Ga naar inhoud

snot


Mirrin&Catootje

Aanbevolen berichten

De dag voordat we Willow hebben opgehaald heeft ze AB gekregen tegen snot.

De klachten zijn daarmee weggegaan.

Gisteren merkte ik dat ze weer aan het niezen was en heb haar neusje en voorpootjes nagekeken op korstjes. En inderdaad.. weer vies.

Omdat ik vandaag toch weer met Mirrin naar de DA moest voor het verwijderen van de hechtingen heb ik haar ook meteen maar meegenomen.

De DA bevestigde idd dat het om snot ging. Temp was verder goed.

Heb een kuurtje Doxoral meegekregen voor ..... dagen (ben ik vergeten)

Ik hoop dat het daarmee over gaat.

Nu vertelde de DA me wel dat het er waarschijnlijk wel mee over zal gaan maar dat het best kan zijn dat het uiteindelijk chronisch gaat worden. Lijkt me zo sneu voor het beestje!

Nu heb ik al wel wat gelezen hier op het forum over snot en zo, maar wat als het nu ook echt chronisch word. Is dat ernstig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chronisch is vooral 'onhandig'...

Waarom ?

Snot (Pasteurella Bacterie) kan bijv. ontstoken oogjes geven, in ergere gevallen longontsteking...Zo kan Snot ook andere klachten geven..

Dat houdt in dat je, als het chronisch zou worden, mogelijk in de toekomst vaker dan bij andere konijnen zal moeten behandelen tegen deze verschijnselen...

Verder is Snot besmettelijk, geen idee of je nog een konijn er bij wil nemen ???

Onze vlaam Polle heeft ook Snot gehad, momenteel heeft hij al maanden weinig/geen last, maar heeft bijv wel eens ontstoken ogen... In hoeverre het één met het ander te maken heeft, is lastig te zeggen natuurlijk (ontstoken ogen komen al wat vaker voor bij Vlamen)

Komt dit konijn bij een fokker vandaan ?

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ja het is zielig om te zien Luna heeft het nu chronisch maar we geven hem tijm bij de groenten 's ochtends (voor de luchtwegen), elke dag een echina force junior pilletje met sinasappelsmaak, en minder stoffig hooi.

Ik merk wel dat als hij vers hooi krijgt en hij stopt zn neus erin (wat hij elke keer doet) krijgt hij een niesaanval :s (hij leert het maar niet af).

Er lijkt niets ernstigs aan te zijn chronische snot, het is natuurlijk niet leuk voor het beestje maar het is ook op een gegeven moment niet meer echt aanstekelijk voor gezonde konijnen. Tijger heeft nergens last van en mellow ook niet en die staan wel in dezelfde kamer.

Mocht je nu horen dat het neusje dichtzit (hoort hetzelfde aan als dat onze neus dichtzit als je verkouden bent) dan kun je een lichte zoutoplossing in het neusje druppelen, een limonade glas vullen met lauw water en dan een theelepeltje zout erin. Een druppeltje per neusgat, maar niet dagelijks natuurlijk!!

veel beterschap voor willow

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch blijf ik het raar vinden..Al is het begrijpelijk dat je het voor de fokker opneemt, iemand die je fokker afvalt, valt gevoelsmatig ook jouw keuze af..Maar dat is geenzins mijn bedoeling hoor !

Als fokker lijkt het me alleen dat je weet hoe besmettelijk Snot is..

Heeft ze je daarvoor gewaarschuwd ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet mirrin en catootje inderdaad wel goed in de gaten houden, aangezien je niet gewaarschuwd bent. even dagelijks de neusjes checken of die nog mooi droog zijn en niet vies, ook de voorpootjes bekijken als dat gaat want het snot wassen ze meestal eraf met de pootjes logische gevolg zijn vieze voorpootjes.

En goed in de gaten houden of ze niesen, zodra je ze hoort niesen meteen even mee naar de DA gaan. Dan is de kans het kleinste dat het erg word.

Ik heb ook veel opgezocht over snot en veel websites geven aan dat het heel erg ernstig is, dat is het ook wel alleen de site's doen vaak heel negatief alsof het bijna myx is (zo van de kans is heel groot dat het konijntje het niet overleeft) als je het goede zorg geeft wat het nodig heeft en op tijd naar de DA gaat en de ab kuur helemaal afmaakt dan is die kans op overleven een heel stuk groter!!

En zolang willow het heeft zou ik haar uit de buurt houden van mirrin tot hij echt volledig is opgeknapt van zijn castratie. ALs de konijnen helemaal gezond zijn, hebben ze meer weerstand natuurlijk voor die ziektes.

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mirrin is inmiddels helemaal genezen van de castratie. Hij zit ook pas sinds vandaag bij Willow en Catootje.

Ik hou de andere 2 natuurlijk ook heel goed in de gaten. Morgen ga ik dan ook meteen even op pad voor de enchinea.

Welke heb jij (of evt. anderen) dan weet ik waar ik naar op zoek moet gaan, heb nl werkelijk geeeeen idee!

Heb viel me inderdaad ookal op dat websites erg nega doen over snot. Maar gelukkig valt het redelijk mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over die .. fokker zijn de meningen hier ook verdeeld.

Ik vind niet dat je een konijn mee geeft uit een nest waar snot heerst. Het is zo besmettelijk als ik weet niet wat en het kan vrij komen door stress = autoreis. Zoals ik lees heb je het konijntje dus ook al gekoppeld aan de andere waardoor die ook dikke kans op snot lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ze heeft me niet gewaarschuwd. Ze heeft wel een hele website met informatie over de FH.

Waar wel vanalles over snot op staat. www.fransehangoren.com

Bij haar !

Oké.....................het muntje valt..

Ehm.... :beurk:

DIT is NIET netjes...en rot voor jou om te horen...je wil dit namelijk niet horen,maar neem het jezelf niet kwalijk..JIJ kan er niets aan doen.

Maar dit is niet netjes..

En de fokster buiten beschouwing gelaten..

Als je reeel bent, kan je niet anders als oordelen dan dat een fokker die héél goed weet hoe het zit met Snot, een jong uit een nestjes meegeeft zonder enige waarschuwing of informatie dan het geven van haar eigen pagina, niet netjes handelt...

"Hier heb je het zieke konijn, hier mijn site met info en ajuus..."

Neem het jezelf niet kwalijk hoor en geniet gewoon van dit dier...maar je betaalde wel een hoop geld voor een konijn, waarvan je aan mag nemen dat het goed gefokt én volledig gezond is..

En dat is het dus niet.

En dan kan je zeggen dat het niet om het geld gaat (wat natuurlijk wel zo is) maar het gaat ook om het vertrouwen dat je een gezond dier hoort te krijgen en dat je zelfs nog, in alle openheid, de keuze zou moeten krijgen wat je mag doen omdat het dat niet is...

En dat is niet gebeurd..

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

IK ben het met mijn voorgangers eens dat ze willow beter nog even goed doorbehandeld voor ze het nest mocht verlaten....

Maar ze zit nu bij jou dus daar is weinig meer aan te doen!

Ik zou Willow wel echt even scheiden van Mirrin en Catootje tot de kuur is afgelopen en je weet in welke mate Wilow snot heeft...

Want het is echt heel erg besmettlijk....Kijk maar naar Willow... die heeft het ook van haar broer of zus gevangen...

Wat betreft de echinaforce kan je gewoon die van kruidvat eigen merk nemen. Dus de gewone normale.

Die geef je haar nu ze ziek is twee keer daags en als ze straks beter is 1 keer daags.

Echinaforce kan absoluut geen kwaad en hier gaat het erin als snoepjes!

Verder kan je haar ook thijm en rozemarijn geven wat erg goed is voor de luchtwegen.

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow jee.. nu schrik ik wel van de "verhalen" van de fokker. Zaza.. .zou je me kunnen pb-en met je ervaringen met deze fokster. Wil het toch graag weten ondanks dat het voor Willow niet meer uitmaakt.

De fokster weet inmiddels dat Willow snot heeft en ze zegt dat ze hoopt dat het niet chronisch wordt. Verder niets.. Zou ik haar moeten mailen of bellen zodat ik daar nog wat mee kan doen?

Ik ga zo enchinea halen... en nu meteen Willow apart zetten van mijn 2 nijnen. Hopelijk is het nog op tijd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen de fokker kan je weinig tot niets beginnen, denk ik. Je hebt nu eenmaal je konijn, daar ben je inmiddels aan gehecht en ik neem aan dat je die ook niet zou willen ruilen of terugbrengen.

Je kan wel melden dat je dit (je wilde een gezond konijn en kreeg een ziek) héél vervelend vindt en waar je eventuele klachten kan melden..

Zo merkt zij dat je dit serieus opneemt en dat zij dit niet 'zomaar' hoort te doen..

Ze zal je misschien geen antwoord geven of niet zo vriendelijk worden...geen idee..maar goed, dan weet ze het in ieder geval.

Koop je iets bij een winkel en het is kapot als het uit de verpakking komt, kan je het nog ruilen of wordt het gemaakt.. Heb je garantie..Maar ja, dat gaat met levende have een stuk moeilijker... ;-)

Wat netjes van haar zou zijn is als ze je de kosten van deze medicijnen zou vergoeden.........en stel het is chronisch, dat ze je dan het geld terug zou geven of een deel van de aankoop.

JIj gaat er namelijk van uit een gezond konijn te hebben gekocht en zij geeft je willens en wetens (en dat is verwijtbaar) een ziek dier mee.

Zij zou dit moeten zien als een risico van het vak...Soms heb je ongezonde nestjes en dan moet je daar iets mee naar de klant toe.

Een ongezond nestje kan je niet als gezond gaan verkopen toch ?

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .