Ga naar inhoud

Maandag gaat mijn meisje onder het mes!


lizzie1981

Aanbevolen berichten

Maandag wordt mijn meisje gesteriliseerd (eigenlijk gecastreerd). Ik vind het best spannend omdat het voor voedsters toch zwaarder schijnt te zijn. De castratie van snickers ging een half jaar geleden prima, hij was zo hersteld. Maar nu vind ik het best spannend!

Zijn er nog dingen waar ik bij een voedster extra op moet letten na een operatie? Ik heb al een apart hok voor haar met handdoeken erin. Eten en drinken staat al bij de hand. Is dwangvoeding nodig (ik heb alle spullen in mijn konijnen EHBO kist)? Na hoeveel uur moet ze eten? Ik krijg wel een info brief van mijn DA en daar staat ook wel het nodige in maar toch.

Wanneer mogen ze weer terug bij elkaar in het hok, en moeten we ze weer opnieuw koppelen?? Of kunnen we ze gewoon weer samen zetten na een week of zo? En mag bo nu een week niet los?

Als jullie tips hebben voor me, dan graag, want ik ben hier tenslotte (ook) om te leren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het ligt aan de konijntjes of je echt opnieuw een hele koppeling moet doorgaan. Je kunt proberen haar terug te plaatsen als je het hok verschoond hebt en eventueel even geur van beide konijnen op elkaar hebt overgebracht. Als het goed gaat kun je ze dan gewoon samen in het hok laten. Wel kans dat ze toch wat gaan rijden en jagen, omdat de rangorde toch opnieuw bepaald moet worden. Maar als het hokgenootje een sulletje is heb je kans dat het ook gewoon gelijk weer klikt hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Clicquot en Merlot zijn niet gescheiden geweest. Ik heb haar na haar castratie dadelijk bij Merlot in de ren gezet in haar reismand. Even gezien hie hij reageerde en vermits dat goed was,heb ik de reismand open gezet.

Je zal zelf moeten zien of dat bij jou kan, kijken hoe je ram reageert op haar als ze terug is. Maar normaalgezien gaat de aanwezigheid van haar vriendje haar net helpen om te genezen.

Wat Dalfsen zegt ,klopt wel, maar eigenlijk alleen als je konijn echt bij de DA overnacht. Dat zal bij jou wel niet het geval zijn als alles goed gaat.

Ik duim voor je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Danja: Bo heeft erg veel last van haar hormoontjes. Om de twee weken is ze wel schijnzwanger en ze is pas van november 2007 dus nog heel jong.

De konijnen zitten nu al vanaf februari samen. De koppeling ging de eerste keer meteen super goed en nu zijn ze echt onafscheidelijk.

Ben alleen bang dat snickers bij Bo aan de wond gaat zitten of dat hij aan haar gaat zitten. Ze zal na de operatie wel suf zijn en als ik haar dan meteen bij Snickers zet ben ik bang dat dat niet goed gaat.

Bovendien hebben ze samen een groot buitenhok met twee verdiepingen. Bij snickers moest ik er op letten na zijn castratie dat hij even niet mocht springen enz. Dat mag dan bij Bo waarschijnlijk ook niet....

Mischien Bo dan toch maar even een in kleinere kooi met 1 verdieping zetten?

Het liefst zet ik ze gewoon meteen weer samen want ze missen elkaar echt als er eentje weg is.

Ik mag maandagmorgen om half 9 al komen. Heb expres aan het begin van de week gedaan omdat ik dan nog makkelijk terug kan bij moeilijkheden. Heb al een kruik, pijnstilling, dwangvoeding en spuitjes klaarliggen.

Ik wist trouwens echt niet dat een gecastreerd konijn direct bij het vriendje/vriendinnetje teruggezet mocht worden. Dacht dat dat gevaarlijk was ivm de wond?!

Bedankt in ieder geval voor jullie hulp en steunende woorden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi hoi

Zou ik ze echt weer bij elkaar kunnen zetten? Mijn voedster overheerst normaal altijd, dus misschien is mijn rammetje wel juist zo lief. Maar voor hetzelfde geld gaat hij haar lastig vallen (door te rijden of zo) en dat zal voor haar wond toch niet goed zijn?

Ik heb zoals ik eerder al vertelde wel een hok met twee verdiepingen....is dat geen probleem?

Ik wilde haar eigenlijk in een kleinere kooi zetten naast de grote buitenkooi en dan met het deurtje open zodat snickers toch bij haar kan. Is dat een idee??

Morgenvroeg breng ik haar om half 9 weg, hopelijk kan ik haar dan in de middag ophalen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi hoi

Zou ik ze echt weer bij elkaar kunnen zetten? Mijn voedster overheerst normaal altijd, dus misschien is mijn rammetje wel juist zo lief. Maar voor hetzelfde geld gaat hij haar lastig vallen (door te rijden of zo) en dat zal voor haar wond toch niet goed zijn?

Ik heb zoals ik eerder al vertelde wel een hok met twee verdiepingen....is dat geen probleem?

Ik wilde haar eigenlijk in een kleinere kooi zetten naast de grote buitenkooi en dan met het deurtje open zodat snickers toch bij haar kan. Is dat een idee??

Morgenvroeg breng ik haar om half 9 weg, hopelijk kan ik haar dan in de middag ophalen!

Bij ons net hetzelfde...Clicquot was baas... tot aan de castratie... Na een dag maakt ineens Merlot een nummertje op haar...sindsdien is hij baas en zij accepteerd dat ook sinds haar castratie. Merlot heeft maar 1 keer gereden en toen was het voorbij, geen stress voor haar, hij heeft haar echt goed gezelschap gehouden. Clicquot was inwendig genaaid,dus geen probleem met wond. Misschien de bovenverdieping wel beter een dag of 2 afsluiten voor alletwee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb Bo net weggebracht, ze wordt niet inwendig dichtgenaaid dus ze raadde me wel aan om bo even apart te zetten. Ook omdat het kan zijn dat ze een andere geur bij zich heeft. Een geur die voor snickers misschien stress opwekt? Hij is zelf ook gecastreerd en nog niet al te lang geleden heb ik ook 's avonds laat bij de DA gezeten vanwege gas.

Ik heb een kleine kooi naast de grote gezet zodat ze toch contact hebben samen.

Ze zouden me bellen als ze twee uur op temperatuur is. Hopelijk is dat ergens vroeg in de middag al!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik duim voor haar hoor!!!!

Ja, mijn DA zei aanvankelijk ook scheiden, ivm rijden. Toen ik hem zei dat het bij ons omgekeerd was, nl dat zij het net was die reed, zei hij dat ik het kon proberen...

Wat die geur betreft...is waar en niet waar...hangt er van af hoe lang ze moet blijven. Natuurlijk gaat ze vreemd ruiken, maar na een halve dag gaat hij ook nog zijn eigen geur herkennen op haar denk ik. Ze ruiken veel beter dan wij hƩ!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bo net opgehaald.....duurde erg lang vond ik. Om kwart over 4 mocht ik haar pas halen. Het duurde schijnbaar lang voordat haar temperatuur stabiel was.

Ze heeft 1 uitwendige hechting, de rest is inwendig. Ze zit heel zielig voor zich uit te staren nu.

Als ik haar aai, bibbert ze... Is dat normaal?? Ze voelt verder niet koud of zo.

De DA heeft me uitgelegd en laten zien hoe ik moet temperaturen. Maar ik ben vergeten te vragen wat een normale temperatuur is voor een konijn!!

Kan iemand me dat vertellen? Dan kan ik haar nog beter in de gaten houdem. Zou ik nog iets van een kruik moeten neerleggen? Het is bij ons binnen nu continue 22 graden.

Ik heb carprofen meegekregen als pijnstiling, hiermee begin ik morgenvroeg. Ze heeft vanmiddag bij de DA nog een prikje gehad.

Ik vind zo'n eerste nacht na een castratie altijd best wel eng....duimen maar dat ze snel opknapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

trillen doen konijnen ook als ze stressig zijn of zich niet helemaal op hun gemak voelen.

een normale temperatuur ligt tussen de 38 en 39 graden.

het is goed dat ze de mogelijkheid heeft om bij een kruik te liggen als ze dat wil.

je kan ook aan haar oren voelen. als deze echt koud zijn heeft ze ook ondertemp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts zei dat de normale temperatuur van een konijn heel erg kan verschillen (tussen 36 en 40 graden ofzo). Daarom is het heel moeilijk om te zeggen wat voor dat bepaalde konijn normaal is. Het beste is om eens temperatuur een paar keer op te nemen als het konijn gezond is, zo weet je wat voor hem/haar normaal is. Trillen kan wijzen op kou, maar als de oortjes lekker warm zijn (of toch niet echt koud) dan zit dat wel goed denk ik. Als ze pijn hebben kunnen ze ook trillen. Hou goed in de gaten dat ze snel weer gaat eten en drinken, als ze dat niet doet moet je gaan dwangvoeren.

Ik hoop dat je meisje er snel weer bovenop is. Geef ze maar wat lekkers en een dikke knuffel :smile:

aangepast door IbexGirl
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft net een klein plasje gedaan maar nog niet gepoept of gegeten of gedronken. Ze ligt helemaal in de hoek van haar tijdelijke kooi met haar hoofd een beetje omhoog. Ik heb de kruik er neer gelegd maar ik denk niet dat ze het snapt. Haar oortjes voelen best een beetje koud aan. Achter haar oortjes is het wel gewoon lauw. Ik heb een handdoek een beetje over haar heengelegd en dat laat ze toe.

Nu maar even afwachten, hoop niet dat ik moet dwangvoeden, want dat vind ik altijd zo'n ellende en gestess voor konijnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad een handdoek/deken over haar heen leggen. Als ze nou echt kouder wordt en ze wil niet tegen de kruik aanliggen kun je haar misschien in een kleine reismand/doos doen met een kriukje tegen haar aan en een dekentje om haar heen. Zodat ze geen keus heeft en zo dus opwarmd. Spannend allemaal, ik hoop dat ze snel opknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .