Nicky82 Geplaatst: 16 december 2025 Geplaatst: 16 december 2025 (aangepast) Hallo, ik ben nieuw op dit forum, heb wel de afgelopen dagen al veel info gevonden en gelezen over het koppelen van konijnen, maar wil toch graag dit topic starten, in de hoop op wat tips/bevestiging/herkenning van de ervaren konijnenhouders hier omdat ik merk dat ik onzeker word over de situatie zoals die nu is: Wij hebben/hadden sinds 5 jaar twee lieve konijntjes. Broer en zus allebei gecastreerd, een fijn stel samen. Ze wonen in de tuin, in een groot hok met daaraan een zelfgemaakte ren waarin ze lekker kunnen rennen en spelen. Ongeveer 2 maanden geleden werd het vrouwtje ziek, het is nooit helemaal duidelijk geworden wat de oorzaak was, maar ze wilde niet meer eten, veel bij een (konijnkundige) dierenarts met haar geweest, maar ze heeft het helaas niet gered. Dus haar maatje zat al een paar weken alleen, en we wilden graag een nieuw vriendinnetje voor hem zoeken. De knaagdierenopvang in de buurt had alleen maar rammen zitten, de kinderboerderij (waar mijn moeder eerder al eens 2 konijntjes kon ophalen die herplaatst moesten worden) ook, dus zo kwamen we bij het asiel terecht. Contact opgenomen en we mochten, na een uitgebreide intake, langskomen met hem voor een speeddate. Ze hadden in een aparte ruimte een ren gezet, wij hebben hem er met reismandje en al in gezet, een poosje laten wennen en toen een potentiele partner erbij gezet. Zij hupte gelijk bij hem in het mandje, begon hem te wassen en zo bleven ze bijna een uur zitten, lekker tegen elkaar aan. So far so good dachten wij, de dame van het asiel ook, en ze mocht mee naar huis. Thuis eerst even samen in de ren gezet (het hok hadden we van te voren helemaal schoongemaakt, met azijn etc. zoals voorgeschreven). Ze liepen allebei een beetje rond, op gegeven moment begonnen ze even op elkaar te jagen en om elkaar heen te vlinderen, het vrouwtje kroop bovenop, hij bleef zitten en toen was het rustig. Uiteindelijk het hok ook opengegooid. Ze deden hun eigen ding, zochten elkaar af en toe op, aten samen hooi en voer uit 1 bakje en zo gingen we de nacht in. De volgende dag hetzelfde, ze negeerden elkaar een beetje, zochten elkaar af en toe op, maar waren verder relaxed, aten en dronken, poetsten zichzelf en deden hun ding. In de avond begonnen ze toch weer op elkaar te jagen en toen was het het mannetje die opeens op het vrouwtje ging rijden, zij bleef zitten, er leek niks aan de hand. De volgende morgen kwam ik beneden en toen lagen er plukken haar door de ren verspreid. Dus hadden ze kennelijk toch weer even lopen bakkeleien in de nacht, gecheckt of ze geen wondjes hadden, maar ik zag niks. Verder deden ze alles normaal, samen eten, elkaar een beetje negeren, beetje spelen en in de avond zat het vrouwtje hem uitgebreid te wassen. De nacht erop en vandaag ging het eigenlijk zo door, totdat ze vanavond opeens heel heftig achter elkaar aan zaten, veel vlinderen, de plukken haar vlogen rond en ze gaven beiden niet op. Het mannetje verschanste zich uiteindelijk in de toiletbak, zij kwam hem daar af en toe uitdagen. Hij bleef in eerste instantie zitten. Toen hij er wel uitkwam zat ze gelijk weer achter hem aan, en ik merkte aan hem dat hij stress kreeg ervan. Zij is een stukje jonger dan hem (we weten niet precies hoe oud ze is, want ze is gedumpt op straat en toen gevonden, ze denken dat ze tussen de anderhalf en 2 jaar is) en heeft duidelijk meer energie. Hij is 5. Even met mijn moeder overlegd (die dus ook al veel ervaring heeft met konijnen & koppelen) en toen besloten om nu voor de nacht het hok even in 2-en te delen en ze te scheiden (het is gelukkig groot genoeg) omdat ik er dan niet bij kan blijven en omdat ik merkte dat het mannetje het echt zat was. Hem wel nog even gecheckt op wonden, maar behalve dat hij een beetje knorrig reageerde was hij verder OK. Ik weet dat het tijd kost om te koppelen, heb het ook expres zo gepland nu ik een paar dagen vrij ben, maar omdat het dus zo wisselend gaat tussen hen, begin ik toch te twijfelen nu. Zijn ze toch geen goede match? Of wil ik gewoon te snel resultaat zien en moet ik geduld hebben? Had ik ze toch beter wel bij elkaar kunnen laten vannacht omdat ze nu eenmaal uit moeten maken wie de baas is? Sorry voor het lange verhaal, ik hoop op wat tips, bedankt alvast... 16 december 2025 aangepast door Nicky82 Quote
Evee Geplaatst: 17 december 2025 Geplaatst: 17 december 2025 Koppel je wel in een neutrale ruimte? Hoe lang ben je nu aan het koppelen? Koppelen is stressvol, dus dat is ook niet gek. En het kost echt veel tijd en geduld. Het vechten is niet ideaal, maar het klinkt niet hopeloos. 1 Quote
Nicky82 Geplaatst: 17 december 2025 Auteur Geplaatst: 17 december 2025 We zijn sinds zaterdag bezig, dus gisteren (dinsdag) was de 4e dag. De speeddate en eerste kennismaking thuis hebben we wel in een neutrale ruimte gedaan, maar omdat dat goed ging hebben we ze toen ook gewoon het hok in laten gaan. Ik kan verder thuis niet echt een neutrale ruimte maken, ze zitten buiten. Ik kan het hok dus wel opdelen zodat ze elkaar wel zien en ruiken maar niet bij elkaar kunnen. Straks zal ik ze weer samen laten en dan kijken hoe het gaat. Waar ik nu vooral bang voor ben is dat het leeftijdsverschil toch te groot is. En helaas zitten er in de buurt dus geen geschikte plaatstbare voedsters van zijn leeftijd verder. Ik heb ook al bij 3 knaagdierenopvangen gekeken en bij de kinderboerderij. Quote
Evee Geplaatst: 17 december 2025 Geplaatst: 17 december 2025 Split Cage is niet aan te raden, ik denk dat territorium vooral een rol speelt hier. Heb je het artikel met uitleg gelezen op onze website? Wij raden koppelen in een lange sessie (denk aan 2-4 weken) op neutraal terrein aan, voor je ze in het verblijf zet. Als je dat niet hebt, het verblijf zo neutraal mogelijk maken met zo min mogelijk objecten. Ik link zo het artikel 1 Quote
Evee Geplaatst: 17 december 2025 Geplaatst: 17 december 2025 Uitleg over koppelen: https://www.bunnybunch.nl/koppelen-van-konijnen/ Wat te doen als een koppel niet meer samen gaat: https://www.bunnybunch.nl/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen/ 1 Quote
Nicky82 Geplaatst: 17 december 2025 Auteur Geplaatst: 17 december 2025 Dankje Evee, dat heb ik inderdaad allemaal gelezen de afgelopen dagen en voordat we eraan begonnen. Quote
Boris en Beer Geplaatst: 17 december 2025 Geplaatst: 17 december 2025 Uit eigen ervaring heb ik ook gemerkt dat split cage juist meer frustratie en agressie oplevert, dan samen in één hok. Maar ik snap je twijfel en keuzes. Ik denk ook dat het voor ons mensen soms stresvoller is dan uiteindelijk voor de konijnen. Zolang de konijnen blijven eten en drinken, en tussendoor wel wat rustmomentjes hebben om even bij te komen, denk ik dat je ze bij elkaar moet houden. Bij mij ging het in het verleden ook wel een zo heftig, dat ik echt begon te twijfelen aan mezelf. Dierarts zei altijd; zolang het niet echt vechten tot bloedens toe is, probeer het dan zo lang mogelijk vol te houden en geef de konijnen lang genoeg de tijd. (Dus niet te snel weer uit angst uit elkaar halen - tenzij het echt noodzaak is natuurlijk). Wat ik overigens ook deed om de gemoederen te kalmeren wanneer het heftig werd, is voeren. Dan kwam ik met wat brok aan en gaf deze dan aan beiden, maar wel in de buurt bij elkaar. Samen eten deed altijd goed. Of ik ging ze kalmerend aaien als het even te stresvol werd. Hierdoor werd wasgedrag soms ook gestimuleerd en gingen ze tijdens het aaien elkaar toch ineens af en toe wassen. Succes - het is spannend, maar volgens mij doe je het tot nu toe goed hoor! 1 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 17 december 2025 Geplaatst: 17 december 2025 Camera is ook wel handig. Zo kun je het nog beter in de gaten houden. Zolang ze niet rollend over de grond gaan en niet verwonden, zou ik ze ook niet splitten. Daardoor komt de rangorde nooit op gang en blijven ze letterlijk in het cirkeltje rond draaien. Wat Boris ook al schrijft... Afleiding met wat te eten, samen aaien. Zodat ze toch wat rust krijgen en meer samen de leuke momentjes hebben. Komt vast goed 😊 1 Quote
Nicky82 Geplaatst: 17 december 2025 Auteur Geplaatst: 17 december 2025 Bedankt voor de reacties. Vanmorgen heb ik ze idd samen eten gegeven, dat ging goed, maar toen het eten op was begon het jagen (door het vrouwtje) weer. De man verschanste zich in de toiletbak en durfde er niet meer uit, als hij er toch even uit kwam dan sprong ze gelijk naar hem toe en achter hem aan. Weer veel plukken haar kwijt (ik wist niet dat een konijn zoveel haar had). Over de grond rollen samen. En dan maakte hij zich snel weer uit de voeten. Ik heb het even een paar uur aangekeken, maar op gegeven moment zat hij er echt bij als een hoopje ellende. De konijnenexpert van het asiel belde, zij gaf aan dat ik ze dan toch beter apart kan doen maar steeds omwisselen, en dan met eten weer samen, als het het mannetje zoveel angst en stress oplevert. Als ze gescheiden zitten zitten ze overigens niet boos te doen door het gaas heen ofzo, dan doen ze gewoon hun eigen ding. Vanmiddag geef ik ze dan weer samen wat te eten en kijk ik weer even hoe het dan gaat. Quote
Evee Geplaatst: 17 december 2025 Geplaatst: 17 december 2025 Ik denk dat je beter het konijn terug kan brengen. Split cage en wisselen gaat echt niet werken in dit geval, ik verschil daarover toch echt van mening met het asiel. Het vechtend over de grond rollen is geen goed teken, voor mij zou dat de grens over zijn. Het is geen match, en mijn advies zou zijn toch nog door te zoeken naar een andere optie. In welke provincie / regio woon je? Misschien kunnen de bunnybunchers meedenken en meezoeken naar opties. 1 1 Quote
Boris en Beer Geplaatst: 17 december 2025 Geplaatst: 17 december 2025 1 uur terug, Nicky82 zei: Over de grond rollen samen Oké ja nu zou ik ook wel ze uit elkaar halen. Rollend over de grond is voor mij altijd de max, dan is het simpelweg geen match inderdaad, zoals Evee zegt. Dan gaat het waarschijnlijk ook niet meer goed komen. 1 Quote
Nicky82 Geplaatst: 17 december 2025 Auteur Geplaatst: 17 december 2025 (aangepast) Het asiel heeft ook gezegd dat als ik echt merk dat ze er allebei niet blij van worden dat ik haar dan terug mag brengen. Maar ik had het ze allebei wel echt gegund. Mijn moeder zegt dat ik het ze gewoon moet laten uitvechten zolang ze niet gewond raken (zij heeft zelf ook altijd konijnen gehad en al meerdere koppelacties gedaan), maar wat dat betreft ben ik denk ik toch teveel een watje. Heb ze net weer met eten bij elkaar gedaan, ze gingen niet samen eten, wel apart van elkaar en daarna na 10 minuten onrust & rennen zitten ze nu allebei uit elkaars zicht in een ander deel van het hok/ren... We wonen in Leiden, we hebben in Zoetermeer en Hillegom op de websites van de knaagdierenopvang gekeken, maar daar waren geen voedsters, alleen rammen, en voor zover ze op de site stonden dan. In het asiel zitten nog 2 vrouwtjes, eentje van dezelfde leeftijd als deze of nog iets jonger, zij is afgestaan omdat ze veel vocht met haar zusje, dus dat lijkt me dan ook niet een heel goed idee, ook qua leeftijd. En een wat ouder dames konijn, zij is ongeveer een jaar jonger dan onze man, dus dat is qua leeftijd denk ik prima, maar van haar is gezegd dat ze het beste in een rustig huishouden terecht kan, omdat het nogal een verlegen en timide type is en ze niet gewend is aan kinderen. Dus daar twijfel ik over. Mijn jongste zoon is 8, wel best druk, de oudste al 14, die is juist heel rustig en ze voelen zich wel allebei heel verantwoordelijk voor de verzorging en zijn heel lief voor de konijnen. Ze zitten in de tuin, dus op zich hebben ze het daar ook wel rustig natuurlijk. 17 december 2025 aangepast door Nicky82 Quote
Evee Geplaatst: 17 december 2025 Geplaatst: 17 december 2025 Oh nee, uitvechten is niet aan te raden, konijnen vechten tot ze de ander kunnen verjagen... maar in een afgesloten verblijf kan dat niet en dat kan echt hele heftige vechtwonden geven. De websites zijn meestal niet goed bijgewerkt van konijnenopvangen, de prioriteit gaat naar verzorging van de dieren. Best kans dat er echt wel genoeg voedsters zitten, ik zou zeker even een mail sturen om dat na te vragen. Mijn ervaring is dat er soms echt tientallen konijnen meer in het asiel herplaatsbaar zijn, dan op een website staan. Leeftijd maakt voor koppelen niet veel uit, vooral het karakter, de klik, dat is belangrijk. 1 Quote
Nicky82 Geplaatst: 17 december 2025 Auteur Geplaatst: 17 december 2025 (aangepast) Sorry, ik schreef het fout, Hillegom niet, daarvan krijg ik de site namelijk steeds niet geladen (foutmelding) het was in Warmond, maar als jullie Hillegom kunnen aanraden dan kan ik daar misschien even naar bellen als ik wel een telefoonnunmer kan vinden. 17 december 2025 aangepast door Nicky82 Quote
bunnyempress Geplaatst: 17 december 2025 Geplaatst: 17 december 2025 21 minuten geleden, Nicky82 zei: We wonen in Leiden, we hebben in Zoetermeer en Hillegom op de websites van de knaagdierenopvang gekeken, maar daar waren geen voedsters, alleen rammen, en voor zover ze op de site stonden dan. Er zat in Rijswijk een goede, maar die zijn de andere kant op verhuisd, naar Vlaardingen. Als je half uurtje rijden niet erg vindt, zou ik even bellen: Telefoonnummer: 088-8113580 / 't Knaaghof heet het en ze zitten nu samen met dierenopvangcentrum vlaardingen. 1 Quote
Boris en Beer Geplaatst: 17 december 2025 Geplaatst: 17 december 2025 26 minuten geleden, Nicky82 zei: In het asiel zitten nog 2 vrouwtjes, eentje van dezelfde leeftijd als deze of nog iets jonger, zij is afgestaan omdat ze veel vocht met haar zusje, dus dat lijkt me dan ook niet een heel goed idee, ook qua leeftijd. Voedsters vechten onderling sowieso meestal wel, want dat is nooit een goede combinatie. Dat wil zeker niet zeggen dat ze dan een vechterskarakter heeft hoor! Konijnen van hetzelfde geslacht gaat nou eenmaal meestal niet goed. En wat Evee zegt, leeftijd is niet per sé belangrijk, zolang ze maar uit de pubertijd is denk ik (want gedurende de pubertijd kan karakter nog wel eens veranderen). Dus je kunt dat ene konijn ook best een kans geven denk ik! 1 Quote
Nicky82 Geplaatst: 17 december 2025 Auteur Geplaatst: 17 december 2025 Ik wil jullie allemaal nog even bedanken voor alle tips en de tijd die jullie hebben genomen om mee te denken. Sinds ik ze vanmiddag weer bij elkaar heb gelaten hebben ze niet meer gevochten, wel een beetje gejaagd, maar Zoef (het mannetje) blijft haar ontwijken en zit veel in de toiletbak. Zij zit al een poosje rustig in de ren, helemaal aan de andere kant van het hok en is niet meer echt aan het uitdagen. Ik ga het nog even aankijken met ze, zeker omdat de 1e kennismaking juist zo goed leek te verlopen. 1 Quote
Nicky82 Geplaatst: 17 december 2025 Auteur Geplaatst: 17 december 2025 Nog steeds rust in de tent. Zoef ontwijkt haar wel, maar zit wel weer op verschillende plaatsen in het hok en niet meer alleen in de toiletbak. Af en toe snuffelen ze even aan elkaar, maar het mannetje maakt zich dan snel weer uit de voeten. Ze probeerde hem eerder op de avond ook weer even te wassen maar ook toen peerde hij hem weer. Quote
Boris en Beer Geplaatst: 18 december 2025 Geplaatst: 18 december 2025 Dit lijkt een goede ontwikkeling! Hoe is de nacht gegaan? Quote
Nicky82 Geplaatst: 18 december 2025 Auteur Geplaatst: 18 december 2025 De nacht is ook goed gegaan, maar toen ik vanmiddag rond 14:00 thuiskwam van werk, lagen er wel weer plukken haar in de ren en heeft Zoef zich weer in de bak verschanst. Heb ze net even samen paardebloemblaadjes gegeven, maar daarna maakte hij zich snel weer uit de voeten... ik kijk het nog een paar dagen aan, maar als ik echt geen verbetering/toenadering zie, of als ze weer echt gaan vechten zoals gisterochtend, dan ga ik haar helaas toch terugbrengen naar het asiel... maar voor nu nog even duimen en hopen dat het zover niet komt. 1 Quote
Linda20 Geplaatst: 18 december 2025 Geplaatst: 18 december 2025 (aangepast) @Nicky82 Jeetje wat een spannende situatie zeg, zo maak je nog is wat mee, met de konijnen😂. Als ze gekoppelt zijn, zou het inprincipe gewoon goed moeten gaan, af en toe x mot of dat 1 wellis achter ander aan rent is wel vrij normaal gedrag hoor. Kan ook meerdere oorzaken hebben dan als het vaker dan gebruikelijk gebeurt of het er niet normaal uit ziet , zoals stress door weeromstandigheden, veranderingen, verveling, trauma.. waardoor het fout kan gaan, dat is een kwestie van uitzoeken dan en ingrijpen en oplossen uiteraard. Als je ze niet heb gecastreerd of gesteriliseerd, kan dat ook hoop ellende voorzaken, puur door de hormonen. En volgens mij maakt het leeftijd verschil wel degelijk uit, tis niet handig om bewijze van 8 jarig konijn bij een 2 jarige neer te zetten, want die zitten allenbij gewoon in andere levensfase. Maar wat ik ervan begrijp rennen ze dus achter elkaar aan, en is t niet 1 alleen achter de ander, maar echt achter elkaar. Dat krijg ik zelf toch wel de indruk, dat het geen goede match is, en zou ik het niet te lang proberen, dat levert dan onnodige stress op voor beide konijntjes. Soms klikt het gewoon niet. Op 17-12-2025 om 14:49, Boris en Beer zei: Voedsters vechten onderling sowieso meestal wel, want dat is nooit een goede combinatie Dit is niet helemaal waar, hoewel ik wil het niet helemaal tegenspreken want ik heb ook zoiets inderdaad gehoord maar, heb toevallig zelf 2 voedsters, die gekoppelt zijn, en dat zijn echt 2 dikke mikken en dat gaat helemaal fantastisch, en gaat eigenlijk nooit wat mis. Ja heel af en toe, soms wellis mot, 1 achter de ander aanrennen, maar dat is dan ook weer snel voorbij. Dus het kan wel hoor :), ligt allenmaal aan of het de juiste match is en je moet ook wel de juiste kennis en ervaring hebben, om dit te beooordelen en ook te sturen ofcourse. Tis volgensmij eerder zo dacht ik dat bij Rammetjes juist niet kan, omdat die allen 2 dominant zijn en het mannetje willen zijn. Maar in mijn opinie, ook beetje onzin, ik kijk altijd gewoon naar de match, match is en match, jongen bij een jongen of vrouw bij een vrouw of vrouw bij mannetje, maakt helemaal niet uit. Ookal zullen er vast wel ervaringen in zijn, wat uitwijst dat bepaalde matchen van geslachten beter passen. Betekend niet dat 2 voedsters niet bij elkaar kunnen. Anders trek ik de conclussie dat ik bijzonder koppeltje heb🤣. iedergeval anyway, super vervelend om te horen. Ik zou dus echt overwegen om misschien toch te gaan kijken naar ander maatje, kan zijn dat het goed leek, maar gewoon toch niet goed was. Voor je ook uberhaupt koppeltje kunt beoordelen, gaat ook even tijd overheen hoor hahaha, dus dat 1e of 2e x goed gaat, hoeft niks te zeggen over rest van de tijd. Dat moet echt even goed onderzocht worden. Maar heb er volste vertrouwen in, dat het helemaal goed gaat komen, benieuwt wat je plan gaat zijn en hoe het dan uiteindelijk met beide konijnen gaat, dus hou ons op de hoogte hoor. Iedergeval super veel succes gewenst 🥰 joeejoeee. 18 december 2025 aangepast door Linda20 Quote
Nicky82 Geplaatst: 18 december 2025 Auteur Geplaatst: 18 december 2025 @Linda20 bedankt voor je uitgebreide reactie. Ons mannetje is al gecastreerd toen hij een paar maanden oud was, omdat hij met zijn zusje samen zat en we 2 konijnen wel echt genoeg vonden 😉 Het vrouwtje uit het asiel is niet geholpen en inderdaad een stukje jonger, ze schelen 3 of 4 jaar denk ik. Maar ze weten haar leeftijd dus niet precies omdat ze op straat is gevonden/gedumpt. Als het toch geen match blijkt dan ga ik toch contact opnemen met de opvang in Hillegom. Zij kunnen de koppeling ook verzorgen daar, en aangezien dat koppelen mij misschien nog wel meer stress geeft dan de konijnen, is dat misschien best een goed idee. Quote
Linda20 Geplaatst: 20 december 2025 Geplaatst: 20 december 2025 (aangepast) @Nicky82 Geen dank, nou klinkt eigenlijk wel goed, 3/4 jaar klinkt voor ons weinig maar wellicht dat het toch binnen de konijnen een groot verschil kan zijn. Fijn dat hij gecastreerd is. Wel triest verhaal hoor van dat dumpen van het vrouwtjes konijn, ik zou haar ook gewoon laten steriliseren, maar misschien als je inderdaad hulp krijgt bij de koppeling, dat goed komt. Maar ik zou eigenlijk iedereen aanraden, gewoon beide konijnen castreren/steriliseren want het levert gewoon stress op. Ben benieuwt wat jouw uitkomst gaat worden nicky!!!! iedergeval super veel succes gewenst, en weet zeker dat alles goed komt met de pracht en praaltjes van jouw. ALvast heleeeeeee fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar!!! Ik hou hier de updates in de gaten. 😉 20 december 2025 aangepast door Linda20 1 Quote
Nicky82 Geplaatst: 30 december 2025 Auteur Geplaatst: 30 december 2025 Even een update; helaas was er ook na een paar dagen geen verbetering in de situatie en hebben we het vrouwtje met pijn in ons hart weer terug gebracht naar het asiel... In het nieuwe jaar gaan we via één van de konijnenopvangcentra in de regio op zoek naar een nieuw maatje voor Zoef. Daar hebben ze dan ook de mogelijkheid om eerst een periode op neutraal terrein te koppelen, hopelijk werkt dat beter voor onze lieve konijnenman. In de tussentijd krijgt hij maar extra veel aaitjes en aandacht van zijn mensenvriendjes... Quote
Boris en Beer Geplaatst: 31 december 2025 Geplaatst: 31 december 2025 Wat jammer om te lezen, maar een goede beslissing vanuit jullie! Een koppelvakantie lijkt me een goed idee inderdaad. Zijn droomvrouw komt vast nog wel! ❤️ 1 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.