Ga naar inhoud

Stro slecht?


Nuf

Aanbevolen berichten

Heey allemaal!

Eergister avond had ik wat stro bij Nuf in zijn hok gedaan, gewoon een plukje geen half pak.

Dit was niet de eerste keer dat ik hem stro heb gegeven, hij heeft welleens eerder stro gehad alleen hier at hij zoveel van dat ik dacht; dat kan haast niet goed zijn.

En ja hoor de dag erna (gister) stopte hij vanaf een uur of 12/1 smiddags met keutelen tot een uur of 8 savonds.

Ook was hij niet erg actief, normaal rent hij volspeed de kamer door.

Heel de tijd in de stress gezeten tot het verlossende smsje kwam dat hij weer gekeuteld had, want zelf moet ik savonds werken. :party:

Nu mijn vraag;

Is stro slecht voor konijnen als ze er te veel van eten? Of is het gewoon moeilijkerer te verteren dat het wat langer duurt? Of denk ik dat het door het stro komt maar heeft het misschien een hele andere reden dat hij niet keutelde? Of kan het aan de kwaliteit van het stro liggen oid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jep ik bedoelde echt stro, wat meestal wordt gebruikt in de nachthokken van de buitenhokken als het erg koud is.

Bij onze andere konijnen die we eerder hadden deden we ook altijd stro in het hok, want die stonden buiten, in het nachthok laat maar zeggen. Toen hebben we er ook nooit problemen mee gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier knagen ze er wel op, of ze het echt op eten weet ik niet, maar mijn achternichtje en neefje gaan ze altijd stro 'voeren' door het gaas en dan bijten ze er stukjes vanaf, net alsof ze denken 'ach, als die kindertjes dat leuk vinden, dan doe ik wel eventjes alsof...' bovendien gebruik ik het ook als bodembedekker. Ze hebben nooit ergens last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe zou stro net de darmwerking moeten ondersteunen...het grote verschil met hooi is dat er geen voedingsmiddelen in zitten. En konijn kan dus niet leven op stro,maar wel op hooi... Maar stro is wel een enorme vezelbron...dus niet keutelen van stro zou niet mogen...toeval dus?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe zou stro net de darmwerking moeten ondersteunen...het grote verschil met hooi is dat er geen voedingsmiddelen in zitten. En konijn kan dus niet leven op stro,maar wel op hooi... Maar stro is wel een enorme vezelbron...dus niet keutelen van stro zou niet mogen...toeval dus?

Dat leek mij dus ook.

Ik ben inieder geval zo erg geschrokken dat ik hem voorlopig weer geen stro geef!

Hij red het prima zonder, en als er geen voedingsmiddelen in zitten mist hij er ook weinig aan, toch? :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi eet hij wel hoor, ik denk dat hij misschien iets te veel stro heeft gegeten omdat hij het natuurlijk niet zo goed kent. Als het dan opeens in zijn hok ligt en hij vind het erg lekker eet hij er misschien te veel van in 1 keer.

Als ik hem weer stro geef doe ik het ni wat rustiger aan, sprietje voor sprietje steeds iets meer :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat hier het probleem is dat het betreffende konijn geen stro gewend is. Ik heb het zelf ook gemerkt toen ik een keer mijn konijnen een klein plukje stro gaf dat er de twee volgende dagen veel slechter hooi werd gegeten (stro was toen allang op.) en zeker Muts was toen ook veel trager met het eten van groenvoer.

Nu hebben ze recent weer wat stro gehad en dit keer gaf het geen problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat heeft meneer hier ook, zo rond als een ton.

Ik begreep dat het de eerste tijd goed was om hem onbeperkt te laten eten maar ik ga het nu toch wel even bijschroeven anders krijgt hij dalijk spontaan diabetes. :mdr:

(Rustig maar, hij is nog niet te dik maar ik hou het wel goed in de gaten :yes:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .