Ga naar inhoud

Voeding voor een jong konijn


KonijntjeDizzy

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen

Ik heb een konijntje van ongeveer 10 weken. hij groeit goed en ook het eten gaat goed (zij krijgt alleen biks, hooi en vers water). De biks gaat er goed in bij haar. nou is alleen het probleem: hoeveel mag ik haar geven?

En vanaf wanneer mogen wij beginnen om het groenvoer op te bouwen?

Het is een langhaar hangoor konijn, maar hoe groot ze precies wordt weet ik niet, dus al helemaal niet hoe veel ze weegt als ze volwassen is. ze is nu al tamelijk groot.

Als wij thuis zijn staat haar kooi constant open, maar eruit komen doet ze niet. Als wij haar er uit pakken springt ze zo snel mogelijk terug. Krijgt ze dan wel genoeg beweging?

Ik hoop dat ik antwoord krijg op mijn vragen

Groetjes Kelly

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoeveel weegt je konijntje? misschien dat je haar een kunt wegen en dan een foto van haar kunt plaatsen!

wellicht kunnen de fokkers onder ons je dan wel een om en om eindgewicht geven!

normaliter geef je een konijn 25 tot 30 gram biks per kilo dat het konijn weegt per dag! hierbij ga je uit van het volwassen gewicht dat het konijn zal worden.

bij ras konijnen si dat doormiddel van een standaard dan makkelijk te bepalen.

voor ralsoze konijne ligt dat iets moeilijker en word daarom gezegd als ze in de groei zijn de minimaal 6 gram biks te geven!

met groenvoer mag je best al langzaam aan beginnen!

doe dit heel voorzichtig en langzaam aan!

kies een soort groen om mee te beginnen en ga dan voor een veilige soort zoals bijvoorbeeld witlof of andijvi!

hiervan geef je op de eerste dag een stukje ter grootte van een postzegel. gaat dit goed... dwz je nijn heeft geen diarree geef je de volgende dag een stukje ter grootte van twee postzegels.

dit doe je een aantal dagen achtereen tot je een aardige hoeveelheid hebt bereikt.

dan ga je er een tweede groensoort aan toevoegen!

sowieso moet een konijntje dat nog in de groei is minimaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je snelle reactie.

Zodra ik haar weer een keer te pakken krijg zal ik haar op de weegschaal zetten (oppakken vind ze niet leuk en zo vaak krijgen wij haar dan ook niet)

ik heb wel al enkele foto's van haar op de laptop staan dus zal deze dadelijkk even op mijn profiel zetten.

als ik met het groenvoer ben begonnen en dit heb opgebouwd, dan echt elke dag geven? en wat is dan een normale hoeveelheid?

dankjewel

groetjes Kelly

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou als je zo het gewicht niet weet beginnen met ongeveer 80 gram brokjes (het best is biks, de geperste staafjes, zodat ze niet selectief kan eten). Hooi mag ze gewoon onbeperkt hebben. Hoe lang is het konijntje al bij jou, heeft ze problemen met diaree gehad of helemaal niet? In principe als ze eenmaal tot rust is gekomen na de verhuizing naar jou toe en als ze geen diaree heeft gehad kun je wel rustig beginnen met groenvoer. Begin met veilige groentes en kleine hoeveelheden. Als ze er geen last van krijgt kun je elke dag ietsje meer gaan geven, en ook meer verschillende soorten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat het oppakken betreft... konijnen zijn prooidieren...

in de natuur betekent opgepakt worden... vier voetjes van de vloer dazt ze gevangen zijn!

de meeste konijnen vinden dat niet leuk!

beter kun je ej konijn proberen te lokken met iets lekker sof op een commando leren zelf zijn hok in te gaan!

wat betreft het groenvoer;

als je ermeebegint is het het beste dit idd iedere dag te geven. de darmen van konijnen kunnen slecht tegen veranderingen. en continuiteit is dan ook geboden.

hier op BB staat een mooie lijst van veilige groentes!

op te passen met:

koolsoorten; deze veroorzaken nogal snel gas!

sla; dit is een groente die vaak diaree veroorzaakt,

fruit; ivm de suikers die erin zitten!

heeeeeel veilige groenten zijn:

-witlof,

-andijvoi,

- peterselie en bassilicum,

- ruccola...

dit is de lijst:

Giftige en veilige planten voor konijnen

verderraad ik je dus aan om je groente schotel te laten bestaan uit enkele vaste onderdelen die dus dagelijks terug keren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haar kooi komt ze niet uit door te lokken. dit heb ik al allemaal geprobeerd. dan draait z zich om en doet ze het wel met de biks.

ik kan het wel eens gaan proberen om haar met het groenvoer te lokken.

ik zal dinsdag meteen naar de winkel gaan om witlof te kopen (eet het zelf namelijk niet)

wat is de hoeveelheid van de groente schotel waar je het dan over hebt?

doe je dit gewoon in een bakje? of hang je dit op in de kooi?

wat zijn jullie ervaringen met huisjes in de kooi? ik heb namelijk het idee dat ons konijntje over een paar maanden niet meer in het huisje past.

hij is nu bijna aan ons gewend en ligt al veel vaker lekker gewoon in de kooi dan in zo'n huisje?

is dit toch een must in de kooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef nu zelf een goed gevulde hondebak aan groenvoer aan mijn twee dwergen. maar doit is uoiteraard opgebouwd!

als je je konijn een behoorlijke groen schotel geeft kun je na verloop van tijd ook minderen in biks!! nu nog niet dus he!!!

ik doe het groen dus in een bakje... je kunt het ook op een bordje of iets dergelijks doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handdoek of kleed wil inderdaad nog wel eens helpen:)

Hoeveelheid groenten ligt ook wat een konijn kan hebben, dat verschilt per individu. Ik heb een (jong) konijntje die zo'n 2 kilo zal worden en zij kan groenten dus heel goed hebben. Ze eet iedere dag een bord vol met enorme bult erop! En dat vindt ze heel lekker:bunny3: Wel opbouwen natuurlijk. maar ik geef het dus op een bord. Eerder in een bakje maar dat past nu niet meer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou het gewoon op een bordje of bakje inn dr kooitje neerzetten... zo kan ze zelf bepalen wanneer en of ze het wil hebben.....

vaak willen ze er eerst ff aan snuffelen...

hier moesten ze er destijds de eerste twee dagen ook niks van hebben.... gewoon volhouden en iedere dag een vers stukje geven... en op een gegeven moment zal ze het vanzelf eten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .