Ga naar inhoud

Konijn met EC


NinaNina

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds april twee konijnen van ongeveer 2,5 jaar oud.

 

Op dinsdag 29 augustus merkte ik op een gegeven moment dat de voedster veel in een hoekje bleef zitten. In de avond at ze nog wat, maar toen ik 's nachts wakker werd en checkte, wilde ze niet meer eten.

 

Meteen om 8 uur de dierenkliniek gebeld en erheen gegaan. We zagen dat haar kopje wat scheef stond. Ze kreeg een injectie met pijnstillers/ontstekingsremmers en ik kreeg daar ook een flesje van mee, evenals EC medicatie. Ik moest haar 14 dagen 2x daags 2ml geven, en het andere konijn 14 dagen 1x daags 2ml. Verder heb ik haar die eerste dag dwangvoer gegeven (daarna ging ze zelf eten) en nog vijf dagen pijnstillers/ontstekingsremmers.

 

Ze heeft nog steeds geen andere symptomen behalve een hoofdje dat een beetje scheef staat. Verder is ze weer helemaal opgeleefd, dus je zou niet zeggen dat ze ziek is. Klinkt natuurlijk goed, maar ik ben bang dat we misschien te snel gaan stoppen met behandelen.

 

De dierenarts zei me na 2 weken te bellen om te overleggen. Dat is morgen. Ik heb hier van anderen gelezen dat je zeker een maand medicatie moet geven, dus maak ik me zorgen dat de dierenarts misschien gaat zeggen dat we nu klaar zijn, en dat ze dan ineens toch verslechtert en misschien zelfs sterft.

 

Als iemand tips heeft voor hoe ik het beste het gesprek in kan gaan, dan hoor ik het graag. Ik heb het idee dat de dierenartsen bij die kliniek zeker wel kundig zijn, maar niet hoeveel ze expliciet weten van konijnen of EC specifiek. En dit is voor mij ook de eerste keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 2 weken ga je de dosis medicatie van het zieke konijn verlagen, je gaat dan van 2ml naar 1 ml, wel 2x daags. Even vlot gerekend heb je dan voor 6 weken 84ml nodig, wat dus 2 flesjes betekent. Je moet dus zorgen dat je in ieder geval nog 1 flesje direct mee krijgt. Als ik het goed berekend heb dan heb je nog 8ml over uit het oude flesje, dus nog 4 dagen. Je zou met 1 flesje extra dus nog 4 weken vooruit kunnen. Het kan zijn dat je dierenarts na die maand wil kijken hoe het er dan voor staat en dan pas een 2e flesje voorschrijft. Dat zou ik gewoon accepteren. De medicatie van het konijn dat meebehandeld wordt kun je wel stoppen, die heeft lang genoeg gehad. 

 

In de leerboeken staat overigens een behandeling van 28 dagen, maar dit is meestal te kort. Je zou het behandelprotocol van wilhelminiapark aan de dierenarts kunnen laten zien. Daar staat ook in dat je konijnen met E.C. 2 a 3 maanden behandeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .