Ladybuxx Geplaatst: 6 juli Geplaatst: 6 juli Hallo, Ik heb twee konijnen die ik aan elkaar wil koppelen. De ram is gecastreerd en 1 jaar oud, de voedster is ook gecastreerd en 5 jaar oud. Nu lees je overal verschillende adviezen over het koppelen. Nu lees ik dat je de konijnen niet meer uit elkaar moet halen tijdens het koppelen, maar je mag ze ook niet alleen laten tijdens het koppelen.. koppelen kan dagen tot weken duren, als ik ga slapen of als ik naar werk ga kan ik natuurlijk niet op ze letten. hoe doen jullie dit? Wel uit elkaar halen en volgende dag verder of toch paar uur zonder toezicht samen laten? graag hoor ik jullie ervaringen 🙂
happy211 Geplaatst: 6 juli Geplaatst: 6 juli Het beste kun je vroeg in de ochtend beginnen met koppelen op een dag dat je de hele dag thuis kunt zijn. Het eerste uur blijf je er echt bij in de buurt, bijvoorbeeld in dezelfde ruimte waar je gaat koppelen. Daarna kun je wel andere dingen gaan doen in huis, maar wel zo dat je ze af en toe kunt gaan kijken en dat je het meteen hoort als het misgaat. Op deze manier zitten ze al de hele dag samen voor het tijd is om te gaan slapen. Vaak kun je ze dan wel met een gerust hart achter laten. Bij twijfel zou je bijvoorbeeld met het raam open kunnen slapen zodat je wakker wordt als er iets gebeurd. Durf je dat echt niet aan, dan kun je ze inderdaad uit elkaar halen en de volgende dag 's ochtends vroeg opnieuw beginnen. Want dat is wel wat erg gebeurd als je ze uit elkaar: de hele koppeling doet een hele flink stap terug. Ze zijn niet meer wildvreemden, maar van de rangorde bepaling is alles weer op 0. Stel dat ze na de tweede dag op 30% van het koppelproces zijn, en je zou ze weer 's nachts uit elkaar moeten halen, omdat bijvoorbeeld de koppelruimte niet veilig genoeg is, dan starten ze de 3e dag op bijvoorbeeld 10%. Zo duurt het veel langer, moeten ze steeds een deel overdoen en hebben ze dus ook onnodig langer en meer stress. Zelf zou ik toch zeker 3 dagen thuis willen zijn voor het koppelen, dus bijvoorbeeld een dag extra vrij zodat je een lang weekend hebt. En de eerste dag zou ik ze bijvoorbeeld niet alleen achter laten om boodschappen te doen ofzo, maar de tweede of derde dag al weer wel. 2
Marcovka2 Geplaatst: 12 juli Geplaatst: 12 juli Op 6-7-2025 om 20:59, Ladybuxx zei: Hallo, Ik heb twee konijnen die ik aan elkaar wil koppelen. De ram is gecastreerd en 1 jaar oud, de voedster is ook gecastreerd en 5 jaar oud. Nu lees je overal verschillende adviezen over het koppelen. Nu lees ik dat je de konijnen niet meer uit elkaar moet halen tijdens het koppelen, maar je mag ze ook niet alleen laten tijdens het koppelen.. koppelen kan dagen tot weken duren, als ik ga slapen of als ik naar werk ga kan ik natuurlijk niet op ze letten. hoe doen jullie dit? Wel uit elkaar halen en volgende dag verder of toch paar uur zonder toezicht samen laten? graag hoor ik jullie ervaringen 🙂 Deze pagina al gevonden?: https://www.bunnybunch.nl/koppelen-van-konijnen/ 1 en 5 jaar is best wel een groot leeftijdsverschil... Ik heb 1 keer zelf gekoppeld, maar dat was achteraf gezien een makkelijke koppeling. Ik ben er toen de eerste dag een paar uur in de koppelruimte bij gebleven. Pas toen ik het vertrouwde ben ik wat andere dingetjes gaan doen, maar ik was de eerste dagen wel in de buurt. Ik denk dat je op basis van de eerste paar uur moet inschatten of je ze bij elkaar kunt laten, dat is per koppeling anders. Als je na een paar uur een paar knuffelende konijnen hebt dan zou ik ze niet meer scheiden. Het kan na een paar dagen nog mis gaan, de kans wordt volgens mij wel steeds kleiner. Maar als het mis gaat, kan het heel snel gaan met verwondingen. En je hoort het echt wel als ze gaan vechten. Als ze buiten zitten en je slaapt aan de andere kant van het huis misschien niet. Vergeet niet te koppelen in een neutrale ruimte. Niet te groot, met alleen een pluk hooi in het midden zodat ze mogelijk samen gaan knabbelen, en een schuildoos met 3 uitgangen zodat eentje zich evt terug kan trekken.
Evee Geplaatst: 12 juli Geplaatst: 12 juli Om het leeftijdsverschil zou ik mij niet druk maken hoor, dat maakt als ze eenmaal volwassen zijn niets uit. Ik zou niet koppelen als je de volgende dag alweer moet werken, maar op het moment dat je zeker twee (of liever misschien drie) dagen vrij bent achter elkaar, zoals happy ook aangeeft. ik begin zelf altijd 's ochtends, gewoon gelijk op tijd, dat kan dus al om 8 uur in de ochtend zijn 😉 Dan zit ik er een uurtje bij. Na dat uur zet ik water en hooi in de ren, kijk ik het nog even aan. Daarna laat ik ze "alleen" in de zin van dat er hier een camera op staat en ik gewoon iets in huis ga doen. Ik blijf dus in de buurt, als ik hoor of via de camera zie dat het misgaat, ga ik er heen. Die eerste dag ga ik wel geregeld kijken en dan neem ik vaak ook iets van eten mee, bijv. vers groenvoer of als ze dat niet gewend zijn iets lekkers van kruidenhooi. Die nacht laat ik ze dus ook gewoon samen. Mijn ervaring is dat als het de hele dag goed ging, die nacht ook goed gaat. Vaak zie je dat ze wel gejaagd hebben en wat rangordebepaling gedaan hebben. Dat er een plukje haar ligt van een aanvaring. Maar mijn ervaring is dat je ziet dat ze na die eerste dag en nacht echt wel een flinke stap gemaakt hebben in het koppelproces en dag 2 al een stuk meer rust hebben bij elkaar. Dat gaat de dagen er na dan steeds beter, tenminste dat zou wel zo moeten zijn. Het liefst laat je ze 14 dagen op neutraal terrein voor je ze in het eigen verblijf zet, maar dat moet kunnen. Ik heb ook super makkelijke koppelingen gehad, mijn makkelijkste was twee konijnen die snuffelden aan elkaar, en toen naast elkaar gingen zitten eten. Die flopten die dag al naast elkaar om! Dat was de hele koppeling 😂 Maar ik heb zeker ook wel lastigere koppelingen gedaan dan dat waarbij echt die 14 dagen neutraal terrein nodig waren voor de volgende stap (niet-neutraal terrein) gezet kon worden. En koppelingen waar ze elkaar de eerste dagen totaal negeerden, om pas na een week met de kennismaking te beginnen 😂 Geen koppeling is hetzelfde en veel doe je op gevoel. Dat kan als je weinig ervaring hebt best lastig zijn. Controleer in ieder geval elke dag op wondjes, of de keutels er zijn en goed zijn, of ze eten en drinken en of er genoeg rust is / niet constant stress. Stress-vrij zal een koppeling niet zijn. Maar als het goed is, is het niet al te lang en zijn ze daarna wel gelukkig samen 🙂 Er zijn ook verschillende relaties bij konijnen. Soms is het echt het kleffe verliefde setje, soms zijn het meer huisgenoten. Soms zijn het broer en zus, kunnen ze niet zonder elkaar, maar sommige momenten ook niet met elkaar 😅 Zolang er genoeg liefde en rust te zien is, geeft dat niet. Maar bij die wat onrustigere koppels, kan een kleine verandering (bijv. in gezondheid) wel de balans de verkeerde kant op laten gaan. Nog een extra tip, het is nu zomer, koppel niet bij 25+ graden.
Aanbevolen berichten