Ga naar inhoud

Is inenten nodig?


PeterV

Aanbevolen berichten

de ziekte myximathose (ik weet de goede spelling ff niet) kunnen je nijntjes krijgen door vliegende insecten die besmet zijn, en ik denk dat die net zo goed in je huis komen als op een show dus enten is zeker wel aan te raden hor! de andere vhs, gaat als ik het goed heb via besmette grond ofzoiets. Het zijn beide hele akkelige ziekten voor je nijn en maar zelden geneest een nijn ervan als je al vroeg genoeg dr bij zou zijn.

Dus wel enten!zou ik zeggen. De meeste da's hebben entingsdagen en dan kost hier hier in NL meestal rond de 17,50 per nijn (voor beide entingen)

je nijn moet wel 12 weken oud zijn! ff da bellen dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slechte winkel als ze dat zeggen, zou ik niet meer heen gaan. Die hebben duidelijk geen kennis van konijnen als ze je dat als advies geven. Jaarlijks gaan er echt heel veel konijnen dood door de besmettelijke ziektes waar tegen geent kan worden. De ziektes verspreiden zich onder andere via vligende insecten zoals muggen en vliegen. Als je wil weten hoeveel het voorkomt dan moet je dit topic eens bekijken. Hier ben ik vorig jaar mee begonnen en het is een lijst van uitbraken: http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/7415-myxomatose-vhs-uitbraken.html

Als het weer wat warmer gaat worden en de vliegen en muggen weer komen, dan begint het weer van voren af aan en geloof me, het is geen fijne ziekte om je konijn aan te zien sterven. Hier vind je er informatie over: Myxomatose en VHS

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat si idd klinkklare onzin.....om t zo maar ff te zeggen!

goed van je dat je het niet zo maar aanneemt en je vraag ook hier nog eens stelt.

inenten is heel belangrijk voor zowel show als huis tuin en keuken konijnen!

ook werd er voorheen nog wel eens gedacht dat konijnen die binnen zaten niet geent hoeven te worden.... klopt ook niet....

konijnen lopen zowel binnen als buiten evenveel risico om besmet te raken....

enten is dus zeker aan te raden!

enten kan vanaf twaalf weken! even contact opnemen met je dierenarts!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, inenten is echt geen overbodige luxe! Volgens mijn DA (Inge Thas uit Zwijnaarde bij Gent) zijn er de laatste tijd vaak konijnen met myxomatose die bij haar binnengebracht worden. Zelf ent zij alleen tegen VHS, behalve als mensen aandringen om ook tegen myx te laten enten (en ik ben één van die mensen). Maar omdat er tegenwoordig schijnbaar meer myx-gevallen zijn, heb ik niet hard moeten aandringen :) Ze moest wel nog de entstof aanschaffen en binnenkort moet ik dan met de mormels gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net de website bezocht van de dierenarts bij ons in de straat en daar staan foto's op van konijnen die oa gestorven zijn van myxomatose. BRRR, dat is inderdaad heel erg voor die beestjes! De inentingsdag heb ik net gemist en het kost blijkbaar 33 euro per konijn, maar als je huisdieren hebt moet je er iets voor over hebben hé!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wachten hoeft denk ik niet, tenzij er wel eens wilde konijnen in je tuin komen natuurlijk.

En €33 per konijn is dan wel iets dat je over moet hebben voor huisdieren, maar toch niet voor een inenting :blink: Ik vind het wel bizar duur, volgens mij is het bijna overal goedkoper. Of is het alleen zo duur buiten de reguliere entingsdagen? Want dan kan het zijn dat de dierenarts het hele flesje entstof in rekening brengt (normaal goed voor 10 entingen) omdat de stof maar enkele uren houdbaar is na oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor vier konijnen voor een inenting tegen VHS in totaal 47 euro betaald. Myx moet nog gebeuren, maar Inge had dat dus niet in huis. Ze doet dat trouwens ook liever niet op hetzelfde moment, wegens het gevaar op een entreactie bij het myx-vaccin.

Je moet inderdaad het hele flesje betalen (ik geloof dat dat van het VHS-vaccin is, hoe het voor myx zit, weet ik niet precies), onafhankelijk van hoeveel konijnen je laat inenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn dierenarts is het ook duurder. Ik betaal 35 euro voor het eerste konijn en 17,50 voor het tweede konijn. De tanden worden gecontroleerd, de buik gevoel, nagels geknipt en gewogen. Misschien is het duur maar het is een erg goede dierenarts dus heb ik het er graag voor over.

werd bij die van mij ook allemaal gedaan behalve het wegen dan. en er werd nog met een stetoscoop geluisterd...

Maar ga jij als er konijnenspreekuur is of niet?

want ik vind dat eerlijk gezegd wel errug veel geld.

da waar ik ga is trouwens ook erg goed! :) we gaan er ook al jaren met onze hond naartoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wij gaan naar het konijnenspreekuur. Gisteren zijn we weer geweest.

Ik vind het niet erg dat het duur is, ze heeft gisteren bijvoorbeeld ook de bult van Jango onderzocht.

ok.. het is duur.. maar als je het er voor over hebt is het niet erg.. ik zou het er ook voor over hebben ... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet helaas even wachten totdat ik mijn konijnen kan laten enten. Wellicht dat ik die speciale entdagen dan misloop maar ik heb het graag over voor mijn beestjes....voorkomen is altijd beter.....

En dan te bedenken dat de fokker tegen mij zei dat mijn konijnen (die normale huis-tuin-keuken konijnen zouden worden in een rijtjeshuis) niet eens ge-ent hoeven te worden :(( hoe vind je die?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .