Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje.

Wij hebben een jonge ram van 10 weken oud. 

Met 12 weken word hij gecastreerd.

Nu kwam ik een voedster tegen van 8 weken.

Ik zou deze dame graag aan onze ram koppelen.

Maar is dat verstandig, qua leeftijd en situatie. Zij is nog niet vruchtbaar, en hij is niet vruchtbaar meer als zij dat wel is.

Mijn reden om te twijfelen.

Het is precies de kleurslagen en ras die ik wil, waar ik al 1,5 jaar naar aan het kijken ben en vrijwel niet voorbij zie komen.

(Beetje egoïstisch van mij misschien, maar ik ben gewoon verliefd)

Is het slim om nu al te doen, of te wachten tot hij een week of 16 is en dan te kijken naar een kleintje van 8/10/12 weken?

Wij hebben normaal geen jonge konijnen, maar halen ze altijd uit een opvang en dan waren ze ouder. (Jongste was 1,5)

Vandaar dat ik hulp nodig heb.

Alvast bedankt.

Geplaatst:

We adviseren pas te koppelen met konijnen van 16 weken of ouder, en zelfs dat heeft nog best groot risico. Nooit koppelen met een ongecastreerde ram. Dus nee, nu niet koppelen.

Voor die leeftijd zijn het kleuters. na een week of 16 beginnen de karakters te ontwikkelen, beginnen ze pas wat van rangorde en territorium gedrag te snappen, en daar zit ook gelijk het risico. Het is niet zo simpel als gecastreerde ram + voedster = gelukkig konijnenkoppel. Helaas echt niet. 

Als je met twee willekeurige konijnen gaat koppelen is de kans groot dat ze geen klik met elkaar hebben en dus niet samen kunnen als ze volwassen zijn. Wat dat betreft zijn konijnen net mensen, wij willen ook niet uitgehuwelijkt worden. Ook konijnen kiezen graag een eigen levenspartner uit. 

Ik zou adviseren de ram te laten castreren en in de derde week na de castratie,  als hij niet meer vruchtbaar is, hem bij een konijnenopvang te laten koppelen. Dan kan er een match op karakter gezocht worden. Mocht het later als hij opgroeit dan toch niet meer klikken, kun je contact opnemen met de opvang en helpen ze je herkoppelen of een andere partner zoeken voor hem. 

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 2
Geplaatst:

Als je deze jonge voedster echt wil halen, dan zou je kunnen wachten met koppelen tot zij minimaal 16 weken oud is. Dan zit je dus een paar maanden met 2 konijnen met ieder een eigen verblijf, liefst nog uit elkaars zicht en geur, totdat je kunt beginnen met koppelen. Het grote risico heeft Evee hierboven al beschreven, dat je geen enkele garantie hebt dat deze konijnen ook samen kunnen als ze volwassen worden. Het risico is dus dat als het niet goed gaat, je dan een konijn moet afstaan of voor beide een nieuwe partner moet zoeken en twee verblijven moet maken. Maar als je dat risico wil nemen, dan kun je wel zelf koppelen met deze jonge konijnen als ze oud genoeg zijn en de ram gecastreerd is. Zelf zou ik het veel meer gedoe en risico vinden dan dat het het waard is om een droomkonijn qua kleur en ras te hebben. En dan weet je nog niet eens wat haar karakter naar mensen toe zal zijn, want dat ontwikkeld pas als ze ouder is.

De veilige en makkelijkste optie is dus inderdaad om naar een konijnenopvang te gaan. Daar zijn veel konijnen dus kan jouw ram een match op karakter kiezen en de vrijwilligers helpen met het hele koppelproces.

Als je zelf wil gaan koppelen, dan kun je in dit artikel tips lezen hoe je dat het beste aanpakt: 

https://www.bunnybunch.nl/koppelen-van-konijnen/

Geplaatst:

Super bedankt voor jullie hulp.

Ik denk dat mijn hoofd gewoon nog onwijs vol zit ook. We gaan lekker wachten tot augustus en dan richting de opvang. Heel erg bedankt.

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .