Ga naar inhoud

Herstel na abces


manon95

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!


Ik ben al enige tijd lid van het forum, maar tot nu toe vooral een stille meelezer geweest 😄


Wij hebben twee konijnen (3,5 jaar oud). Bobbi (voedster) heeft al haar gehele leven gebitsproblemen, waarbij we al veelvuldig bij Wilhelminapark zijn geweest. Er zijn inmiddels een aantal kiezen getrokken. Na de laatste gebitsbehandeling (24 augustus waarbij kiezen in model zijn geslepen en een snijtand is in gekort) is kort hierna een abces gevonden onder haar kaak. Door vakantie vanuit het Wilhelminapark heeft de dierenarts in onze eigen buurt het abces opgelegd (alles in overleg met het Wilhelminapark) en een week later is door het Wilhelminapark de oorzaak van het abces aangepakt (een kieswortelrest). Dit is nu bijna anderhalve week geleden. Sindsdien loopt het herstel van Bobbi (voor mijn gevoel 🙂 

) lagzaam. Het zelf eten komt heel moeilijk op gang, ze slaapt / ligt veel en komt in gewicht niet goed aan. Normaal gesproken is zij een heel actief konijn met een pittig karakter 🙂 

Sinds de start van de problemen is zij tegen de 200 gram afgevallen, er is bloedonderzoek gedaan maar er zijn geen afwijkende waarden gevonden. Op dit moment krijgt zij nog metacam, ciseral en antibiotica. Emeprid en laxatract hebben we in overleg met de dierenarts afgebouwd, we dwangvoeren om haar te ondersteunen. Haar keutels zijn de ene dag wat groter als de andere dag. Daarnaast maken we de holte elke dag schoon en krijgt zij hierin zalf + een gaasje. Afgelopen week heeft de dierenarts de holte opgeschoond en vond zij het er netjes uitzien. 

Komende dinsdag staat er weer een afspraak gepland om de hechtingen eruit te halen. 

 

Wat zijn jullie ervaringen rondom het herstel na een abces? Hoe lang kan dit duren en heeft iemand misschien tips om het Bobbi wat gemakkelijker te maken en wat wij hierin nog zouden kunnen doen 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk, zeg, die bezorgdheid in je buik. Ikzelf heb nooit een abces behandeld. Gek hè?, na negen jaar bij een opvang werken.

 

Heeft zij zijn maatje bij zich? Als je dat niet wil/kan, kan je een handdoek even op de toiletplaats van het maatje leggen, zodat de geur erin trekt, en dan de handdoek bij het herstellende konijn leggen. Meer dan een schuilhuisje aanbieden en een heatpad, kan ik ook niet bedenken.

Weinig prikkels rond de ziekenboeg (denk ook aan licht en geur) en een voorspelbare omgeving is fijn voor Bobbie.

 

Je doet al heel veel en de dierenartsen kijken geregeld. Het blijft spannend. Ik hoop dat dit weekend wat meer mensen hun ervaring voor je opschrijven

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, hemmel zei:

Moeilijk, zeg, die bezorgdheid in je buik. Ikzelf heb nooit een abces behandeld. Gek hè?, na negen jaar bij een opvang werken.

 

Heeft zij zijn maatje bij zich? Als je dat niet wil/kan, kan je een handdoek even op de toiletplaats van het maatje leggen, zodat de geur erin trekt, en dan de handdoek bij het herstellende konijn leggen. Meer dan een schuilhuisje aanbieden en een heatpad, kan ik ook niet bedenken.

Weinig prikkels rond de ziekenboeg (denk ook aan licht en geur) en een voorspelbare omgeving is fijn voor Bobbie.

 

Je doet al heel veel en de dierenartsen kijken geregeld. Het blijft spannend. Ik hoop dat dit weekend wat meer mensen hun ervaring voor je opschrijven


Dankjewel voor je reactie! De bezorgdheid is inderdaad zo lastig 😞

De konijnen lopen bij ons vrij rond door het grootste gedeelte van het huis, dus haar maatje is zeker bij haar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .