Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

 

Bij mijn flat staat een schermolijfwilg. Ik weet dat konijnen wilgen mogen, maar kan over deze specifieke niks vinden. Weet iemand of ik deze ook mag geven? Vermoed haast van wel, maar krijg graag bevestiging. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat je konijnen geen schermolijfwilg mogen.


Het probleem in het Nederlands is dat de volksmond naam soms verwarring geeft, als je kijkt naar de latijnse/botanische naam.

Bijvoorbeeld: Roos mag wel, maar kerstroos niet. Roos is namelijk rosea en kerstroos is Helleborus niger.

Het zijn dus 2 totaal verschillende plantgeslachten, en de Kerstroos/Helleborus/Nieskruid (leuk al die namen hé?) is giftig voor konijnen.

 

De wilgvormen die konijnen mogen, dat zijn bomen, en de latijnse naam is allemaal Salix, en dan iets erachter wat het dan specifiek is. Dus salix flamingo is de flamingowilg en salix alba is de witte wilg etc.

 

Elaeagnus umbellata is het botanische naam van de Schermolijfwilg. Het is dus geen officiele wilg soort en zelfs geen boom. Het valt onder een heesters.

Hij valt onder de Duindoornfamilie, en sommige daarvan worden met liefde gegeten door konijnen (zoals de Duindoorn zelf in de duinen), maar deze vorm is er eentje uit Azië.

De Elaeagnus ebbingei schijnt ook niet giftig te zijn, als ik het internet mag geloven, maar niet giftig is niet hetzelfde als eetbaar.

 

Ik zou hem dus overslaan en niet voeren aan je konijnen.

 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, bunnyempress zei:

Ik vermoed dat je konijnen geen schermolijfwilg mogen.


Het probleem in het Nederlands is dat de volksmond naam soms verwarring geeft, als je kijkt naar de latijnse/botanische naam.

Bijvoorbeeld: Roos mag wel, maar kerstroos niet. Roos is namelijk rosea en kerstroos is Helleborus niger.

Het zijn dus 2 totaal verschillende plantgeslachten, en de Kerstroos/Helleborus/Nieskruid (leuk al die namen hé?) is giftig voor konijnen.

 

De wilgvormen die konijnen mogen, dat zijn bomen, en de latijnse naam is allemaal Salix, en dan iets erachter wat het dan specifiek is. Dus salix flamingo is de flamingowilg en salix alba is de witte wilg etc.

 

Elaeagnus umbellata is het botanische naam van de Schermolijfwilg. Het is dus geen officiele wilg soort en zelfs geen boom. Het valt onder een heesters.

Hij valt onder de Duindoornfamilie, en sommige daarvan worden met liefde gegeten door konijnen (zoals de Duindoorn zelf in de duinen), maar deze vorm is er eentje uit Azië.

De Elaeagnus ebbingei schijnt ook niet giftig te zijn, als ik het internet mag geloven, maar niet giftig is niet hetzelfde als eetbaar.

 

Ik zou hem dus overslaan en niet voeren aan je konijnen.

 

Jeetje dat is nog eens uitgebreide informatie. Zover zou ik nooit zijn gekomen. Dankjewel! Dan blijf ik er vanaf. Blij dat ik het toch nog even heb nagevraagd 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sophie95 zei:

Jeetje dat is nog eens uitgebreide informatie. Zover zou ik nooit zijn gekomen. Dankjewel! Dan blijf ik er vanaf. Blij dat ik het toch nog even heb nagevraagd 😄

 

Graag gedaan hoor - ik tuinier graag en het is best weleens lastig als je iets lekkers voor je konijnen wil.

 

Als je op zoek bent naar gratis wilg, wat ze wel mogen eten, en goed is voor de tandjes, kun je altijd informeren bij natuurverenigingen/wilgenknotverenigingen. Die knotten regelmatig en houden dan losse takken over. Dat is dan ook bijna altijd onbespoten.

 

In de buurt moestuinen? Half mei tot begin juni begint de druivensnoei, en druiventakken en druivenblad vinden de konijnen ook heerlijk. Die zijn vaak ook onbespoten of biologisch bespoten, omdat mensen graag hun druiven willen eten 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, bunnyempress zei:

Half mei tot begin juni begint de druivensnoei,

Ik wou dat ik wist hoe ik ze moest snoeien. Ik laat ze altijd maar voor het vaderland doorgroeien. Ooit een boek over snoeien gekocht. Zoek de hoofdstam. Nou die was snel gevonden maar in dat boek stonden mooie takken die dwars stonden. Toen klopte het bij ons al niet meer. Dus snoeien is nooit doorgegaan. Alleen stukken hout waar geen blaadje meer aankomt, knip ik weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik wou dat ik wist hoe ik ze moest snoeien. Ik laat ze altijd maar voor het vaderland doorgroeien. Ooit een boek over snoeien gekocht. Zoek de hoofdstam. Nou die was snel gevonden maar in dat boek stonden mooie takken die dwars stonden. Toen klopte het bij ons al niet meer. Dus snoeien is nooit doorgegaan. Alleen stukken hout waar geen blaadje meer aankomt, knip ik weg.

 

Dat komt omdat je te laat bent begonnen via het snoeischema. Meestal is het eerste jaar: hoofdstam laten ontstaan (recht omhoog) en de nieuwe takken leiden, naar de zijkanten horizontaal, zodat je een dwarsgeraamte krijgt. Het jaar daarop laat je de hoofdtak verder verdikken, en kijk je goed naar de zijtakken, daar haal je dan ook weer losse stukjes weg, zodat er geen diagonale takken ontstaan en je dus een heel mooi geraamte houdt met horizontale takken onder/boven elkaar met 20cm ruimte. Zo heb je het meeste kans op mooi trossen druiven.

 

Alleen heeft een druif dit in principe helemaal niet nodig. Dat doen wij dus alleen maar, om makkelijk te kunnen plukken en omdat mensen dus liever zijtakken willen die mooi horizontaal gaan. Als je dus een druif een jaar of 3-4 niet hebt gesnoeid via zo'n schema, heb je alsnog lekkere druiven, alleen is het plukken wat onhandiger. Wil je dan nog richting schema, dan kan je bijv. kiezen om 1 kant eraf te snoeien en daar het jaar daarop beginnen met takken begeleiden. Of bijv. te hogere takken of te lage, die irritant zijn voor het plukken weghalen. Verhoutte stukken die de vorst niet hebben overleefd, kun je idd ook het beste weghalen.

 

Voor de konijnen pluk ik het blad dat ontstaat rondom de druiventrossen. Zo krijgen die meer zon en heb ik grotere kans op rijping. Plus ik kan ze makkelijker krenten.

Ik heb immers goed zicht op de trossen.

 

Al met al kan je het dus niet echt fout doen, tenzij je op het verkeerde tijdstip snoeit, dan heb je sapstroom en als je dan daarna vorst krijgt, dan kan je je druif wel goed beschadigen. Maar als je een tak meer zou wegknippen of minder, is dat niet zo'n probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, bunnyempress zei:

Dat komt omdat je te laat bent begonnen via het snoeischema.

Klopt helemaal. De druiven kunnen al wel 50 jaar oud zijn. Ze waren eerst van mijn schoonouders. Dus groeien ze door de hele druivenkas heen. De kas wordt slecht. Hij verzakt. En..... twee jaar geleden hadden we muizen in de kas en die eten dus ook druiven op. Ik googelde en inderdaad: ze houden van druiven want dat is zoet.

Dus die houtachtige takken waar niets aankomt, zouden door de vorst beschadigd zijn? Nooit geweten. Ik knip die nu allemaal weg. De hoofdstam is erg dik. Je krijgt van die vellerige takken he? Een tak lijkt uit een bundeltje takken te bestaan.

Dan doe ik het dus goed wat betreft het blad weghalen. Ik haalde ze ook rond de druiven weg. Ik voer nu nog gedroogde bladeren. Want hoe later ik ga plukken hoe groter die bladeren worden 😉

Krenten doe ik eigenlijk niet. Maar zal ik ook eens gaan proberen. Ik heb van die verf gekocht om de kas te witten. Maar ..... ik verf het niet op de buitenkant maar op de binnenkant. Zo regent het er niet af en het bevalt me goed.

Ik heb ook wat bladeren gedroogd en die vinden de konijnen ook erg lekker. Het viel me bij de weegbree op dat ze haast liever de gedroogde hebben dan de verse. De gedroogde ruiken ook erg lekker, vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .