Ga naar inhoud

Bultjes onder kin/kaak


Aanbevolen berichten

Sinds ongeveer vijf weken heeft mijn voedster een nieuw maatje, een ram genaamd Fiver. Op 18 mei is hij drie jaar geworden. Hij is een Nederlands hangoor dwergkonijn met een satijnvacht x leeuwenkop met de nodige bijzonderheden. Fiver is een albino konijn en is daarom al slechtziend. Verder had hij, toen ik hem ophaalde uit de opvang, een grote kale plek in zijn nek. Ik kreeg te horen, dat hij dit elke zomer heeft als hij van wintervacht naar zomervacht gaat. Nu is hij al een poosje hier en lijkt het er sterk op dat deze kale plek langzaamaan aan het dichtgroeien is. 

Verder heeft hij een platte snuit en snot. Dit laatste zou hij alleen in de winter hebben, maar nu heeft hij het ook. Alle antibiotica schenen niet te helpen. Hij niest niet of nauwelijks. Mijn eigen dierenarts heeft hem op 23 mei onderzocht en gevaccineerd. De kale plek kon ze geen oorzaken voor vinden en het snot vond ze op dat moment niet erg spannend. Mocht dit erger worden, dan kunnen we een behandelplan opstellen. 

 

Dan nu zijn nieuwste afwijking: sinds afgelopen woensdag voelde ik opeens twee bultjes aan weerzijden (symmetrisch) van zijn onderkaak. Ze zijn goed te voelen als hij uit mijn hand eet en ze zijn nu de grote van een erwt. Hierover heb ik telefonisch contact gehad met de dierenarts en foto's opgestuurd om te laten bekijken. Voor vorige week woensdag waren deze bultjes mij helemaal niet opgevallen, dus ze lijken vrij plotseling opgekomen te zijn. 

 

De dierenarts dacht eerst aan de geurklieren, maar bij het bekijken van de foto's dacht ze eerder aan opgezette lymfklieren. In de week voorafgaand aan deze vond van de bultjes is Fiver voor het eerst op het buitenplaatjes geweest waar de zandbak staan (dit stuk grenst aan de permanente ren, die ook buiten staat). Met de regen zitten ze nu al twee dagen alleen in de permanente ren. Hij heeft heel veel lopen kinnen en veel in het zand gelegen. 

 

Op dit moment was het advies om het even aan te kijken en te zien of de bultjes groter worden of er een andere verandering optreed (zoals rood, groter of warm). Verder eet en drinkt hij heel goed en is hij lekker actief. Met zijn tanden was in mei niets aan de hand en de bultjes waren er toen ook nog niet. Hij kan stevig bijten als je het uitgebreid probeert te bekijken 🥴

 

Hebben jullie misschien ervaringen hiermee of een idee wat het zou kunnen zijn? Bij gevoegd twee foto's waarbij je de bultjes kan zien zitten.

 

 

288317318_740398727202920_2559045772313719231_n.jpg

288672260_574185204055649_3203898156045244499_n.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .