Ga naar inhoud

Aangevallen konijn.


Johnny

Aanbevolen berichten

Hallo,

Wij hebben reeds enige jaren een vaste groep (6) konijnen. De mannen zijn allemaal gecastreerd en de dieren leven allemaal buiten in een L vormig konijnenren. Oppervlak is ongeveer 8m² de binnen ruimte niet ingerekend. De dieren kunnen schuilen in diverse schuilplaatsen in de ren en er is een doorgang naar de garage waar hun eten, drinken en vers hooi en stro staat.

De dieren leven al enige tijd bij mekaar, echter vorige week ontsnapte 1 van de konijnen door werken aan de ren. Spijtig maar ik vond het dier niet meer terug in de naaste omgeving.

Sindsdien gedraagt 1 man zich aggresief tov een ander mannetje. Daarnet moest ik het dier echt binnenhalen omdat de pels over gans het achterste is uitgetrokken.

Waarom plots dit gedrag? Heeft dit te maken omdat er 1 van de dieren ontbreekt uit de vaste groep?

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan inderdaad zijn. Ik ga hem eerst even verzorgen hier binnen en dan kan hij morgen terug in het grote hok. Ik ga gebruik maken van een klein binnenrennetje met water en eten appart zodat de andere dieren niet meer aan hem aan kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal inderdaad rangordebepaling zijn. Misschien is de meest dominante ram wel weggelopen en moeten de andere twee rammen dus opnieuw bepalen wie de baas is.

Let wel goed op de wond hoor, als zijn hele vel van zijn rug is beschadigd moet je oppassen voor infecties. Misschien kun je hem beter langer binnen houden tot hij volledig genezen is,hoewel de kans dat je hem dan nog terug in je groep krijgt een stuk kleiner is.

Waarom heb je eigenlijk een groep met 3 rammen? Het is wel een risicovolle combinatie hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het dier zit nu weer voor het ogenblik buiten in een appart hok in het grote hok. Het is inderdaad afgeschermd. Ons was er van meerdere dierenartsen wijsgemaakt dat indien je een ram castreert dat deze geen agresief gedrag meer vertoont. En inderdaad een paar weken na de operaties waren ze alle beste vriendjes. Daarvoor was het wel een mekaar achterna rennen en af en toe eens plukken haar uit de rug rukken. Na een aantal weken waren ze gewend aan elkaar en lagen ze met zijn allen lekker in de lentezon te zonnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .