Ga naar inhoud

Konijn niest nog steeds


Eline en Gizmo

Aanbevolen berichten

In mijn vorige topic had ik jullie gevraagd voor tips met de neusdruppels geven aan mijn konijn Gizmo. Er waren reacties dat ik gelijk moest starten met antibiotica omdat Gizmo wit snot heeft en niest. Ik heb 10 dagen novacam en 14 dagen doxiciline gebruikt en vanaf de tiende dag begon zijn neus wat droger te worden, Gizmo had minder snot en het zeg er dus allemaal goed uit. Tot 2 dagen na de antibiotica kuur. Gizmo begon weer met niezen en had weer een snottebel. Ik heb weer contact opgenomen met de dierenarts en die zei dat als vervolg stap op de antibiotica we over moeten gaan op antibiotica injecties die elke 2 dagen gegeven moeten worden en die ik zelf ook toe kan dienen, daarnaast ook een neusdruppel met antibiotica erin om het nog harder tegen te gaan. 

 

Ik merk dat ik hierover erg in kwestie ben. Ik heb Gizmo 23 december gekocht en alle benodigdheden. Sinds 1 januari ben ik hem medicatie en neusdruppels aan bet geven. Ik ben ondertussen al best wat geld kwijt ondanks dat ik het elke maand moet doen met wat stagevergoeding en mijn studiefinanciering. Deze behandeling kost mij 130 euro. Ik kan dit dus eigenlijk met geen mogelijkheid beten. Verder gedraagt Gizmo zich ook helemaal niet ziek. Hij rent, speelt, eet, drinkt, keutelt en is super actief. Behalve de niesaanvallen (soms wel 10 niezen achter elkaar) lijkt het dus een super gezond konijn.

 

Heeft iemand tips of nog andere ideeën? Ik ben super wanhopig op het moment.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snot is een hardnekkige rotziekte. De beste aanpak is in een vroeg stadium het er echt helemaal onder proberen te krijgen. Lukt dat niet dan wordt het chronisch. Ik snap je dierenarts dus zeker. 

Als het chronisch wordt kan het ziektebeeld erg verschillen. Veel konijnen kunnen er met lichte klachten best oud mee worden. Maar je moet ze wel altijd in de gaten houden en in veel gevallen af en toe een kuur antibiotica om het even wat terug te dringen als ze bijvoorbeeld benauwdheidsklachten krijgen. 

Ik heb er twee konijnen aan verloren. Bij allebei heeft geen enkele behandeling nut gehad helaas. Ze hebben wel nog zo'n 2.5 jaar een fijn leven gehad met wat klachten die te overzien waren. Mijn ram kreeg het uiteindelijk benauwd, toen hebben we hem laten gaan, hij was toen 9. Mijn voedster kreeg steeds ergere niesbuien. Toen ze daar teveel onder ging lijden hebben we haar ook laten gaan, ze was toen 8.5. 

Snot is niet iets wat je moet onderschatten. Stoppen met de behandeling heeft tot gevolg dat je een chronisch ziek konijn hebt. Maar misschien heb je dat ook al. Je kunt alleen zelf bepalen wat je wel en niet meer wilt/kunt doen. 

Als ik zelf weer eens een snotteraar heb zou ik er in het begin alles tegenaan smijten wat er te bedenken is. Heeft dat na een maand of 3 geen effect, dan zou ik de ziekte op zijn beloop laten, met eventueel, als dat aanslaat, af en toe een korte antibiotica kuur als het konijn het echt even lastig heeft. En tijdig laten inslapen als het niet meer gaat. 

Geen leuk bericht, wel mijn ervaring.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hier ook een konijn gehad, wat heel veel nieste, benauwd werd en alles.

Heb er alles aan gedaan, tot 3x toe een antibioticum met doxycycline en 3 kuren duplociline met neusspoeling, het hielp allemaal niet. Totdat ik vond dat hij echt aan het pompen was met de ademhaling, en er op de röntgenfoto's niks te zien was op de longen. Toen hebben ze me doorgestuurd naar Wilheminapark in Utrecht. Daar is hij uiteindelijk overleden onder narcose. Conclusie was, hij had een veel te smalle luchtpijp ( te vergelijken met dat als wij hard gelopen hebben, we dan door een rietje moeten ademenen). Uiteindelijk is hij daarmee 9 geworden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi,

 

Ik had een beetje hetzelfde met mijn konijn. Ik kocht hem en 2 dagen later zaten we bij de dierenarts. Zoveel antibiotica gekocht voor hem en het hielp allemaal niet. Hij mocht daardoor ook niet gecastreerd worden, toen hij oud genoeg was, dat was te riskant. 
Totdat we injecties mee naar huis kregen. Ik moest Appa zelf antibiotica injecties geven in zijn nekvel, 1x in de 3 dagen, 2 weken lang. Dierenarts liet zien hoe het moest. 
Sindsdien nooit meer wat van de snot gemerkt. Ik kreeg deze injecties mee van dierenarts Wilhelminapark 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .