Ga naar inhoud

Konijn eet al 2 weken geen brokken na castratie


Dark en Stormy

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, ik heb veel aan dit forum gehad en ben nu op zoek naar advies. 

 

2 weken geleden is mijn ram (Dark) gecastreerd hij was toen 17 weken oud. Ik mocht hem smiddags ophalen al had hij nog geen brokken gegeten, wel een beetje hooi en hij was al heel levendig. Hij had net een pijnstiller en maag darm stimulant gehad deze zouden 24 uur werken. De DA vond het niet nodig om medicatie mee te geven. Ik kreeg dwangvoer mee en het advies om 3 dagen aan te kijken. Een dag later had Dark nog steeds niet gegeten (wel wat hooi en groente) en zat hij stil en opgekropte in een hoekje hij had hele kleine keutels. Hij was continue aan zijn hechtingen aan het likken. Naar mijn idee had hij pijn en heb ik voor advies naar het Dier Medisch Centrum Amsterdam gebeld (1e kerstdag en de dierenarts was dicht). Hun advies was zo snel mogelijk langs komen (hier stonden ze ervan te kijken dat ik geen medicatie of pijnstilling had mee gekregen, is dit normaal?). De DA heeft Dark onderzocht en constateerde dat hij pijn aan zijn buik had, dit kon komen door de narcose. Ik kreeg novacam en nog een maag darm stimulerend middel mee. We hebben hem die avond (zaterdag) en een dag later (zondag) zijn medicatie gegeven en zondag avond had hij bijna zijn hele bak met brokken leeg gegeten. Maandag hebben we voor de zekerheid nog zijn medicatie gegeven en dinsdag zijn we gestopt.

 

Woensdag stopte hij weer met het eten van zijn brokken... hij at wel nog hooi en groente (niet te veel want we waren nog aan het opbouwen). We zijn weer begonnen met medicatie. Vrijdag merkte ik dat hij amper keuteldeen veel minder hooi at. Ik heb toen een andere dierenarts gebeld voor advies. Ook deze zeiden kom direct langs. Volgens de DA had hij geen buikpijn maar wel ligt verhoging. Zijn wond zag er niet ontstoken uit maar voor de zekerheid wilde ze toch antibiotica geven. Ik vroeg of dit er niet voor kon zorgen dat hij nog minder eetlust kreeg. Ze zei dat dit niet zo was omdat het injecties waren. Ook kreeg ik vetamex mee wat er voor zou zorgden dat hij meer eetlust kreeg. Beiden moesten worden toegediend met een injectie. Ik vroeg nog of ze naar zijn gebied wilden kijken om uit te sluiten of dit de oorzaak kon zijn, maar omdat hij zo jong is leek dit haar niet nodig. Wel heeft ze snel naar zijn voortanden gekeken. De dagen erna ging Dark nog minder hooi eten en waren we daardoor vanaf zaterdag weer begonnen met dwangvoer. (Ik vermoed toch door de antibiotica)

 

Maandag ben ik weer naar de zelfde DA gegaan als de castratie. Hier zouden de hechtingen gecontroleerd worden. Ik heb uitgelegd wat er allemaal is gebeurd en dat Dark nog steeds geen brokken eet en slecht hooi. Volgens de dierenarts had hij wel nog actieve darmen en voelde hij niks raars. Hij besloot nog even naar het gebit te kijken en ontdekte dat Dark haakjes heeft aan zijn kiezen en een rode plek op zijn tong... (grrr naar de eigenwijze dierenarts die dit niet wilden door). Wel zijn de haakjes volgens de dierenarts minimaal en weet hij niet zeker of hij hier last van heeft zijn theorie is dat het door de rode plek op zijn tong komt en dat deze is ontstaan door dat hij duf was van de narcose en op zijn tong heeft gebeten. Ik heb nu ciceral mee gekregen en moet nog novacam geven. Maar nou wordt Dark nog steeds niet beter. Hij eet wel meer hooi en groenvoer maar dat komt door mijn mening omdat de antibiotica is uitgewerkt. Hoe lang moet ik die ciceral zijn kans geven om zijn werk te doen. En hoelang moet ik afwachten tot hij weer uit zichzelf zijn brokken gaat eten... hij heeft naar mijn idee wel honger, hij knaagd ineens op alles wat los en vast zit, hij eet het karton en kranten waar hij mee speeld op en knaagd ineens aan al het hout wat hij tegen komt... dit deed hij hiervoor niet. Kan dit komen door haakjes? Ik ben een beetje ten einderaad... als maar dwangvoeren is ook niks. Ik probeer al wat langere pauzes er tussen te laten in de hoop dat hij uit zich zelf weer gaat eten. Maar helaas. Ook heb ik een bakje dwangvoer in zn bak staan in de hoop dat hij zelf dit op gaat likken als hij honger heeft. Ook dit helpt niet. Ik heb ook het idee dat hij minder drinkt maar dacht dat dit kwam doordat er aardig wat water in het dwangvoer zit. 

 

Ik las in andere topics nog dingen over verstopping, maar aangezien hij wel wat groenvoer eet en de DA maandag zei dat er niks te voelen was leek me dit ook niet iets. Zou het nut hebben om voor de zekerheid prozyme te geven? Ik heb ook wel het idee dat hij minder levendig is. Wel komt hij aandacht en knuffel bij je halen.

 

Wie o wie heeft advies voor mij. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een operatie zijn brokjes vaak het laatste wat ze weer gaan eten. Dat is op zich niet zo heel gek. Maar dit duurt wel lang.

 

Ik zou in jouw situatie denk ik wel de haakjes laten weghalen. Ik heb vaker gehad dat dierenartsen dachten dat ze er geen last van hadden, maar dat ze wel degelijk weer goed gingen eten toen de haakjes verwijderd waren. Het is wel heel zorgelijk dat zo'n jong konijn al iets aan het gebit heeft eerlijk gezegd. Dan kan er weleens wat mis zijn met de kaakstand. Houd er rekening mee dat er een grote kans is dat dit een terugkerend probleem gaat zijn. 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .