hneel Geplaatst: 29 augustus Geplaatst: 29 augustus (aangepast) Ons konijntje is 10 jaar oud en leeft buiten in een flinke ren. Nu was hij een aantal dagen terug een beetje minder actief en at weinig. Dat had hij al eens eerder gehad en daar hebben we toen medicijnen voor gekregen. Die hebben we dit keer opnieuw gegeven en inmiddels is hij er weer bovenop. Maar hierdoor hebben we hem wel weer eens beter bekeken. Ik had wel eens over myiasis gelezen, dus ik was wat beducht op maden, maar die trof ik gelukkig niet aan. Wel zagen we in zijn vacht iets wat in eerste instantie op zaagsel schilfers leek. We bedekken zijn 'poep-hoekje' altijd met zaagsel, dus dat zou niet vreemd zijn. Maar toen ik dat spul thuis eens onder de loep bekeek bleken het trosjes vliegen-eitjes te zijn. Gisteren met hem naar de dierenarts geweest. Ook die vond gelukkig geen maden, maar er zaten wel flink veel eitjes in zijn vacht. Alles schoon gemaakt en verteld dat we hem 2 keer per dag na moesten kijken. Gisteravond zaten er weer flink wat eitjes, en vanochtend ook weer. En ik zie ook inderdaad hier en daar wel zo'n groene vlieg in de buurt. Hoe moet ik dit verder zien? Is het 'normaal' dat een buiten-konijn eitjes in zijn vacht heeft, en zorgen die alleen bij uitzondering voor een maden-infectie? We hebben immers al vele jaren buiten-konijnen gehad, en er zullen vermoedelijk toch altijd wel vliegen in de tuin geweest zijn. Wat kunnen we verder nog doen? De ren vlieg-proof maken met gaas zal hem niet gaan worden. Het is een zelfbouw-ren van zo'n 7 bij 3 meter, en die ga ik nooit hermetisch vlieg-dicht kunnen krijgen. Alleen al bij de deuren zitten ruime kieren. Ik denk er nu wel over om voortaan etensresten niet meer in de groen-kliko te doen, en beter ook vlees verpakkingen niet meer in de plastic-kliko. Voor de rest gebruiken we al langer zo'n anti-myiasis spray. Hoe goed kunnen we daar op vertrouwen? 29 augustus aangepast door hneel Quote
Evee Geplaatst: 29 augustus Geplaatst: 29 augustus Ik zal proberen jouw vragen te beantwoorden: - Hoe moet ik dit verder zien? Is het 'normaal' dat een buiten-konijn eitjes in zijn vacht heeft, en zorgen die alleen bij uitzondering voor een maden-infectie? Nee, dit is niet normaal. Het is ook erg gevaarlijk en echt een spoedgeval. Ik zou jouw konijn naar binnen halen op dit moment, echt heel goed blijven controleren, als je één made mist met schoonmaken, is het echt al een groot probleem. De groene vliegen leggen eitjes als een konijn een wondje heeft, natte vacht, diarree, broeierige plek of vervilte plek in de vacht. Dat kan echt heel erg snel gaan. Konijnen die oud zijn en/of zwakke gezondheid hebben, of overgewicht zijn er kwetsbaarder voor. Zelfs met 2x per dag controleren kun je nog te laat zijn. Binnen halen dus, en heel heel goed opletten. Als de eitjes uitkomen gaan de maden die er uit komen het vlees van jouw konijn opeten. Dat is enorm pijnlijk en kan dodelijk zijn. Het veroorzaakt ontstekingen en kan zelfs bloedvergiftiging geven. Ik heb zelf twee konijnen meegemaakt met maden, niet bij eigen konijnen. Het ene konijn was binnen 24 uur dood. Het tweede konijn had ook eitjes, zoals jouw konijn, later werd er één made gevonden bij een controle, maar ook dat konijn heeft het niet gehaald. Niet om je bang te maken, maar wel om de ernst van de situatie aan te geven. Bij myiasis is voorkomen echt beter dan moeten genezen. - Wat kunnen we verder nog doen? Binnen halen. Regelmatig controleren. Dagelijks het verblijf schoonmaken, toiletbakken/plekken zelfs 2x per dag of vaker. Gezondheidsproblemen behandelen en/of voeding veranderen als het daar door komt. Als je moet wassen, de vacht goed droog maken. - anti-myiasis spray. Hoe goed kunnen we daar op vertrouwen? Afhankelijk van welke spray werkt het in een bepaalde levensfase van de made. Niet elke spray zal dus ook eitjes vernietigen. Daarbij werken de sprays ook vrij kort en moet je ze vaker herhalen dan op de verpakking staat om een goede bescherming te hebben, maar dat is dan weer niet helemaal aan te raden ook voor de gezondheid van de konijnen, het is toch gif. Werkt zo een spray? Ja. Geeft het 100% bescherming? Helaas niet. Er blijft helaas altijd wel risico op besmetting. Wat ik nog wil toevoegen, dit is iets wat eigenlijk nooit helemaal uit te sluiten is bij konijnen. Zelfs de meest toegewijde konijnenbaasjes kunnen hier mee te maken krijgen, en het kan echt snel gaan. Je hebt goed gehandeld door naar de dierenarts te gaan. Sterkte met de zorg. Laat je ons weten hoe het over een tijdje gaat? Ik duim dat je het goed weg krijgt. Beterschap! Quote
hneel Geplaatst: 31 augustus Auteur Geplaatst: 31 augustus We hebben de afgelopen dagen 2 maal daags op eitjes gecontroleerd. Elke keer toch weer flink wat trosjes. De ene keer meer dan de andere keer. In de nacht van vrijdag op zaterdag hij hij zich ook een beetje bevuild, dus dat zal ook wel wat meer vliegen aangetrokken hebben. Tijdens het schoonmaken vlogen die vliegen ook nog regelmatig voorbij. Al was dat vanochtend al een stuk minder. Maar vanmiddag zag ik ook andere grotere zwarte vliegen. Eerst waren het alleen maar van die kleine groene. Dit soort: Google Lens kon er geen chocola van maken. Die noemde elke keer een ander soort vlieg. Welke soort zou dit kunnen zijn? Vandaag hebben we dan toch maar besloten het konijn naar binnen te nemen. Het bleef anders vechten tegen de bierkaai. Hij zit nu in een vrij klein hokje, maar het is even niet anders. We hebben een paar jaar geleden wel alle ramen en deuren van horren voorzien, dus hij zou hier veilig moeten zijn. Vanavond viel het me wel op dat de eitjes wat losser leken dan voorheen. Eerst waren het steeds trosjes die je ook met de vingers makkelijk kon voelen zitten. Maar nu vielen die tijdens het kammen sneller uiteen leek het wel. Kan het zijn dat eitjes van die zwarte vliegen minder aan elkaar plakken? Het maakte het wel een stuk lastiger om alles goed schoon te krijgen. Oh ja, konijn bleek ook een klein wondje op zijn rug te hebben. Maar ik kon daar niks verdachts zien. Misschien hebben we er zelf te ruw gekamd? Hoe lang zou het nu duren voordat het buiten weer veilig is? Quote
Kolino Geplaatst: 1 september Geplaatst: 1 september Hoelang, voor het buiten veilig is, nooit 100%. Die vlieg is er jaarrond. Normaal verwacht je de afname rond oktober, nu zal het november, misschien wel december zijn (koude nachten en dagen beneden het vriespunt voor nodig). Welke spray gebruik je? Hoevaak moet je de kont schoonmaken? Op de verpakking staat wel hoeveel tijd er minimaal tussen moet zitten. Hoe vaker je schoon moeten maken/wassen, hoe minder goed de spray werkt. Aangezien je konijn ook een wintervacht nodig heeft, wordt het zoeken naar een passend schema, waarbij je het risico verkleint en wat vaker sprayt om het konijn toch weer op tijd buiten te krijgen. Nu eerst de vacht ontdoen van alle ellende en de wondjes laten genezen (dat is helaas wel extra extra opletten). Wanneer was de laatste keer dat je de spray hebt gebruikt? Heeft de dierenarts nog iets gedaan met dergelijk spul? Let wel op, volgens mij mag je bij wondjes niet sprayen. Quote
hneel Geplaatst: 2 september Auteur Geplaatst: 2 september De spray die we gebruiken is Beaphar Anti-Myiasis. Die moet je maandelijks gebruiken. De laatste keer is nu een paar dagen geleden. Daarvoor zal het ongeveer een maand geleden zijn, al hebben we dat eerlijk gezegd niet exact bijgehouden. De laatste paar dagen is de kont wel schoon gebleven. Geen diarree meer gezien. Maar voeding is nog wel een dingetje. Zoals ik al zei in mijn beginpost: Een aantal dagen geleden at hij nauwelijks en zat stilletjes in een hoekje. De dierenarts had hem gewogen en hij was afgevallen van 2.2 naar 1.8 en ze zei dat het vrij kritiek was. Laat hem goed eten, en voorlopig even minder kritisch op wat wel en wat niet. Hij eet nu weer wel, maar nog wel vrij kieskeurig. De biks brokjes laat hij grotendeels staan, maar vers groenvoer eet hij wel (gras, klaver, paardebloem, druiveblad). We hebben als medicijnen eetlustopwekker en pijnstiller meegekregen. We horen nu wel af en toe zijn darmpjes flink zijn tekeer gaan. Klinkt een beetje eng. Maar het konijn ziet er verder niet meer ziek uit. Er zit weer 'pit' in. Tja, als die vliegen er vrijwel het hele jaar zitten, wat doet ze dan besluiten van dit konijn vallen we aan en dat konijn niet? Dat is een beetje onze grote vraag. En we beseffen ook dat als het te lang gaat duren de herfst er aan komt en dat hij dan niet meer op tijd aan het koudere weer zal kunnen wennen. Dat zou betekenen dat hij de winter lang binnen zou moeten blijven. Maandenlang in zo'n klein hokje terwijl hij een grote ren gewend is. Aan de andere kant is hij dan misschien wat minder eenzaam. Quote
Marcovka2 Geplaatst: 2 september Geplaatst: 2 september Vreemd, nooit echt bij stil gestaan. Rondom mijn konijnenverblijf buiten zitten ook veel vliegen, maar ik heb hier nooit last van gehad (van eitjes in de vacht). Kun je hem niet gewoon binnen houden? In een rennetje, zit hij ook niet zo alleen. Dan hoef je je over die vliegen geen zorgen meer te maken. Quote
Kolino Geplaatst: 6 september Geplaatst: 6 september Iedere maand is volgens het maximale dat je mag behandelen. Jouw verhaal lezende begrijp ik wel waarom je dat doet hoor. Wel een dilemma. Je hebt net na de constatering gesprayd, neem ik aan? Anders zou ik me wel zorgen maken over of de spray überhaupt nog werkt. Mocht dat nou niet zo zijn, is overleg met de dierenarts wel verstandig. Het vliegen aantal neemt wel af, maar dat is dus afhankelijk van het weer. De cyclus van de vlieg is ook weersafhankelijk. Bij warm weer komen de eitjes sneller uit en omdat je dan snel weer nieuwe vliegen hebt kunnen die weer vermenigvuldigen en worden 2 vliegen in een sneller tempo 200 uiteraard. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.