Elly Rabbit Geplaatst: 9 juli Geplaatst: 9 juli Hallo, Wij hebben sinds 2 jaar ons laatste koppel konijnen. Het duurde al 4 koppelingen voordat deze twee elkaar 'vonden'. Nu zien we de laatste tijd dat de ram continue achter de voedster aan zit en hier ook non stop op 'rijdt'. De voedster rent hier de hele tijd voor weg en maakt soms ook geluid als de ram haar weer benaderd. Ik vraag me af of dit ok is of dat we iets in stand houden wat niet goed is. Groetjes, Ellen
happy211 Geplaatst: 9 juli Geplaatst: 9 juli Als het twee jaar goed is gegaan en er nu na lange tijd meer onrust is, dan is mijn eerste gedachte dat er iets anders aan de hand is. - hoe oud zijn de konijnen? Zitten ze nu in de puberteit? Dat zou de onrust kunnen verklaren. - zijn beide konijnen gezond? Dat jouw ram nu meer achter de voedster aanzit zou kunnen omdat zij niet helemaal fit is, of juist dat hij zich wat onzeker voelt en daarom extra bevestiging wil van de rangorde? - is er iets veranderd rondom hun verblijf? Zijn er bijvoorbeeld andere konijnen of andere dieren in de buurt nu? Over hoe lang je dit door moet laten gaan: als het echt non-stop rijden en continue jagen is, dan moet er wel iets veranderen. Dat is erg veel stress, zal er ook voor zorgen dat ze bijvoorbeeld niet/minder in zijn buurt durft te eten, etc.
Elly Rabbit Geplaatst: 9 juli Auteur Geplaatst: 9 juli Dank voor je reactie. De voedster is van augustus '22 en de ram is ouder. Een jaar of 5 (allebei herplaatsers). Beide konijnen lijken gezond. Eten goed en zien er gezond uit. Beide zijn naar mensen toe schuw en de ram ook wat territoriaal (bij hun 'huis' waar ze overigens bijna nooit in zitten). Ze mogen al zeker een jaar (1,5) de hele tuin gebruiken, daar is niks in veranderd.
Evee Geplaatst: 10 juli Geplaatst: 10 juli Het is via een forum lastig zeggen wanneer je ze uit elkaar moet halen. Op het moment dat er verwondingen zijn. Op het moment dat de stress te erg is. Maar wanneer dat is? Dat is via deze weg wel lastig adviseren. Volg je gevoel en durf de keuze te maken. Stel jezelf de vraag of de konijnen gelukkig zijn in deze situatie. Is het antwoord een duidelijk nee, dan is het tijd ze uit elkaar te halen. Gaat het soms wel soms niet, dan is die keuze vaak minder makkelijk te maken.
Marcovka2 Geplaatst: 10 juli Geplaatst: 10 juli Echt heel vervelend om onenigheid te hebben in een koppel konijnen die voorheen een goede band hadden, ik kan erover meepraten... Een heel lastige keuze, als je ze uit elkaar haalt, dan moet je weer gaan koppelen op neutraal terrein. Dus dat wil je echt niet doen als het niet nodig is. Maar wacht je te lang, dan vallen er misschien gewonden en dan is de kans dat het nog goed komt kleiner. Is de voedster gecastreerd?
Aanbevolen berichten