Ga naar inhoud

Vacht trekken/bijten


Lisaabig

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Sinds een tijdje trekt mijn ene konijn, Charlie (mannetje), met zijn bek aan de vacht van mijn andere konijn George (vrouwtje). Dit gebeurt met veel agressie en George vindt dit niet bepaald fijn waarbij ze steeds weg hupt. Haar vacht lijkt hierdoor ook enorm in de rui, met allemaal losse plukken, alhoewel ik niet helemaal zeker weet of dit door het trekken van Charlie komt, ik zie namelijk nooit losse plukken in zijn bek. Maar anders zou ze al sinds de zomer non stop in de rui zijn en dit lijkt me vrij lang. Ze zitten nu meer dan een jaar samen en dit gedrag zie ik pas sinds een paar weken. Heeft iemand hier ervaring mee? Iemand suggereerde al dat het misschien een vorm van rangorde bepaling is, zelf dacht ik misschien dat het verveling was? De relatie tussen mijn konijnen lijkt er iig niet beter op te worden..

 

 

Spoiler
Spoiler

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je deze informatie al gevonden hier op de website?

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/gedragsproblemen-bij-konijnen

 

 

Quote

 

Konijn trekt overmatig haar uit (bij partner)

Naast schijnzwangerschappen zijn er helaas meer redenen waarom konijnen haar uit trekken, soms echt tot in extreme vormen. Niet altijd het eigen haar, maar soms ook bij de partner. Helaas komt deze vraag regelmatig terug op het forum, maar laat niemand weten of en hoe het probleem is opgelost later. Mocht je er dus wel achter komen, laat het even weten, wie weet kunnen we daar andere mensen die in een soortgelijke situatie zitten helpen! Hieronder in ieder geval de oorzaken en oplossingen die bij ons bekend zijn.

 

 

 

Dit kan komen door:

  • Schijnzwangerschappen (ook rammen kunnen dit soms hebben)
  • Stress
  • Pijn
  • Parasieten
  • Gedragsproblemen. Het gedrag kan soms net na een koppeling voorkomen, maar vaak mindert het dan wel als ze langer samen zitten. Verder kan het door verveling komen, en kan het dwangmatig gedrag worden.
  • Problemen in de opname van voedingsstoffen / voedingsproblemen (vitamine tekort of overschot, te kort aan zonlicht),
  • Schildklierproblemen en andere problemen in de hormoonhuishouding. Het schijnt bijvoorbeeld dat dit gedrag bij konijnen die baarmoederkanker of melkkliertumoren hebben, wel eens als één van de eerste signalen te zien is.

Wat kun je doen?

 

Zorg dat de basis goed is: voldoende permanente leefruimte, voldoende schuilplekken en echt een veilig verblijf waar de konijnen zich prettig voelen, met voldoende uitdaging (graafmogelijkheid, voldoende sloopspeeltjes, regelmatig iets te doen en te ontdekken geven), een goed van karakter passend konijnenmaatje, en goede voeding. Let vooral ook op dat je niet te eenzijdig voert met altijd dezelfde brok en altijd hetzelfde hooi. Hoewel dat wel de basis is, hooi en een brok, zijn vers kruiden en groenten zeer goed voor een gevarieerde, gezonde voeding, kies voor een gemengde hooisoort en geef afwisselend wat knaaghout.  En wissel niet van territorium maar zorg voor een veilig, prettig permanent verblijf voor de konijnen met voldoende ruimte.

 

Castratie kan helpen om de hormonale oorzaak grotendeels weg te halen, maar het gedrag komt ook voor bij koppels waarvan beide konijnen gecastreerd zijn. Een konijnen gedragstherapeut inschakelen kan handig zijn als je vermoed dat het een oorzaak is die niet medisch is, maar in het gedrag ligt.

 

Bloed prikken en laten testen is een optie, daaruit kunnen schildklierproblemen, hormoonproblemen en vitamine tekorten of overschotten duidelijk worden. Nadeel is wel dat er weinig bekend is bij de meeste dierenartsen over juiste waardes voor konijnen en hoe alles op te lossen is.  Dierenartsen zijn vermoeden wij op dit gebied nog niet gewend aan konijnenbaasjes die dit soort dingen uitgezocht willen hebben, dit is dus meestal wel iets wat je zelf moet voorstellen.

 

Helaas weten wij dat er mensen zijn die hun konijnen hebben moeten scheiden en de konijnen aan andere partners hebben moeten koppelen, of in sommige gevallen zelfs alleen hebben moeten huisvesten,  omdat het te extreem werd en echt tot bloedende wonden kwam, die maar niet de tijd kregen om te genezen. Dat is natuurlijk de laatste stap die je wil nemen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee dankje voor je snelle reactie! Ik had het inderdaad nog niet gevonden. Ze hebben in principe voldoende en goede huisvesting en ook geef ik ze de juiste hoeveelheid voeding en eet hij goed. Wel heeft hij ooit last van poep aan zn kontje ondanks het strikte dieet waardoor ik hem moet schoonmaken. Ik zal even de dierenarts raadplegen.. hopelijk hoeven ze niet uit elkaar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .