Ga naar inhoud

Op naar de DA.


Diddl

Aanbevolen berichten

Gizmo heeft last van gas dus om 12.00 naar de da. Helaas ken ik deze da niet omdat mijn da zelf in het gips zit. Deze da vroeg ik om medicijnen en hij zei je mag ook langskomen. Ja, dat snap ik...dus mijn antwoord: Als u echt konijnkundig bent wil ik heel graag langskomen. Zijn antwoord: Hoe bedoel je? Ik tegen hem: Er zijn genoeg dierenartsen die helaas niet konijnkundig zijn waardoor ze niet de zorg krijgen die ze nodig hebben dit is niet denegrerend naar u bedoeld en als u zegt dat u echt konijnkundig bent dan zou ik het heel fijn vinden als mijn konijn wil behandelen.

Dus vandaar om 12.00 naar een vreemde da.

Jullie horen later meer of hij echt zo goed is of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diddl ik snap heel goed dat je een konijnkundige DA wilt, zou precies dezelfde gedachte hebben, maar wees wel een beetje voorzichtig met wat je tegen de DA zegt, kan me voorstellen dat als iemand lang gestudeerd heeft om DA te kunnen worden en dan iemand zoiets zegt, dat niet zo leuk overkomt, hoe goed jij het ook bedoeld...in ieder geval heel veel succes en hopelijk is je nijn snel weer beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben weer thuis en blijkbaar was ik er op tijd bij en had Gizmo al Laxatract gegeven en in de tijd dat ik moest wacht voor dat het tijd was om te gaan kon ik al zien dat hij een heel stuk was opgeknapt. Ze kon eigenlijk geen rare dingen aan zijn buik meer voelen terwijl ik 's ochtend er niet aan mocht zitten en als ik het wel deed stapte hij een paar keer flink. Ik heb een nieuw soort dwangvoer mee gekregen wat ik 3x daags aan hem moet geven en Metocloral drops.

@ Rian: Ik heb het nog een keer uitgelegd aan de da waarom ik het vroeg en ze begrepen het wel en waren eigenlijk blij dat ik niet zomaar blind op een da vertrouwde en ze gaven mij gelijk dat ik het vroeg. De behandelde da zei ook dat konijnen gewoon leuk zijn en daarom had ze er meer in verdiept en mijn Gizmo leek precies op haar konijn die ze vroeger had met de naam jawel Gizmo. Deze praktijk heeft veel contact met Frank Verstappen uit Utrecht en dat is ook hun leermeester.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook ben ook heel erg blij en dank jullie wel allemaal. Maar ik ga maandag toch ook nog even naar mijn eigen dierenarts omdat ik daar erachter kwam dat Gizmo een flinke bult op zijn lies heeft zitten en deze da zei dat het niets was, zit het mij toch niet lekker. Als het niets is dan zit er geen bult, hoeft niet schadelijk te zijn maar het hoort er niet te zitten. En met een flinke bult bedoel ik iets groter dan de maat van een knikker en iets kleiner dan een bonk (of hoe heten ze tegenwoordig?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk joh ik begrijp helemaal waarom je zo'n gevoel hebt, je wil alleen maar het allerbeste voor je nijn en laat niet jan en alleman toe in je vertrouwenslijstje. Maar ik verplaatste me even in de DA en het leek me gewoon zo jammer als een onbekend iemand je als DA niet je dier toevertrouwd terwijl het je beroep is, snap je? Eigenlijk heel dubbel inderdaad, want wat je vertelt over die DA die zegt dat konijnen "gewoon leuk" zijn vind ik totaal niet professioneel van die DA.

Veel beterschap voor je nijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk begrijp ik jou kant ook, ik had geen negatieve indruk met gewoon leuk maar meer een positieve. Ik weet het niet, er zitten een aantal dingen me gewoon niet lekker. Zoals geen pijnstilling mee, ik ben de eerste die dat voedingssuplement mee heeft gekregen, Laxatract vinden ze niets en gaven als advies om wat vaker brood te geven vanwege de vezels. Die van mij krijgen nu helemaal geen brood. Eigenlijk vond ze ook dat ik teveel groen gaf, dagelijks was niet nodig volgens haar omdat dat nu allemaal te vochtig was. Gewoon alleen hooi, dwangvoer en die medicijnen maar hij heeft geen dunne poep. Peterselie eet hij nog uitzichzelf. Nogmaals...ik vind het een beetje dubbel allemaal nu ik er zo over na heb gedacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je doet natuurlijk je uiterste best om een zo mogelijk voedingspatroon voor je nijn aan te houden, en dan komt die DA het even helemaal in de war schoppen. Dat met dat brood vind ik dan ook weer een beetje raar, brood is toch eigenlijk niet goed voor een nijn? En voor de vezels...tja of je daar brood voor moet geven? Lijkt mij eerder hooi de perfecte oplossing, maarja dat advies krijg je naast dat brood ook, dus het is best verwarrend...hoe is t nu eigenlijk met je nijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slecht, dus mijn voorgevoel was correct. Ik heb om 11.00 een afspraak bij een andere da die gelijk zei: Ja, je hebt dus niets tegen het gas meegekregen. Ik ga niet meer naar die andere heen. Ik heb nu € 70,- voor niets afgerekend. Opzich kan het me niet veel schelen hoeveel het kost als het maar werkt. Nu had ik het net zo goed aan een zwerver kunnen geven en dan had het geld nog steeds meer waarde gehad dan nu.

aangepast door Diddl
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gister bij dierenarts Hendriks geweest en vandaag bij een da in Veldhoven. Ook nu weer had hij geen gas meer in zijn darmen en/of maag. Terwijl gisteravond zijn buik weer klotste. Wat moet ik hier mee...bij Gizmo blijkt het dus in vlagen te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gizmo net weer medicijnen gegeven en terwijl hij weghupste klotste zijn buik weer. Nu moest ik denken aan onze Ierse Setter, die had dat ook het ene momen en het andere moment niet. Achteraf bleek hij een maag te hebben die uitzichzelf kantelde en weer terug ging zoals dat hoort. Kan een konijn dit ook hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als zijn buik klotst mag ik er aboluut niet aankomen en kan ik het ook niet masseren. Bij dikke buikenziekte is het dan niet continu opgezet? Gizmo heeft het dus met vlagen en gas is het ook niet omdat hij het niet constant heeft volgens de twee da's die ik nu gezien heb. Doordat hij niets voelbaars qua gas in zijn buik heeft zijn deze twee met de fase zijn darmen weer goed opgang te krijgen bezig. Ik heb mijn eigen da nog niet gehad maar ik ben bijna in staat om naar Oisterwijk te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus het stomme aan de naam dikke buikenziekte, want lang niet alle konijnen hebben een dikke buik. Maar het is in de volksmond die naam gaan krijgen, omdat veel jonge konijnen dit wel hebben.

Ik had laatst een NHD en die had eigenlijk redelijk wat overeenkomsten, at soms wat, maar meestal niet, had wel mooie keutels en soms klotste de buik, maar geen gas. Ik heb toen dus tegen DBZ behandeld en dit heeft na een tijdje goed aangeslagen. Ik kan ook niet op afstand beoordelen oid, maar er kunnen dus nog meer dingen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan dus... (dit is een antwoord aan een andere eigenaar, geen specifiek antwoord naar jou, beantwoord gewoon dat het bestaat)

Twisted stomach, volvulus... ?

The causes for volvulus remain unfortunately enigmatic. It may related to overeating, exercise immediately after eating are suspected in most animals, lack of fiber in the diet, change of diet, excessive drinking or stress. The formation of gas leads to dilatation of the organ (e.g. intestine). The dilatation blocks the blood circulation, causing toxicity. The twisting leads to obstruction. The spleen often swell, leading to more toxicity. The body becomes acidic. At the end, there is shock and death.

This can lead to gastric dilatation = bloat = abnormal collection of gas in the stomach, or cecum. In this case the stomach feel swollen and the rabbit is in pain. Usually, when the rabbit is taken up, one can here watery noises from the stomach. Sometimes there is diarrhea. It is treated with steroid pain medication, fluids, antibiotics and simethicone

MAAR: Een klotsende maag kan net zo goed teken zijn dat de darmen weer op gang komen als een slecht teken.

Ik denk dat in deze situatie er geen gas in de maag zal zitten, omdat ten eerste de DA dat wel zou gevoeld hebben en ten tweede dat van kwaad naar erger gaat,zonder beter te worden.

Als je twijfeld en gaat het nog steeds niet beter, gewoon ineens een radiografie vragen ipv voelen, dan ben je zeker. De DA kan geen obstakels voelen bv ,tenzij die groot genoeg zijn...

Hoe gaat het met keutels? En waren die voordien kleiner of net groter/ontregelmatig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diddla, wat is eigenlijk laxatract wat je zelf gegeven had?

De DA had trouwens ongelijk... een middel tegen gas kan contraproductief werken en mag eigenlijk alleen gegeven worden als een blokkage via een radiografie wordt uitgesloten...kan levensgevaarlijk zijn... middelen om de darmen te stimuleren helpen het gas weg te voeren, dat is beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor het opzoeken van de gekantelde maag alleen wat ik er nog niet bij zag staan (of ik heb er overheen gelezen) is dat het mogelijk is dat de maag weer terugkantelt. Net zoals onze hond had. Als dat het geval is weet ik dat je er heel snel bij moet zijn omdat anders maag en/of darmperferatie kan optreden.

Laxatract is een voedingssupplement bij obstipatieproblemen bijvoorbeeld veroorzaakt door haar, massieve darminhoud, hypoactiviteit, etc. en als aanvulling bij de bestrijding van bactriële darminfecties. Aan zijn ontlasting heb ik verder niets raars gezien, niet meer niet minder, niet grote en niet kleiner. Op dit moment zijn het kleine keutels de maat van blinde darmkeutels zeg maar. Het blijft ook aan zijn kont plakken. Da nr 1 dacht dat het bd keutels waren die hij nog niet had opgegeten maar naar mijn idee zien die er toch net weer anders uit en is de kleur ook anders.

Wat me wel opviel is dat hij verschrikkelijk stinkt. Ok, ik weet dat ik ook niet naar roosjes ruikt wanneer ik ziek ben maar het is een geur wat ik nog niet eerder geroken heb. En ik weet niet of ik het echt stinken kan noemen, het is heel sterk. Je kan het een beetje met een geit vergelijken, die hebben ook zo'n aparte geur.

aangepast door Diddl
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .