Ga naar inhoud

Konijn nog steeds ziek, vies achterwerk


poëz

Aanbevolen berichten

Hellow,

Ik ben nu sinds dinsdag bezig met panacur. Aangezien Dikkie geen brood meer krijgt is hij daar heel erg dol op geworden. Ik spuit het panacur nu op een stukje brood wat hij dan naar binnen werkt. Toch heeft hij dat nu ook alweer in de gaten dus dan gaat hij alleen de kleine stukjes waar geen panacur op zit opeten en de rest laat hij dan een beetje liggen. Blijft moeilijk dus om zo'n konijn medicijn toe te dienen.

Vandaag heb ik zijn kont weer in het water gehangen want hij stonk als een beer, niet normaal! Hij zat even bij mij op schoot en mijn pyamabroek zit nu helemaal onder de vlekken. Het lijkt op urine maar volgens mij komt dat vocht uit zijn kont. Vandaag zag ik ook weer een grote bruine drek in zijn kooi liggen.

Ik vraag me nu dus af of dat panacur helpt of niet. Hij is wel wat levendiger geworden. Meestal wanneer je zijn kooi opendeed dan bleef hij erin zitten of wilde hij voer. Vandaag is hij alweer twee keer ontsnapt. De laatste tijd wilde hij niet meer naar buiten, nu rende hij naar buiten en ondanks de regen wilde hij niet meer naar binnen (we hebben hem natuurlijk wel gevangen toen).

Dus misschien helpt het? Ik weet het niet, we moeten het afwachten, schijnt dat je na drie weken pas echt resultaat ziet.

Weet iemand trouwens of je ook ergens vitamine pillen (B) kunt kopen voor je konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het zien van de foto's dacht ik ook gelijk aan wormen. Ik weet niet of je die paste in die grote spuit krijgt van de dierenarts? Maar heel handig is ook suspensie, gebruiken ze normaliter voor veedieren, maar kan je ook toepassen op konijnen. Werkt wat fijner dan die megapastaspuit vind ik. Ik hoop dat hij er weer helemaal bovenop komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vriend Reggy heeft reeds meer dan 26 jaar konijnen en hij stelt zich de vraag of jouw konijntje reeds nagekeken is op stenen in de blaas. Het vocht dat telkens uit hem loopt en stinkt is gruis van de stenen. Is er reeds een foto van zijn blaas gemaakt ?Dat hij mager blijft is louter en alleen van de pijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat kale van onderen komt door urine brand, dat is daar een erg kenmerkende foto voor.

Ik heb hier een konijn wat af en toe incontinent is, dan zie je hetzelfde gebeuren, haren worden vies en verdwijnen dan helemaal, naderhand groeit het weer aan.

Het laten lopen van de urine kan door verschillende oorzaken komen.

Bij haar weet ik dat ze in bepaalde hormonale periodes er last van heeft.

Maar het kan ook heel goed door ontsteking, of blaasgruis ect veroorzaakt worden

Dat hij mager wordt is zorgelijk en ik hoop dat je wormen behandeling goed aan slaat.

Ik zou zeggen, gezien het feit dat ie nu weer vies is van onderen, gelijk poep en urine weer laten onderzoeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo mensen,

Dikkie was idd al onderzocht op stenen in de blaas, die waren er niet en er was ook geen gruis.

Ik ben nu ongeveer anderhalve week bezig met panacur. Ik kan nog niet goed zien of het werkt, maar zijn achterwerk is nu wel al een paar dagen droog.

Het leek erop alsof zijn kont elke keer weer nat werd zodra we hem hadden buiten gelaten. Nu laten we hem niet meer buiten, hoe zielig ik dat ook vind. Als hij er ziek van wordt is dat alleen maar zieliger.

Sinds ik panacur toedien is hij wel wat minder vrolijk/ beweeglijk geworden. En tot overmaat van ramp heeft hij nu ook een vies oogje en een loopneus. Maar ik denk dat, dat komt omdat ik hem had gewassen (alleen de onderkant met speciale knaagdiershampoo) en dat hij misschien toen toch kou gevat heeft. Hij is nu nogal lusteloos maar hij eet nog wel goed.

Zijn buik lijkt iets minder dik, hij is nog steeds erg mager verder (ondanks dat hij zoveel eet). Ik blijf doorgaan met de panacur en hoop dat hij uiteindelijk nu een keer beter gaat worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met wat jij beschrijft, heb ik ook mijn twijfels of je wel op het juiste spoor zit...

Stuur je me je emailadres eens per pb (of had ik dat al?) Esther komt morgen naar hier, ik zal haar dan het hele verhaal mondeling doen ( ze is in het Frans opgegroeid) en dan geef ik haar je email om verder te overleggen.

Ik weet zelf ook niet wat megacolom is eigenlijk, moet het eens opzoeken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo iedereen,

Sinds we met de panacur bezig waren leek het goed te gaan met Dikkie. Helaas werd hij vorige week woensdag nog zieker, hij werd verkouden. Eigenlijk ging het vanaf toen slechter en slechter, ondanks dat we donderdag meteen naar de DA zijn geweest om antibiotica te halen.

Vanochtend vond ik hem hyperventilerend in zijn kooitje, kon geen adem halen door het snot. En hij was inmiddels nog dunner geworden, kon zijn eten niet meer vinden (geen reuk en zicht). Dus toen ben ik naar de DA geweest en die zei basically dat ze niets meer voor hem konden doen. Hoewel ik dat wel verwacht had schrok ik toch wel. Ik heb daar heel hard staan janken en die mensen mij maar aankijken...

Uiteindelijk heeft hij een spuitje gekregen en is hij in mijn armen overleden. Hij gleed zo zachtjes weg. Ik voel me een moordenaar ookal weet ik dat ik er alles aan gedaan heb en dat hij pijn had dus het zo beter was. Als ik logisch redeneer dan weet ik ook wel dat als ik dit nu niet had gedaan hij waarschijnlijk twee dagen later met pijn was overleden. Dan had ik 'm dood in zijn kooi gevonden. Maar toch, ik voel me schuldig, wie ben ik om zijn leven te ontnemen...

Ik kan alleen maar hopen dat hij nu op een betere plek is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit met tranen je bericht te lezen.. wat vreselijk erg.:(

Voel je niet schuldig, dat is helemaal niet terecht, je hebt zoveel geprobeerd, daar is hij je vast en zeker dankbaar voor..

Ik wil je heel veel sterkte wensen.. telkens blijven proberen is zwaar, omdat je hoopt op vooruitgang en het dan toch weer tegen zit.. en dat het dan nu zo moet eindigen.. gewoon vreselijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja toch nog maar even reageren. Ik ben er nog steeds kapot van. Ik bedoel leven gaat door, je moet naar werk, naar school, deadlines halen etc. Dus ik ga gewoon door maar het doet gewoon heel veel pijn. Ik was de enige die afscheid heeft kunnen nemen terwijl als ik even een dag had gewacht mijn vader en mijn vriend ook afscheid hadden kunnen nemen. Dat vind ik eigenlijk ook wel heel erg. Maar ik wilde hem gewoon niet meer laten lijden.

Uiteindelijk heb ik nu nooit geweten wat hij had maar ik denk dat het waarschijnlijk een combinatie van dingen was. Ik zou in ieder geval iedereen aanraden om zijn/ haar konijn op tijd te laten inenten en om een konijnenverzekering af te sluiten. Ik las vandaag in de krant dat, dat sinds kort kan. Het hoogste bedrag is 15 euro per maand. Nou als je een rontgenfoto moet laten maken en bloed prikken, dan heb je dat bedrag er dubbel en dik uit.

Voorlopig maar even geen diertjes. Ik vind ze vreselijk leuk en lief maar de pijn die 't doet als je afscheid moet nemen. Ik kan daar echt gewoon niet tegen. Ik moet al janken als ik een dode duif of egel op de weg zie liggen.

Ik hoop dat mijn diertjes (kat is een aantal jaar geleden overleden) nu blij met z'n 2 in de hemel zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, wat sneu dat het zo is gelopen....

Zelf verleg je constant je grenzen en raak je gewend aan de situatie op dat moment...

Je weet zelf dat je schuldig voelen, geen nut heeft...

Soms heeft de natuur de overhand..We kunnen niet alles zelf in de hand houden..

De weerstand van je konijn nam nu zienderogen af..op een gegeven moment is er dan geen redden meer aan..Triest hoor..

Dat onder ogen zien doet pijn, het gemis doet pijn, de lege plek..

En toch heb je alles gedaan...alleen je maatje gaf aan dat hij het niet meer langer aan kon.

Sterkte joh...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .