Ga naar inhoud

Moeder doet vervelend tegen zoon: hulp gevraagd!


Jipjo

Aanbevolen berichten

We hebben 4 konijnen, een paartje en een zoon en dochter. Ze zijn rond de 3 jaar, de kids een half jaar jonger. De rammmelaars zijn gesteriliseerd. 
 

ze zitten in 2 hokken, gescheiden door een mooie buis. Dat ging jarenlang goed, al was moeder nooit zo heel lief voor de zoon, maar de laatste tijd is er erg veel onrust en zit ze geregeld achter hem aan. We hebben het idee dat ze almaar agressiever wordt, de laatste dagen ook tegen ons. 
 

Volgens de dierenarts kan een castratie/sterilisatie van de moeder helpen, maar geen garantie… 

 

heeft iemand een goed advies? Apart zetten en herkoppelen ( erg jammer want de twee hokken met buis geeft voor alle 4 veel ruimte). Of gaat dat geheid niet lukken?

 

Of inderdaad castreren?


of is er nog geen goed idee?

 

veel dank!

 

jipjo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, welkom op het forum!

 

Ze zitten dus 24/7 met z’n vieren bij elkaar toch? De buis is altijd open neem ik aan?

 

Groepjes zijn prachtig, maar ook minder stabiel. Ik heb jaren geleden bijna exact dezelfde situatie gehad. Opeens was het foute boel en heb ik 1 konijn dat agressief uit de groep verstoten werd uit de groep moeten halen en een eigen vriendje uit de konijnenopvang gegeven. 
 

Je schrijft dat ze veel ruimte hebben, maar vergis je niet in hoeveel ruimte een groep nodig heeft om goed te functioneren. Als je de hokken gaat meten valt het denk ik behoorlijk tegen. Voor een viertal is 4 m2 het absolute minimum, maar zelf zou ik een viertal niet op minder dan 6 m2 zetten. Dat is een flinke ruimte om te zien. Omdat je het over 2 hokken hebt denk ik dat jouw viertal een heel stuk kleiner zit. Een standaard hok van 120 bij 60 cm is maar 0,7 m2. Ik weet niet wat voor hok je hebt, maar je moet er vrijwel altijd een ren aan maken. Ik begin hierover omdat veel ruimte essentieel is om een groep te laten slagen. Veel ruimte is een belangrijk onderdeel of het in een groep wel of niet werkt. Dus als je ze meer ruimte kan geven raad ik je dat sterk aan. Dat is stap 1.


Gaat het op een grotere ruimte ook niet, dan zou ik 2 koppels maken. Kijk goed welke konijnen de beste klik samen hebben. De combinatie voedster en gecastreerde ram werkt bijna altijd het beste. De vader en moeder hoeven niet per sé samen te blijven, want konijnen kijken niet naar familiebanden en dergelijke. Maar tussen de moeder en zoon gaat het in jouw groep dus mis. Dan zou vader en moeder samen laten en de zoon en dochter als een apart koppel houden de meest logische keuze zijn. Gaat het tussen de vader en moeder goed? En tussen de zoon en dochter?

 

Blijf het niet aankijken, want ze kunnen elkaar zwaar verwonden. Bij mijn viertal ging het destijds ook zo snel. Ze waren ook 3 jaar samen (ook vader, moeder en hun 2 kinderen), maar opeens in een paar dagen tijd escaleerde het. Ruzie, tot ze zelfs in elkaar gebeten bleven liggen en ik de 2 konijnen letterlijk uit elkaar moest trekken. Ik denk dat ik nu sneller zou ingrijpen en ze al eerder uit elkaar zou halen dan ik toen heb gedaan.

 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .