Ga naar inhoud

Mijn konijn heeft een oorontsteking...


Iren

Aanbevolen berichten

hoi hoi allemaal ,

Ik heb hulp nodig want ik weet me geen raad meer!!!

Mijn konijntje dropje heeft een oorontsteking.

Ik ben al met haar naar de DA gegaan en ze heeft 7 dagen lang elke dag een antibiotica spuitje gehad.

Nu moeten we afwachten of het gaan helpen.

Het gaat al ietsje beter , ze begint haar evenwicht terug te krijgen maar ze houd nog steeds haar kopje scheef!!

Ik weet gewoon niet meer wat ik ermee aanmoet..

Kan iemand mij advies geven??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 149
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ze heeft een scheve kop en ze verliest haar evenwicht?

Hoe konijnkundig is jouw dierenarts?

Ik denk namelijk dat het verstandig zou zijn je konijn ook tegen e cunniculi te gaan behandelen.

EC is een parasiet die voor neurologische problemen zorgt. Urineverlies/ brand, verlamming, scheve kop, omrollen

EC is te behandelen met panacure.

Ec is nog niet bij alle dierenartsen even bekend. Zeker dierenartsen die niet geregeld genoeg konijnen zien word de ziekte vaak niet herkend.

Lees dit maar al eens door:

E. cuniculi konijn of Encephalitozoon cuniculi bij het konijn

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kan ook door de ooronsteking een scheve kopje er aan over houden.

Die konijnen worden ook wel sterren kijkers genoemd.Maar in zulke gevallen kan de de beter e cuniculi uit sluiten.Door ook het konijn pana cur te geven.Beide ziekte beelden lijken erg op elkaar namelijk.Normaal zie je als je voldoende ab geeft 7 dagen is echt te weinig na 10 dagen verbetering bij een ooronsteking.12 tot 14 dagen is ab zo wie zo nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi hoi allemaal ,

Heel erg bedankt voor jullie advies!

En ZAZA : ik weet niet welke antibiotica mijn konijntje krijgt.

Ik snap er niks meer van, want ze eet en drinkt gewoon , ze poetst zich en ze krabt zich.

Ook heeft mijn konijn een bultje in haar oor zitten, bijna tegen haar schedel aan.

En als ik dus aan dat bultje zit , dan stribbelt ze tegen want dat doet haar natuurlijk pijn.

Ik zal mijn DA eens raadplegen over EC.

Want ik heb inderdaad wel wat gevonden op internet over die ziekte.

Want mijn DA zei al dat als ze niet opkanpt dat hij het somber inziet.

Maar ik ga mijn konijntje niet eerder in laten slapen voordat ik weet wat ze heeft!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geeft ze een zieke indruk? Want een konijn met oorontsteking heeft pijn en is ziek, terwijl een konijn met EC vaak helemaal niet ziek is verder. Dat krabben, is dat aan het oor? Want dat kan wel weer duiden op oorontsteking, of een parasiet. Als ze veel aan haar oor krabt kan het bultje een ontsteking (abces) zijn door het krabben. Dit zijn zomaar wat gedachten die ik hierbij heb, ik kan er ook helemaal naast zitten natuurlijk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh... panacur is geen AB,neen het is een anti-wormen middel... EC is een parasiet of een zéér kleine worm...

Meisje, ik ga nu héél erg brutaal zijn...maar de situatie is eenvoudig eigenlijk hé... ALS jou konijntje EC heeft en geen oorontsteking (en die kans is ongeveer 50/50) dan gaat het gewoon dood als je niet begint te behandelen met panacur.

Je hebt deze info al gekregen op 23 december... het is goed dat je weer naar de DA bent geweest, maar was deze DA konijnkundig??? Ik durf te twijfelen... Je hebt volgens mij ook al veel te lang gewacht met de juiste medicatie te halen...

Ik zou dus zeggen, bel gewoon naar de DA en vraag een kuurtje panacur voor 6 weken. En doe dat VANDAAG nog...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb er in een andere topic, over iets soortgelijks ookal iets over gezegd.

Maar ontwormen kan absoluut geen kwaad, integendeel, waarom zou je het niet doen???Wat het ook is, oorontsteking of EC...je konijn moet zo onderhand wel beter gaan worden. De kans op hersenbeschadiging wordt steeds groter.

Als je tegen je DA zegt: ik wil panacur en je uitlegt waarom (gewoon omdat je het zekere voor het onzekere wil nemen) dan geeft hij het je vast wel mee hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kun je Panacur zelfs op het internet bestellen, mocht je DA gewoon weigeren om het mee te geven. Lijkt me sterk omdat het gewoon een ontwormings middel is en totaal niet schadelijk, maar goed. Maar dan duurt het wel weer even voor je het binnen hebt en als ik jou was zou ik het liefst gisteren nog beginnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dacht dat iemand hier op BB het op internet heeft bestelt. Nou ja sorry dan zul je toch echt naar de DA moeten. Of even bij mij langskomen, heb nog een hele boel liggen x'D mijn konijn had hetzelfde als die van jou, bleek alleen een hersenbloeding te zijn en hij is in de derde week van het kuurtje overleden.

edit; heb nog even gezocht, kan het inderdaad niet terug vinden dus zal het wel verkeerd gelezen hebben.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat ik dat dan gezien heb. Die heb ik overigens ook gebruikt, de pasta voor katten en honden, Panacur Pet Paste heet het geloof ik. Wel via de DA gekregen. Dit wou heel best, Joy slikte het netjes door. Heb het laatst ook gebruikt om Indy te ontwormen en die slikte het ook braaf door.

Edit; dit is wat ik had

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja mijn konijn krijgt nu dexamethason, ik moet haar die druppels 2 keer per dag geven.

Maar ik ben naar een andere dierenarts geweest die geregeld konijnen patienten krijgt.

Die hebben mij die druppels gegeven en als het na 2 dagen nog niet opknapt moet ik komen.

Maar ik snap niet waarom iedereen mij meteen zo aanvalt want ik heb me hierop aangemeld om raad te krijgen en niet om uitgekafferd te worden..

Ze is mijn eerste konijn ...hoe moet ik dat nou allemaal weten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja eigenlijk zou het verstandig zijn je in te lezen vóór je een konijn neemt. Maar goed, in zo'n geval helpt dat natuurlijk niet echt want je gaat er nie vanuit dat je konijn ziek wordt. Volgens mij vallen de reacties wel mee hoor. Iedereen wil gewoon dat jouw konijntje hier weer bovenop komt en als je bij EC snel behandelt heb je daar volgens mij grote kans op. Heb je wel een kuurtje voor zes weken? Een normale ontwormings kuur is nl. iets van drie dagen volgens mij, maar dan ben je er nog niet.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dexamethason - informatie aangeboden door diergeneesmiddelen.info

Ik ken dit middel niet specefiek.

Voel je niet aangevallen veel dieren artsen handelen niet correct.

Ik ben niet overtuigd dat dit een antibiotica is?

meschien kan petra dat uit vinden.

Vooral omdat je over druppels praat.

Voor een ooronstekking zou je minstens 14 dagen antibiotica moeten geven.....

dat werkt in ml dagelijks in de mond.

Daar naast geef je ook 14 dagen panacur per dag in ml in de mond.

Knapt ze in die 14 dagen op is het zeker ooronsteking is dat niet zo ga je met de pana cur door ter behandeling van e cuni culi.

Waarom wij zo reageren o.a is dat de behandeling niet klopt....voor ooronsteking of ecuni culi.

Kundige dieren artsen geven dus beide middelen om het een en ander uit te sluiten.

Maar als ik het zo begrijp heb je dus oo nog kans dat je voedster zwanger is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn DA heeft me toen ook oordruppels gegeven x'D echt slordig vind ik dat. Heb nu echt de neiging om alles wat DA's zeggen na te gaan zoeken op internet. Het ergste vind ik dat dat dus ook nog nodig is ook. Nu bleek het bij Joy toch om een hersenbloeding te gaan, maar als ik niet dacht 'hé, laat ik eens vragen of anderen hier ervaring mee hebben' en het was wel EC geweest dan had ik hoogst waarschijnlijk uiteindelijk mijn konijntje in moeten laten slapen vanwege de onkunde van iemand die er nota bene voor gestudeerd heeft!

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

chany , ja dat klopt , ik heb een kans dat mijn voedster zwanger is ja...ik heb al een beetje gevoeld maar ik kon niks speciaals voelen....

En oke dan begrijp ik het..sorry dat ik me dan aangevallen voelde....

Ik weet dat iedereen mij hier probeert te helpen dus bedankt daarvoor.

Maar ik heb nu penacur en dexamethason gekregen maar als ik het goed begrijp dan ka het dus geen kwaad als ik allebei de medicijnen geef???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .