Ga naar inhoud

Nijn ziek - aan de dunne


Vennetje

Aanbevolen berichten

Donderdag was ons nijn al wat stiller, en hij had van die vieze plakpoep aan zijn pootjes. Hij at wel (niet veel)

Gisteravond zat er hele dunne poep aan zijn pootjes en kontje. Ik ben de dierenarts gebeld, en heb 2 middeltjes gekregen. Eentje tegen de diarree en eentje voor al hij niet zou eten.

Brokjes at hij niet, maar wel de olvarit die ik hem in een spuitje gaf (had de DA gezegd)

Vannacht ben ik er een keertje uitgegaan om hem wat olvarit te geven, en dat at hij weer (2 spuitjes)

Hij is nu wat levendiger da gister, en is ook uit zijn hok geklommen om ergens anders in huis te gaan zitten slapen.

Vraag: hoe lang kan ik doorgaan met die olvarit?

Ik kan event. om 11 uur terecht bij de DA, maar ik denk niet dat dat nodig is, omdat hij wel olvarit eet.

Is mijn conclusie juist?

Ik had gelezen dat je tarwezemelen door de olvarit kan doen. Moet dat?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,

maak me zorgen om mijn Nijnenvriend!

Dankje!

Saskia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af waarom de diarree zo lang aanhoud, Nijn hier heeft dat ook wel eens gehad maar was na een dag over... ik weet natuurlijk niet wat de oorzaak is.

Van die tarwezemelen heb ik nooit gehoord, maar wat je wel kan doen, is hooithee maken die hij kan drinken. Gewoon hooi in een bakje doen, kokend water erop schenken, af laten koelen tot het koud is en dan het hooi eruit filteren.

Misschien dat andere meer tips hebben... In ieder geval beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad wat meer hooi proberen te laten eten, het is heel belangrijk dat er nu veel vezeltjes in de darmpjes terecht komen. Wat voor middeltjes heb je gekregen? Heeft je DA je niet aangeraden om ScienceRecovery te voeren ipv de olvarit? Met de olvarit zou ik nu stoppen. Eet hij zijn biks al, of hooi?

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat het niet op de verpakking? Je moet zorgen dat je een papje ervan maakt wat je door het spuitje kunt persen. Geef niet teveel! Zie het topic over dwangvoeren. Moet je zelf even kijken hoeveel water er dan precies bij moet. Maak het hooi extra aantrekkelijk voor hem door er verse kruiden (tijm, peterselie, basillicum) doorheen te doen.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het ook een beter idee om Science te voeren ipv olvarit. Ik doe meestal heel wat brokjes in een bakje en gooi er water bij tot het smeuiig is en het in een spuitje gaat. Voor zover ik weet, zit er geen 'limiet' aan het dwangvoeren, in de zin van dat het maar 3 dagen mag ofzo maar het is wel zaak dat hij zelf weer volledig gaat eten. Als hij toch wel wat zelf eet, zou ik alleen 'ondersteunend' dwangvoeren zodat hij niet verzwakt. Volproppen heeft ook geen nut want dan wilt hij niet zelf meer eten omdat hij toch geen honger heeft.

Heb je hem teveel of misschien een nieuwe soort groente gegeven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou WEL naar de DA gaan... zo lang diaree is echt niet goed... kan vanalles zijn, maar spontaan denk ik toch aan 1 of andere parasiet in de darmen en dat moet behandeld worden...of het kan gewoon erg snel gaan...

Een konijn kan idd diaree krijgen van teveel groenvoer, maar dat duurt geen dagen... Als er langer sprake is van diaree is een DA-bezoek echt nodig. Laat vooral ook een test doen vr cocc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snoef we hebben toch echt een tijdje geleden een topic gehad over dwangvoeren en de hoeveelheid daarvan, volproppen is dus absoluut uit den boze en er zit wel een limiet aan, niet gelezen over de mogelijke maagruptuur? Pas je info dan even aan want er zijn mensen die dit niet weten en dan is jouw info misschien wat misleidend?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat het niet op de verpakking? .

Ik heb 1 zakje gekregen, en daar staat niet op hoeveel water je er door moet doen.

Hij eet af en toe wel een brokje, maar niet zoveel als hij anders doet.

Het gaat wel beter, hij komt nu ook wel uit zijn hokje om ergens op een kussen te gaan zitten.

Waarom zegt de een: wel olvarit en de ander van niet???

Ben niet zo heel erg thuis in de nijnenziektes, dus snap het niet helemaal!

(olvarit had de da gezegd: als hij maar iets binnenkrijgt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb overlegd met de dierenarts. Van de vervanger van mijn eigen DA mocht ik langskomen. In amsterdam, vlakbij carré. ik heb een DA dichter in de buurt gebeld, en die zei dat ik met dwang wel wat eten binnen mocht proberen te krijgen. De olvarit mét meteen medicatie gegeven.

En dat slikte hij gewoon door, en likte daarna nog even het lepeltje af.

Vervolgens ging hij uitgebreid zitten drinken, en zich daarna wat wassen.

En ik maar zeggen tegen die DA dat hij suf is. :$

De DA zei dat drinken belangrijk was. En dat dat middeltje wat we hebben gehad moest helpen, maar natuurlijk niet binnen 1 dag.

Hoop dat 'ie straks weer eens een brokje eet!

Ikzelf ben ook super verkouden, dus we zitten nu samen ziek te zijn. Hij in zijn hok en ik op de bank. (niet in bed, moet Nijn in de gaten houden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak me zorgen om Nijn.

ben bang dat 'ie doodgaat :(

Hij eet niet, maar net toen we hem 'onder dwang' een spuitje met geweekte brokjes gaven spartelde hij keihard tegen, en gromde zelfs!

En nu zit 'ie weer even wat te wassen.

heb een kruik in de kooi gelegd omdat hij wat koud voelde.

Ik weet níet wat ik ervan moet denken,

heb dit nog nooit meegemaakt :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet zo dun meer als van de week.

het zijn nu nog natte 'poepjes'

Hij wast zo af en toe wel zijn pootje.

Is dat een goed teken?

of blijven ze dat altijd doen?

(hij doet het vooral als ik hem even geaaid he)

aangepast door Vennetje
Link naar reactie
Delen op andere sites

na 2 spuitjes met voer en water kwam 'ie niet uit zijn hok huppelen,

en zit nu op zijn kussen in de kamer.

Die spuitjes wilde hij niet van mijn man, maar bij mij (na enig aandringen) wel.

als ik het snap, horen jullie het wel.

zet iig vannacht mijn wekker om hem halverwege de nacht nog wat te gaan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang hij actief blijft is er geen reden tot paniek, wordt hij echter slap en reageert hij minder dan is er wel reden voor bezorgdheid.

Thnxx, zoiets hoopte ik al!

heb wel zoiets: als het alvast maar morgenochtend is.

Ben zó bang dat ik hem vannacht of morgenochtend dood in zijn hokkie vind

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het medicijn wat we gekregen hebben heet protexin.

Vannacht at hij een brokje,

en vanmorgen om 8 uur niet, wel 2 spuitjes met water en brokjes.

we zouden vandaag naar mijn schoonmoeder gaan (150 km hier vandaan) maar dát bezoek stellen we even uit. Toch maar in de gaten houden!

(moet wel van 10 tot half 1 werken)

ik hoor hem nu weer aan zijn hooi knagen

De DA heeft Nijn niet gezien, alleen een middeltje gegeven tegen de diarree. (vrijdagmiddag 6 uur)

*pfjoew* ben blij dat het weer wat beter gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .