Ga naar inhoud

Onbeperkt biks?


mandy83

Aanbevolen berichten

Hallo,

Wij hebben twee jonge konijnen van 9 weken oud. We hebben ze nu anderhalve week en ik merk sinds gisten dat ze veel minder hooi eten dan normaal. Ze hebben wel wat meer biks gekregen, omdat ik gelezen had dat ze dit tijdens de eerste maanden in principe onbeperkt mogen hebben. Nu heeft een konijn last van wat dunnere ontlasting, en ik vraag me af of dat te maken heeft met het feit dat ze minder hooi eet. Ik heb nu de biks even weggelaten, en hooi met een smaakje gehaald, dus het is even afwachten wat ze gaan doen. Eentje heeft al best wat hooi gegeten, de ander nog niet. Is dit een kwestie van wachten tot ze honger krijgt? Ze at het anders namelijk wel gewoon, als er geen biks voorradig was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet niet te veel biks geven want dan eten ze geen hooi inderdaad meer geef 25 gr biks per konijn ;)

als je er niet zeker van bent kun je beter geen advies geven aangezien dit veel en veel te weinig is voor jonge konijnen!

jonge konijnen ,oeten nog groeien en hebben aan 25 gram echt niet voldoende

aangepast door kelly1986
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Wij hebben twee jonge konijnen van 9 weken oud. We hebben ze nu anderhalve week en ik merk sinds gisten dat ze veel minder hooi eten dan normaal. Ze hebben wel wat meer biks gekregen, omdat ik gelezen had dat ze dit tijdens de eerste maanden in principe onbeperkt mogen hebben. Nu heeft een konijn last van wat dunnere ontlasting, en ik vraag me af of dat te maken heeft met het feit dat ze minder hooi eet. Ik heb nu de biks even weggelaten, en hooi met een smaakje gehaald, dus het is even afwachten wat ze gaan doen. Eentje heeft al best wat hooi gegeten, de ander nog niet. Is dit een kwestie van wachten tot ze honger krijgt? Ze at het anders namelijk wel gewoon, als er geen biks voorradig was.

je zult je konijnen moeten wegen om te weten wat je ze pre3cies aa biks moet geven.

Vervolgens ga je rekenen en geef je 25 tot 30 gram biks per kilo lichaamsgewicht uitgaanden van het volkwassen gewicht dat je konijn zal gaan wegen.

een andere manier is idd onbbeperkt biks geven tot de leeftijd van 7 maanden.....

maar vaak zie je dan dat ze hun blindedamr keutels laten liggen.

zijn het ras konijnen van een fokker of konijnen uit de dierenwinkel?

weeg ze eens en zet dan het gewicht hier neer. aan de hand daarvan kunnen we3 een schatting maken van wat ze uitgegroeid zullen gaan wegen en wat je per konijn dus nu aan biks moet geven!

het is dus NIET 25 gram per kilo dat ze nu wegen maar wat ze uitgegroeid gaan wegen!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat het hooi betreft.

dit kan wel beter worden als je een gerichte portie biks gaat geven....

hooi en groenvoer zijn de hoofdbestandsdelen van een konijnen dieet. biks is daar in pricipe slechts een aanvulling op.

kruidennhooi vinden veel konijnen lekkerder dan gewoon hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb een keukenweegschaal, al willen ze daar niet echt op blijven zitten, haha! De personenweegschaal geeft 0,8 kilo aan, ze zijn ook al flink gegroeid in vergelijking met toen we ze kochten. Ze eten dus, aan de hand van hun groei, goed, anders waren ze niet zo hard gegroeid. De biks is nu op, en ze krijkgen smorgens en savonds, en nu gaan ze toch wel allebei aan het hooi, hoewel de een nog altijd wat minder dan de ander. Misschien was ik gewoon een overbezorgde moeder........ Ze hebben net flink gespeeld en gesprongen en gerend, dus ik kan me niet voorstellen dat er een ziek wordt of zo.

Ze zijn uit de dierenwinkel, maar wel goede, erkende dierenwinkels uit de buurt, en de fokker ken ik zelf ook, dus daar maak ik me niet zo druk om. Ik wacht het wel eens even af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat wacht je af?

ziek zullen ze zo te horen zeker niet zijn! maar het is wel belangrijk dat ze voldoende afwemeten hoeveelheid voer krijgen.

teveel voer is niet goed en te weinig zeker ok niet.

wat het hooi betreft.... het ene konijn eet ook wel meer hooi dan het andere....

je konijnen gewoon twee keer per dag een bakje geven is niet zo goed omdat je dan niet weet hoeveel je ze geeft.

je kunt ze wegen door ze in een kom of bakje te wegen en het gewicht daarvan eraf te trekken.

aan de hand van dat gewicht kunnen we hun uiteindelijke gewicht berekenen en weet je dus wat je aan voer moet geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ze met 9 weken rond de kilo wegen vermoed ik dat ze een ruíme twee kilo gaan wegen.

omdat ze nog in de groei zijn reken je dan met 30 gram per kilo.

en kom je dus uit op een 60 gram per konijn.

aangezien het twee konijnen zijn van, neem ik aan, even zwaar geef je die 60 gram dus twee keer.

dat maakt totaal 120 gram biks per dag.

t beste geef je dit dan verdeeld over de dag.

konijne zijn in principe uit gegroeid met 7 maanden. het gewicht wat ze dan bereikt hebben kunnen je beschouwen als het eind gewicht en tegen die tijd hun biks precies op aanpassen.

als je konijnen veel hooi en een fikse portie groen ernaasrt eten kun je ook terug naar de 25 gram per kilo.

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb inderdaad ook te horen gekregen dat een jong konijn wat meer mag hebben omdat deze nog in de groei is. Van de fokker van cira kreeg ik te horen dat dit 70 gram mag zijn.

Inmiddels ben ik daarmee gestopt omdat cira nu 4 maanden is. Ze krijgt nu dus de gebruikelijke 25-30gram per kilo lichaamsgewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Ow.. ik heb ook ergens gelezen dat ze onbeperkt biks mogen eten tot een bep. leeftijd.

Mijn nijntjes krijgen hun bakje weer gevuld zodra het leeg is...dus ze hebben constant biks tot hun beschikking...

Dat is niet goed voor ze, biks zet in de maag uit en konijnen kunnen zich overeten. de gevolgen zijn dan niet te overzien! Het beste zijn 2 gevulde bakjes per dag. 1 s`ochtens en 1 s`avonds, werkt heel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je er niet zeker van bent kun je beter geen advies geven aangezien dit veel en veel te weinig is voor jonge konijnen!

jonge konijnen ,oeten nog groeien en hebben aan 25 gram echt niet voldoende

Ik had ook een jong konijn, Zwartje, maar die had aan 25gram ss wel degelijk voldoende naast zijn hooi en groen. Geen honger, vrij dik en wilde eigenlijk weinig meer eten, bij 35 gram at hij geen keutels meer. Het beste is een balans tussen hoeveelheid voer en BDK eten en niet te dik zijn. Voor sommige konijnen is dat 20 gr. en voor andere 250 gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

timber ss is een hele andere korrel die niet mee doet in het verhaal aangezien die korrels een ander gewicht per kilo zijn.wat jij nu adviserd is heel verwarrend voor de mensen.Daar naast is jouw konijn niet het zelfde in volwassen gewicht als een ander konijn.25 gram ss is het zelfde als 50 gram normaale korrel.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

en hoe groot zou dat bakje dan volgens jou moeten zijn timber?

Dat verschilt nogal per ras, heb je daar ook aan gedacht bij je advies?

Misschien si het overigens wel zo leuk als je je ook voorstelt hier.

We weten totaal niks van jou af of wat voor konijntjes je hebt

Ik ga meestal uit van een klein- tot middelslag konijn (3-5 kg) omdat ik die zelf heb. Bij mij zijn de bakjes nu 2 x 10 cm diameter en 7 cm hoogte. Ik heb 3 konijnen, dus is dat per bakje ruim 100 gram. Ik zeg zelf altijd 25 gram per kilo konijn. Dat gaat voor alle rassen op.

Info en foto van mijn konijnen (foto: Zwartje) staan op mijn profiel.

aangepast door Timber
Link naar reactie
Delen op andere sites

timber ss is een hele andere korrel die niet mee doet in het verhaal aangezien die korrels een ander gewicht per kilo zijn.wat jij nu adviserd is heel verwarrend voor de mensen.Daar naast is jouw konijn niet het zelfde in volwassen gewicht als een ander konijn.25 gram ss is het zelfde als 50 gram normaale korrel.....

Dat weet ik ook wel, ik schreef dit dat mensen die ss geven zich niet druk hoeven te maken dat hun konijn ondervoedt zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk als mensen SS voeren en ze veel te goed de ribbetjes voelen, dat het konijn dan echt ondervoedt is hoor. Met SS voer kan een konijn net zo goed ondervoedt raken als met gewoon voer. Je moet gewoon goed lezen hoeveel je moet geven en verder onbeperkt hooi en beperkt groenvoer geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vraagje over dit onderwerp, vroeger gaf ik mijn konijnen teveel voer, een vol bakje per dag. Dankzij de tips van de konijnkundige dierenarts, geef ik Simba nu de hoeveelheid die hij mag hebben. Hij eet nu veel meer hooi dan eerst.

Echter heb ik een nieuw konijntje die zit op ander voer, namelijk sience selective. Hoeveel mag ik haar aan voer geven, ze is nu bijna 8 weken oud. Weegt 800 gram. Elke keer dat ik haar wat voer geef, 20 gram per keer (s'ochtends en s'avonds) eet ze dat meteen op binnen enkele minutenis het bakje leeg. Ze eet ook goed van haar hooi en eet haar darmkeutels ook op. Ze krijgt nog geen groenvoer, daar is ze nog te jong voor volgens mij. Geef ik haar genoeg te eten of krijgt ze te weinig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

tuurlijk kan een konijn onder voed raken met te weinig ss voer.....

En het kan altijd gebeuren dat je konijn stopt met bix eten.Daarom is een stukje groen altijd wel aan te raden dat blijven ze langer eten als ze ziek zijn worden dan de korrels.Ik zou z´n jong konijn meer voeren tot je weet wat ze daad werkelijk gaat wegen.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga meestal uit van een klein- tot middelslag konijn (3-5 kg) omdat ik die zelf heb. Bij mij zijn de bakjes nu 2 x 10 cm diameter en 7 cm hoogte. Ik heb 3 konijnen, dus is dat per bakje ruim 100 gram. Ik zeg zelf altijd 25 gram per kilo konijn. Dat gaat voor alle rassen op.

Info en foto van mijn konijnen (foto: Zwartje) staan op mijn profiel.

Als ik 25 gram SS aan mijn kleurdwergen zou geven zijn ze binnen de kortste keren moddervet, dus nee dat gaat niet voor alle rassen op.

Een konijn is een individueel dier die allemaal een verschillende soort vertering heeft.

De een heeft meer nodig dan de ander om op mooi gewicht te blijven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk verschilt het per dier, die 25-regel is ook een vuistregel. Mijn Zwartje werd toen hij jong was al dik van 25 gram, terwijl Snuffie (3kg) 200 gram kan eten (niet dat dat goed voor hem is) zonder dik te worden. En door die aanwijzingen op die zakken voer raken mensen in de war. Als het per konijn zo verschilt kan er beter op die zak staan: geef de hoeveelheid die aangepast aan je konijn is. En ik ken een konijn die met hooi en paardensla toch 12 is geworden. Die kreeg helemaal nooit bix, omdat de verzorger niet voldoende geld had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .