Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Onze Franse Hangoordame Lexy (geb. 16-9-24) bleek dit weekend behoorlijk flinke tanden te hebben. 

Ons vorige konijn kreeg dit op oudere leeftijd en na eerst elke 4 weken bij de dierenarts te zijn gaan knippen, deed ik dit uiteindelijk zelf.

Maar een middenmootkonijn of zo'n grote hangoor van 5 kilo is nogal een verschil....

Vanmorgen zijn Lexy's tanden onder een roesje geslepen, omdat ze niet mee wilde werken en volgens de DA "een pittige dame" was. Ja, dat wisten we al 😄

Advies van de DA was om volgende week haar snijtanden eruit te halen, omdat ze anders waarschijnlijk elke 4 weken onder een roesje zal moeten, omdat haar tanden diagonaal groeien.

Na even zoeken op het forum vond ik dat ze in het vervolg geen grote stukken meer kan eten. Dussssss... hooi en groente in kleine stukjes.

Maar hoe gaat het met dingen als bijv. wortel, biks (ze krijgen Science selective, dus best flinke brokjes) e.d. 

Hoop dat er mensen met ervaring mij wat kunnen bijpraten. Hier veel konijnervaring, maar nog niet met konijnen zonder voortanden.

Geplaatst:

Wij hebben een snijtandenloos konijn gehad. De tanden stonden inderdaad ook echt niet goed en we hebben ze eruit laten halen bij Wilhelminapark in Utrecht waar ik overigens erg tevreden over was. Hij kon al gauw zijn science selective eten, hij had nog wel goede kiezen gelukkig waar hij goed mee kon kauwen. 

Geplaatst:

Geef ze liever geen grote of harde dingen, dus ook geen knaagspeelgoed of knaagsnacks. Nog los van het feit dat het sneu is als ze iets wel graag willen, maar niet kunnen eten, kan het tandvlees misschien ook beschadigen door harde stukken of splinters. Gewoon alles kleinsnijden of raspen en dan heb je een heel happy tandloos konijn! Kleine stukjes, maar ook biks, pakken ze gewoon en kauwen ze met hun kiezen. Ik heb zelf ervaring met een tandloos konijn, ik heb toen een elektrisch hakmolentje gekocht voor de wortel en pastinaak. Werkte perfect, nijn heeft nog jaren zonder tanden bij ons gewoond. 

Geplaatst:

Ik had een vlaamse reus zonder voortanden.

Hooi hoefde ik voor mijn konijn niet klein te maken,  dat maalde ze in stukken. Groenvoer moest inderdaad wel in stukken. Dat hoeven geen hele kleine stukken te zijn voor zo een groot konijn, Ik sneed het gewoon in grove stukken die ze kon pakken en in haar mond pasten om te malen met de kiezen. Brokken was geen probleem. Er paste echt wel grotere stukken dan een science selective brok in haar bek hoor  😅 Malen met de kiezen gaat gewoon nog! Het gaat dus om het afbreken van een "hap", waarbij je moet helpen. Ik hakte het op een snijplank met een mes even in stukken / repen, niet al te veel gedoe (er kwam hier echt geen kaasschaaf aan te pas 😂).  

Ik kan mij voorstellen als het een dwergkonijn is, dat dat wel anders is. Maar voor een Franse hangoor / Vlaamse reus valt het echt wel mee. 

Overigens is knippen en verouderde behandelmethode, dat kan behoorlijke problemen met het gebit geven en is niet aan te raden (ik wist niet dat dierenartsen dat nog deden! Dat is echt al 15+ jaar niet meer aangeraden!). Slijpen met een roesje is inderdaad wel een behandelmethode, maar zeker bij zo een jong konijn zou ik voor het verwijderen van de voortanden kiezen. De stifttanden moeten er dan ook uit, dat moet ook echt goed gebeuren, anders groeien die terug. De stifttanden zitten achter de voortanden. Het is even een aardige ingreep, maar als het goed gaat en goed geneest ben je er daarna vanaf, behalve dan het even in stukken hakken van groenvoer. 

Geplaatst:

Dank voor de tips e.d. Daar kan ik wat mee.

Haar tanden gaan er volgende week sowieso uit. Vind het wel moeilijk om haar deze ingreep te laten doormaken, maar elke 4-6 weken een roesje en dan slijpen gaat haar en ons ook opbreken denk ik.

We gaan na de operatie kijken wat ze nog kan eten en anders wordt het kleiner gemaakt. Dat is wel het minste probleem!
Hopelijk valt de ingreep mee en heeft ze er niet teveel last van.

Geplaatst:

Bij mijn konijn ging het herstel echt heel goed. Ik was bang dat ze niet direct zelf zou eten, maar dat viel hier echt reuze mee. Ze begon wel met het zelf eten van papjes voeding (brokjespapje, dwangvoerpapje enz) de dag na de ingreep, toen heb ik haar ook met dwangvoer nog wat bijgevoerd om te zorgen dat de spijsvertering wel goed op gang zou blijven. Maar vrij snel at ze gewoon zelf al zacht groenvoer (bladgroenten zoals andijvie en wortelloof, kruiden enz). Brokjes en hooi was wel pas na een aantal dagen. Je geeft wel een aantal dagen pijnstillers na de ingreep. Maar hier verliep het dus prima. 

Tip is wel om te zorgen dat ze lekker wat vers groenvoer gewend is voor je de operatie in gaat, want dat is vaak het eerste wat ze eten. 

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .