Marcovka2 Geplaatst: zondag om 12:11 Geplaatst: zondag om 12:11 Hallo, ik had van die knaagkartonnen gekocht met een hooivulling waarin gedroogde fruitstukjes zitten. Nu had ik een deel van de inhoud in een zakje gedaan omdat er wel erg veel fruit in zat. Ik was van plan de rest op verschillende dagen te geven. Het zakje is een paar dagen blijven liggen en nu zag ik plots dat er maden in kropen, en zelfs een motje. Gelukkig was het zakje dicht en konden ze er niet uit. Maar mijn konijnen hebben er wel een paar dagen eerder van gegeten. Kan zoiets kwaad als het door het maagdarmkanaal gaat? Waarschijnlijk waren het toen nog eitjes. 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: zondag om 14:11 Geplaatst: zondag om 14:11 (aangepast) Heb geen idee of het slecht is voor konijnen. Hebben ze het ene deel al helemaal op? Want als er nog iets ligt dan heb je binnen no time een motten plaag. Al hun voedsel zit hopelijk hermetische gesloten in bakken..want ze prikken door folie heen en leggen hun eieren in het voer. Heb het 1 keer gehad van Laps voer en heb alles maar echt alles van hem en uit de keuken weg moeten gooien. Sinds ik een hamster heb vries ik alles in. Sinds kort ook de snacks van de konijnen. Zit nu met een houtworm probleem bij Jingles 😩 Had 1 houten huisje niet ingevroren en dat is misschien de boosdoener geweest. Rot beestjes 😣 Gooi die zal gelijk in de kliko buiten voordat er 1 ontsnapt!! zondag om 14:11 aangepast door Lappie2 Quote
Marjoleink Geplaatst: zondag om 17:54 Geplaatst: zondag om 17:54 Ik heb laatst motjes gehad in mijn keukenkastje. Ik heb alles weggegooid, overal voorraadbussen voor gekocht en toch had ik ze twee weken later weer. Ze bleken uit een zakje losse thee te komen. Dus mijn advies: niet teveel nadenken over wat ze al binnen hebben gekregen, daar doe je toch niets meer aan. In het wild zal het ook weleens gebeuren. En alles wat je nog hebt zo snel mogelijk je huis uit. Quote
Marcovka2 Geplaatst: zondag om 19:48 Auteur Geplaatst: zondag om 19:48 Ik kan niet uitsluiten dat er ergens nog wat ligt van dat hooi. De fruitstukjes zijn allemaal weg. Ik neem aan dat ze vooral daarin zaten. Het hooi voelde wat klef aan en de fruitstukjes waren nog zacht. Gelukkig vertrouwde ik het vanaf het begin al niet en heb maar een beetje gegeven. Een tijd geleden had ik van die motjes in een geseald zakje gedroogde wortelschijfjes. Ik vroeg me al af of die gewoon tijdens het sealen daartussen zaten, maar dat waren waarschijnlijk ook eitjes in de wortel. 1 Quote
Linda20 Geplaatst: zondag om 21:09 Geplaatst: zondag om 21:09 (aangepast) @Marcovka2 Wat vervelend. En geen zorgen. Het hooi is pas schadelijk om te geven, zodra het besmet is met (diertjes als die erin zitten, zijn uitgekomen) daarvoor is het niet gevaarlijk omdat het dan verteert word door de darmen. Ik heb dit helaas heel vaak gehad en ook x onlangs met korrelvoer van sciene selective. Het blijven natuur producten en kan heel makkelijk besmet raken. Ik stop daarom alles voorraf 14 dagen in vriezer, en koop kleinere zakken hooi en korrelvoer zakken. Zodat de kans op het uitkomen van mogelijk diertjes, zo klein mogelijk blijft en schade beperkt. En het al op is gegeten, voor ze de kans krijgen om uittekomen. Ik zou wel uitkijken dat deze diertjes niet perongelijk je andere hooi/voer besmetten en mocht het daarin de buurt zijn geweest, weg halen of voor zekerheid in vriezer doen, zodat het geen kans maakt op uitkomen, en geen risisco kan vormen voor je konijnen. Verder is belangrijk om na zon besmetting de boel wel te reinigen, om een mogelijke herbesmetting te verkomen. Maar ik zeg er alvast bij, dit is normaal en kan helaas gebeuren. Daarom neem ik geen voorraad meer👀🤣. Besmetten hooizakken/korrelvoer zakken, direct weggooien en niet meer geven. Je kan ze ook voor zekerheid ontwormen met het Anti-parasiet druppels bij twijfel, en in nood altijd nog laten checken bij een dierenarts. Succes! Ik weet hoe irritant het kan zijn. zondag om 21:12 aangepast door Linda20 Quote
Linda20 Geplaatst: zondag om 21:17 Geplaatst: zondag om 21:17 Trouwens, korrelvoer zakken kan je niet in de vriezer doen) voordat er mensen zijn die dat na mijn topic van plan waren. (Doe ik zelf uiteraard ook niet) was dat vergeten erbij te vermelden. 🫣 Quote
Marcovka2 Geplaatst: 14 uren geleden Auteur Geplaatst: 14 uren geleden (aangepast) 14 uren geleden, Linda20 zei: @Marcovka2 Wat vervelend. En geen zorgen. Het hooi is pas schadelijk om te geven, zodra het besmet is met (diertjes als die erin zitten, zijn uitgekomen) daarvoor is het niet gevaarlijk omdat het dan verteert word door de darmen. Ik heb dit helaas heel vaak gehad en ook x onlangs met korrelvoer van sciene selective. Het blijven natuur producten en kan heel makkelijk besmet raken. Ik stop daarom alles voorraf 14 dagen in vriezer, en koop kleinere zakken hooi en korrelvoer zakken. Zodat de kans op het uitkomen van mogelijk diertjes, zo klein mogelijk blijft en schade beperkt. En het al op is gegeten, voor ze de kans krijgen om uittekomen. Ik zou wel uitkijken dat deze diertjes niet perongelijk je andere hooi/voer besmetten en mocht het daarin de buurt zijn geweest, weg halen of voor zekerheid in vriezer doen, zodat het geen kans maakt op uitkomen, en geen risisco kan vormen voor je konijnen. Verder is belangrijk om na zon besmetting de boel wel te reinigen, om een mogelijke herbesmetting te verkomen. Maar ik zeg er alvast bij, dit is normaal en kan helaas gebeuren. Daarom neem ik geen voorraad meer👀🤣. Besmetten hooizakken/korrelvoer zakken, direct weggooien en niet meer geven. Je kan ze ook voor zekerheid ontwormen met het Anti-parasiet druppels bij twijfel, en in nood altijd nog laten checken bij een dierenarts. Succes! Ik weet hoe irritant het kan zijn. Ik had dit op een ander plekje in hun ren gelegd en het achtergebleven hooi volgens mij de volgende dag weer opgeveegd (ze vonden kennelijk alleen de fruistukjes lekker 😁) Het zou kunnen dat als die maden overnacht zijn uitgekomen dat ze zijn gaan kruipen. Maar tot nu toe nog niets gevonden. Ik denk eigenlijk dat die maden ook geen kwaad kunnen als ze worden opgegeten. Ze gaan dan door de maag. Dat is anders als wanneer een vlieg eitjes legt bij de anus van het konijn. Ik weet zeker dat ze die veel vaker binnen krijgen. Insecten zullen altijd in natuur produkten zitten. Sinds ik de nijntjes binnen heb kom ik wel meer kleine vliegjes of andere heel kleine beestjes tegen. Ik weet zeker dat die vnl via het hooi komen. Ontwormen heeft volgens mij geen zin omdat het geen worm of andere parasiet betreft, het zijn gewoon normale motjes. 14 uren geleden aangepast door Marcovka2 Quote
Lappie2 Geplaatst: 12 uren geleden Geplaatst: 12 uren geleden 2 uren geleden, Marcovka2 zei: Ik had dit op een ander plekje in hun ren gelegd en het achtergebleven hooi volgens mij de volgende dag weer opgeveegd (ze vonden kennelijk alleen de fruistukjes lekker 😁) Het zou kunnen dat als die maden overnacht zijn uitgekomen dat ze zijn gaan kruipen. Maar tot nu toe nog niets gevonden. Ik denk eigenlijk dat die maden ook geen kwaad kunnen als ze worden opgegeten. Ze gaan dan door de maag. Dat is anders als wanneer een vlieg eitjes legt bij de anus van het konijn. Ik weet zeker dat ze die veel vaker binnen krijgen. Insecten zullen altijd in natuur produkten zitten. Sinds ik de nijntjes binnen heb kom ik wel meer kleine vliegjes of andere heel kleine beestjes tegen. Ik weet zeker dat die vnl via het hooi komen. Ontwormen heeft volgens mij geen zin omdat het geen worm of andere parasiet betreft, het zijn gewoon normale motjes. Het is meer irritant voor jezelf omdat ze je hele keuken innemen. Alles wat eetbaar is gaan ze inzitten. We hadden een keer een feestje en we waren druk aan het koken. Nog even op het laatst sesamzaadjes roosteren en mijn vriend keek in de pan en daarna naar mij met een blik 🤨 😱 allemaal krioelende meelwormen. Dus snel naar buiten gegooid en diner beginnen zonder sesamzaadjes😜😂 Zodra de gasten weg waren alles nagekeken en eigenlijk alles aan meel, noten , thee etc etc weg moeten gooien. 1 Quote
Linda20 Geplaatst: 9 uren geleden Geplaatst: 9 uren geleden (aangepast) @Marcovka2 5 uren geleden, Marcovka2 zei: Ik denk eigenlijk dat die maden ook geen kwaad kunnen als ze worden opgegeten. Ze gaan dan door de maag. Dat is anders als wanneer een vlieg eitjes legt bij de anus van het konijn. Ik weet zeker dat ze die veel vaker binnen krijgen. Insecten zullen altijd in natuur produkten zitten. Sinds ik de nijntjes binnen heb kom ik wel meer kleine vliegjes of andere heel kleine beestjes tegen. Ik weet zeker dat die vnl via het hooi komen. Fijn dat je ze nog niet tegen bent gekomen, hopelijk blijft dat zo. Lijkt mij niet bedoeling dat konijnen insecten eten, ookal kunnen ze in hun eten ontstaan. Dat is ook niet wat je moet willen lijkt mij, maar juist verkomen. Want dat kan wel degelijk parasieten en ongemakken veroorzaken. Maar goed, als goed is, eten konijnen vanuit hun zelf al geen insecten 🤣 en verder is het aanteraden om dat wel dan weg te halen maar gelukkig heb je dat gedaan. En verder ben ik er ook van overtuigt dat konijntjes waarschijnlijk wellis de eitjes etc binnen krijgen, maar zover ik weet kan dat dan geen kwaad. Want die zijn niet uitgekomen en worden door hun darmen toch al gedood. Niet dat je prettig vind, tis nogal beter om geen besmet voedsel te hebben. Maar denk dat heel moeilijk te verkomen is. Ik ben ook vrijwel zeker ivm je afbeelding, dat deze uit je hooi zijn gekomen, want de beestjes die ik had in me korrelvoer zagen er heel anders uit. Weet even niet de naam van die beestjes. Maar die zitten niet in hooi. Maar goed... hahahaha je hebt het overleeft en goed gehandelt volgensmij. En gelukkig kunnen de konijnen wel wat hebben, maar blijft altijd spannend. @Lappie2 3 uren geleden, Lappie2 zei: Het is meer irritant voor jezelf omdat ze je hele keuken innemen. Alles wat eetbaar is gaan ze inzitten. We hadden een keer een feestje en we waren druk aan het koken. Nog even op het laatst sesamzaadjes roosteren en mijn vriend keek in de pan en daarna naar mij met een blik 🤨 😱 allemaal krioelende meelwormen. Dus snel naar buiten gegooid en diner beginnen zonder sesamzaadjes😜😂 Zodra de gasten weg waren alles nagekeken en eigenlijk alles aan meel, noten , thee etc etc weg moeten gooien. Dat ook, het is echt een werk om alles weg te gooien etc, en ook zonde van je geld. Maar gezondheid en veiligheid staat op nummer 1. blijft goor🤮. Drm heb ik nu kleine hoeveelheden hooizakken en die hou ik ook dicht, als er dan x wat besmet is, hoef ik alleen de zak weg te gooien en de rest te checken of die niet besmet zijn. En korrelvoer stop ik drm al in bak. En heb zo min mogelijk grote voorraad, heb ik ook zo min mogelijk risisco. En ik heb grote vriezer. Laten we hopen dat niemand van ons dit verlopig meer hoeft mee te maken.😂 9 uren geleden aangepast door Linda20 Quote
Lappie2 Geplaatst: 8 uren geleden Geplaatst: 8 uren geleden 11 minuten geleden, Linda20 zei: @Marcovka2 Fijn dat je ze nog niet tegen bent gekomen, hopelijk blijft dat zo. Lijkt mij niet bedoeling dat konijnen insecten eten, ookal kunnen ze in hun eten ontstaan. Dat is ook niet wat je moet willen lijkt mij, maar juist verkomen. Want dat kan wel degelijk parasieten en ongemakken veroorzaken. Maar goed, als goed is, eten konijnen vanuit hun zelf al geen insecten 🤣 en verder is het aanteraden om dat wel dan weg te halen maar gelukkig heb je dat gedaan. En verder ben ik er ook van overtuigt dat konijntjes waarschijnlijk wellis de eitjes etc binnen krijgen, maar zover ik weet kan dat dan geen kwaad. Want die zijn niet uitgekomen en worden door hun darmen toch al gedood. Niet dat je prettig vind, tis nogal beter om geen besmet voedsel te hebben. Maar denk dat heel moeilijk te verkomen is. Ik ben ook vrijwel zeker ivm je afbeelding, dat deze uit je hooi zijn gekomen, want de beestjes die ik had in me korrelvoer zagen er heel anders uit. Weet even niet de naam van die beestjes. Maar die zitten niet in hooi. Maar goed... hahahaha je hebt het overleeft en goed gehandelt volgensmij. En gelukkig kunnen de konijnen wel wat hebben, maar blijft altijd spannend. @Lappie2 Dat ook, het is echt een werk om alles weg te gooien etc, en ook zonde van je geld. Maar gezondheid en veiligheid staat op nummer 1. blijft goor🤮. Drm heb ik nu kleine hoeveelheden hooizakken en die hou ik ook dicht, als er dan x wat besmet is, hoef ik alleen de zak weg te gooien en de rest te checken of die niet besmet zijn. En korrelvoer stop ik drm al in bak. En heb zo min mogelijk grote voorraad, heb ik ook zo min mogelijk risisco. En ik heb grote vriezer. Laten we hopen dat niemand van ons dit verlopig meer hoeft mee te maken.😂 🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼 Ik ben nog druk bezig met hout kevers. Had gister alles in de vriezer gedonderd en gisteravond deed mijn 5 jarige koelkast weer raar.... Nu alles eruit en bij schoonmoeder in de koel/vriezer gegooid en hopelijk na 24 uur weer een werkende koelkast. Zo niet dan de service bellen. Vriezer ijskoud maar boven gedeelte koelkast 12graden. Stickertje ok is niet meer groen. Altijd wat met dat ding. Gelukkig is het balkon koud dus alles wat koel moet blijven staat daar nu. Alleen wat ik ingevroren had voor jingles moet nu even wachten 😒. Dus hier nog niet uit de beestjes🤪😅. Je zou maar een huis vol houten meubels hebben en houtworm krijgen door iets voor een hamster... Ow wacht dat heb ik🤐 Quote
Marjoleink Geplaatst: 7 uren geleden Geplaatst: 7 uren geleden @Linda20 hele kleine beestjes, soort kevertjes? Dat zijn klanders. Had ik ook in een dichte zak voer. 50 euro voer in de kliko. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 5 uren geleden Auteur Geplaatst: 5 uren geleden 2 uren geleden, Linda20 zei: @Marcovka2 Fijn dat je ze nog niet tegen bent gekomen, hopelijk blijft dat zo. Lijkt mij niet bedoeling dat konijnen insecten eten, ookal kunnen ze in hun eten ontstaan. Dat is ook niet wat je moet willen lijkt mij, maar juist verkomen. Want dat kan wel degelijk parasieten en ongemakken veroorzaken. Maar goed, als goed is, eten konijnen vanuit hun zelf al geen insecten 🤣 en verder is het aanteraden om dat wel dan weg te halen maar gelukkig heb je dat gedaan. En verder ben ik er ook van overtuigt dat konijntjes waarschijnlijk wellis de eitjes etc binnen krijgen, maar zover ik weet kan dat dan geen kwaad. Want die zijn niet uitgekomen en worden door hun darmen toch al gedood. Niet dat je prettig vind, tis nogal beter om geen besmet voedsel te hebben. Maar denk dat heel moeilijk te verkomen is. Ik ben ook vrijwel zeker ivm je afbeelding, dat deze uit je hooi zijn gekomen, want de beestjes die ik had in me korrelvoer zagen er heel anders uit. Weet even niet de naam van die beestjes. Maar die zitten niet in hooi. Maar goed... hahahaha je hebt het overleeft en goed gehandelt volgensmij. En gelukkig kunnen de konijnen wel wat hebben, maar blijft altijd spannend. Ik denk dat ze uit het fruit zijn gekomen. Ik heb dit bij hooi nog nooit meegemaakt. Zolang ik nog geen mottenplaag in huis heb zal het met de maden ook wel meevallen. In de natuur zullen konijnen ongetwijfeld insecten, rupsen, maden en eitjes mee opeten. Voor zover ik weet kan dit geen kwaad zolang er geen parasieten tussen zitten. Een insect is niet gelijk een parasiet. Een parasiet heeft zich aangepast aan het overleven in een andere levensvorm, heeft zelfs een andere levensvorm nodig om te overleven. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 5 uren geleden Auteur Geplaatst: 5 uren geleden 6 uren geleden, Lappie2 zei: Het is meer irritant voor jezelf omdat ze je hele keuken innemen. Alles wat eetbaar is gaan ze inzitten. We hadden een keer een feestje en we waren druk aan het koken. Nog even op het laatst sesamzaadjes roosteren en mijn vriend keek in de pan en daarna naar mij met een blik 🤨 😱 allemaal krioelende meelwormen. Dus snel naar buiten gegooid en diner beginnen zonder sesamzaadjes😜😂 Zodra de gasten weg waren alles nagekeken en eigenlijk alles aan meel, noten , thee etc etc weg moeten gooien. Of je had je gerecht wat moeten aanpassen 🤪 In sommige culturen zijn meelwormen een delicatesse 🤢 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 5 uren geleden Geplaatst: 5 uren geleden 22 minuten geleden, Marcovka2 zei: meelwormen Een keer gegeten bij een opendag op een middelbare school. Smaakte wat pinda-achtig. Door het bakken? Zo ook een keer inktvis geprobeerd: net postbode-elastiek Quote
Marcovka2 Geplaatst: 2 uren geleden Auteur Geplaatst: 2 uren geleden Ik hou het wel bij een veggie burger😅 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.