Ga naar inhoud

Na 3 dagen geen ontlasting waterdunne diarree


Aniek

Aanbevolen berichten

Dinsdagavond is het begonnen met 1 van mijn dames, geen keutels, amper eten. Dus mee naar de dierenarts, die voelde gas in de darmen, dus hop gaan behandelen, maar geen ontlasting. Dus ook diverse dingen om eventuele verstopping ingezet, maar nog geen ontlasting en zo ging het door tot vandaag. Opeens waterdunne diarree en nog steeds een dikke gasbuik. Ik heb hier nog nooit gas gehad (even afkloppen) en weet dus totaal niet of dat normaal is dat het zo weg lost oid. Of dat het door de medicatie komt. Ze is nog steeds niet haar zelf dus nog steeds dwangvoeren en masseren. Bij de massage leek de onderkant wel een stromend kraantje veel diarree. Ze is overigens woensdag, donder en vrijdag mee naar de dierenarts geweest en goed in de gaten gehouden en elke dag gecontroleerd op hoe en wat (ik loop er stage).

Ze is nog lang niet haar zelf als ze los mag lopen rent ze direct naar een hoek. Ze heeft duidelijk pijn (krijgt pijnstiller). Nu zit ze zich te wassen (ze zit dus nu ook binnen). Ik ben alleen een beetje ten einde raad of het wel normaal is of het nu gaat opknappen of dat de diarree echt een fout teken is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het hier toevallig nog met Esther over gehad gisteren. In omstandigheden als verstopping (dus niet wormen of parasiet) en echte stasis,dus stilliggen darmen en daarom geen keutels, is elke ontlasting goede ontlasting ,omdat dat betekend dat de darmen weer werken.

Aniek, Esher en ik waren het er ook over eens dat massage in zo'n soort gevallen nog het meest helpt, ga daar dus zeker mee door. Blijf nu zeker dwangvoeren en zorg voor voldoende vocht. De komende uren zou de ontlasting steviger moeten worden.

Na een volledige statsis is het normaal en goed dat er slijmen mee komen bv. Mogelijk komt dat er eerst ook nog uit voor het weer de goede richting uitgaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh en Aniek gas is normaal bij verstopping,maar het is er een gevolg van, geen op zich staant iets. Bij een zgn "verstopping" gaat het konijn minder eten doordat haren in de maag een vals gevoel van verzadigd zijn geven. Hierdoor vertraagd de darmwerking , het voedsel schuift dus trager door van de maag naar de darmen, de massa in de maag wordt harder. Het voedsel n het uiteinde van de darm gaat gisten en zorgt voor gas. Eens de darmen weer op gang schieten en er dus uitwerpeselen zijn, kan je dat gas door massage naar buiten maseren. Normaalgezien, eens het gas weg is, is de pijn weg en zou ze weer it zichzelf moeten gaan eten, eerst hooi natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Equate inderdaad, dit moest ik geven, omdat er gas was en geen sprake van een verstopping. Mijn dierenarts heeft me verzekerd van geen verstopping en ik voel zelf ook niks, dus daarom ben ik dat gaan geven en blijven geven, maar dat mag ze niet meer hebben? Ook niet nu de ontlasting op gang is? En of het verstopt is, is geen zekerheid, gas wel. En bij gas komt ook geen ontlasting?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jee...aniek mogelijk maak je het met die equate alleen maar erger... dat doet nl maar 1 ding en dat is alle gas in de darmen verzamelen tot 1 grote ballon... maar vermits er nu geen uitwerpselen meer zijn en dat dus betekend dat de darmen niet of erg vertraagd werken, kan dat gas niet naar buiten...concreet betekend dit dat je de darmen door dat middel nog meer doet afzien... onmiddellijk mee stoppen dus!!

Wat kan je wel geven: primperan of cisaral en verder blijven maseren en veel vezels, duw maar elk half uur vers hooi onder haar snoet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even aanvulen: equate is eigenlijk alleen een goed middel als je konijn allemaal kleine gasbelletjes in de darmen heeft door bv het eten van kool. Dan is equate ok om het gas te verzamelen tot een grotere bel en zo kan het makkelijker naar buiten dan al die kleine gasbelletjes die in de darmen op en neer dansen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik begreep is dat Equate geen grote ballon er van maakt, maar juist kleine gasbelletjes:

Gas bij konijnen is een veel voorkomende doodsoorzaak. Simethicon remt gasvorming af en laat het gas in maag/darmen van het konijn uiteen vallen zodat het gemakkelijker het lichaam kan verlaten.

Dat staat op konijnen.nl dus nie tdat het een grote gas bel word en verzamelen? Ik geef het in ieder geval niet meer, cisaral en metlacoral drops wel. Wel had ik het idee dat de dikte van de buik minder werd met Equate?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is allemaal vrij onduidelijk een verstopping was niet te voelen het begon wel met geen ontlasting minder eten en gas, maar het is allemaal een beetje wazig, maar ze lijkt wat op te knappen met al haar medicatie. Ze gaat nu ook weer overdag mee naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is allemaal vrij onduidelijk een verstopping was niet te voelen het begon wel met geen ontlasting minder eten en gas, maar het is allemaal een beetje wazig, maar ze lijkt wat op te knappen met al haar medicatie. Ze gaat nu ook weer overdag mee naar de dierenarts.

Een verstopping is sowieso een verkeerd woord... een verstopping is eigenlijk gewoon stasis, dat KAN veroorzaakt worden door teveel haar in de maag,maar er zijn ook andere mogelijke oorzaken. Zeker is dat ze stasis heeft en een antigasmiddel doet niets aan die oorzaak...darmstimulerende middelen die je geeft kunnen wel helpen. Je geeft science recovery neem ik aan en geen wortelhapje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ok dat is goed hoor! Blijven doorgaan... geduld hebben ook... Normaal haal je haar er wel door op voorwaarde dat ze niets anders bij krijgt door haar verminderde weerstand... Cin gaf net al een vb en esther haaft haar zieke Flora ook weer door 4 dagen stasis zonder keutels gehaald en dan spreken we over een half verlamd konijn met een tumor en die net aan een abcess geopereerd is...als jou voedster verder gezond is, haalt ze het dus wel...

Alleen...is het wel zo'n goed idee om haar steeds te verhuizen???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister dacht ik nog die gaat het nooit meer redden, vandaag zie ik duidelijk vooruitgang. Keutels, wel heel slijmerig en nat, maar keutels! Daarnaast begint ze weer lekker te eten en wil ze weer rond lopen, ipv ze direct in een hoek gaat zitten. De eerste verbetering is er.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .