Ga naar inhoud

Onbeperkt biks?


mandy83

Aanbevolen berichten

Als je geen geld hebt moet je ook geen dier nemen (is mijn mening) maar ik gebruik iig wel brokjes en dat vinden ze lekker. Iedereen bepaald zelf wat ze voeren maar advies geven kan altijd he.

Als ik een dier wil nemen doe ik dat ook, in ik gun ze goed voer (ss) en dat is duur, dus ik geef gelimeteerd om niet rood te staan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom op mensen, ik ben het ook niet eens met Timber, maar laten we geen ruzie maken hier of elkaar opjutten. Dat heeft toch geen zin? Ieder heeft zijn eigen mening, laten we die respecteren, al zijn we het er niet mee eens. Beter kunnen we elkaar helpen en adviezen geven en mensen waar je het niet mee eens bent, niet zo afkraken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hallo,

Wij hebben ons konijntje (volgens de hobbyfokker een Nederlandse dwerghangoor) nu een week, en hij is wat minder hooi gaan eten. Volgens mij nog wel genoeg, maar ik dacht eigenlijk dat biks zijn hoofdvoedsel is. Uit dit topic blijkt dat het niet zo is? Dus ik kan iets minder biks geven omdat hij hooi eet? Ik geef ook groenvoer, al is dat niet zoveel omdat hij nog jong is. Maar hooi is dus zijn belangrijkste voedselbron?

Wat is te dik? Bij zijn buik lijkt hij goed/vol maar bij z'n schouders niet. Is dat normaal? Naar ons idee is hij flink aan het groeien, waardoor we ons ook een beetje druk beginnen te maken of het wel een NDH is, maar dat is eigenlijk off-topic. Nu weet ik dat hij nog lang niet uitgegroeid is, maar heeft iemand enig idee hoe veel een NDH hoort te wegen met acht weken? Hij is nu 7 weken. Gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf voer ook niet veel biks. Niet omdat ik er geen geld voor heb maar omdat ik het als bijvoeding gebruik. Zodat ze zeker alles binnenkrijgen.

Mijn fransen krijgen nu nog wel de aangeraden 400 gr, terwijl me dat niet echt altijd een goed gevoel geeft. De groep van 4 krijgt 150-200 gr per dag. Verder onbeperkt hooi en 2 maal daags een groentenschotel. De laatste 2 zijn bij mij het hoofdvoedsel.

Biks is eigenlijk uitgevonden voor slachtkonijnen sneller te laten groeien dus niet eens noodzakelijk. Alleen omdat wij niet alles kunnen voeden wat een wild konijn zou eten geef ik biks. Voor de nodige voedingsstoffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Wij hebben ons konijntje (volgens de hobbyfokker een Nederlandse dwerghangoor) nu een week, en hij is wat minder hooi gaan eten. Volgens mij nog wel genoeg, maar ik dacht eigenlijk dat biks zijn hoofdvoedsel is. Uit dit topic blijkt dat het niet zo is? Dus ik kan iets minder biks geven omdat hij hooi eet? Ik geef ook groenvoer, al is dat niet zoveel omdat hij nog jong is. Maar hooi is dus zijn belangrijkste voedselbron?

Wat is te dik? Bij zijn buik lijkt hij goed/vol maar bij z'n schouders niet. Is dat normaal? Naar ons idee is hij flink aan het groeien, waardoor we ons ook een beetje druk beginnen te maken of het wel een NDH is, maar dat is eigenlijk off-topic. Nu weet ik dat hij nog lang niet uitgegroeid is, maar heeft iemand enig idee hoe veel een NDH hoort te wegen met acht weken? Hij is nu 7 weken. Gr.

Een konijntje van 7 weken oud is nog vol op in de groei en heeft de biks dus echt nog nodig.

Normaliter word er als uitgangswaarde gehanteerd: 25/35 gram biks per kilogram lichaams gewicht.

Hierbij word dan voor jonge konijnen uitgegaan van het volwassen gewicht als ze uitgegroeid zijn.

Voor jouw konijntje zou ik nu ongeveer 50 gram biks voeren. Dat is iets meer dan als je uit gaat van het volwassen gewicht, maar als ze zo jong zijn mogen ze dat wel hebben.

Als ze uitgegroeid is kan je dit gaan minderen.

Je kunt naast de biks ook langzaam aan beginnen met het geven van groenvoer. Bij NHD moet je hier wel extra voorzichtig mee zijn aangezien die extra gevoelig schijnen te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .