Ga naar inhoud

Waar koop ik een konijnenkraag?


DanielleWL

Aanbevolen berichten

Ons dwergkonijntje wordt donderdag a.s. geopereerd. Bij haar sterilisatie in 2020 heeft ze de wond compleet opengelikt. Om likken aan de wond nu te voorkomen willen we haar een kraagje omdoen. (Operatie is in hetzelfde gebied.) Kraagjes zijn online bij Etsy te koop, maar daar zit een te lange levertijd op en bovendien koop ik liever lokaal en laat ik niet iets uit Korea komen 😉

Iemand een idee waar in Nederland ik een konijnenkraagje kan kopen? Ze is ca 2 kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop lokaal is lasting in de zin van dat die producten vermoed ik allemaal in een aziatisch land geproduceerd worden vanwege kosten. Maar je kan ze gewoon bij je konijnkundige dierenarts kopen of op websites zoals medpets.

 

Wat voor operatie betreft het? Hoe groot is de wond? Kun je bij de dierenarts aankaarten dat ze het goed, dubbel hechten?

 

Overigens is een kraag best een impact voor een konijn, geeft veel stress. Je hebt kans dat ze inderdaad niet aan de wond zit met kraag, maar dat ze weigert te eten en ook niet aan vachtverzorging kan doen. Een simpele oplossing is het dus niet zomaar. Rompertjes (medical shirts) worden bij konijnen eigenlijk nog meer gebruikt dan de kragen. Kragen blijven op een konijn niet super goed zitten en kunnen ze kapot knagen, met een romper kunnen ze er ook wel aan knagen, maar het geeft minder belemmering in het bewegen.

 

Maar dan nog: als het niet hoeft, zou ik het niet om doen. Ik snap dat je het wel in huis wil hebben in deze situatie. Maar misschien is het niet nodig. Vraag ook zeker om voldoende pijnstilling als nazorg, de belangrijkste reden dat konijnen wonden open knagen of likken is namelijk pijn. Pijnstillers moeten in de juiste dosering en 2x daags gegeven worden aan konijnen, voor konijnen is dit  anders dan voor een hond of kat, daar worden helaas vaak fouten mee gemaakt. Konijnen hebben een veel snellere verbranding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontzettend bedankt voor je reactie en bedankt voor de tip van medpets, ga daar zeker even kijken. Snap de impact voor het konijntje hoor, maar het is voor haar eigen ‘best wil’. Had ze de vorige keer de boel niet kapotgelikt, dan was de operatie nu niet nodig geweest. Litteken wat daardoor ontstaan is zorgt nu voor ophoping ontlasting… met alle risico’s van dien. Ik ga op zoek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .