Ga naar inhoud

Konijnen en katten


Bjoke

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds kort (een weekje ongeveer) een konijntje in huis genomen. Het is een Nederlands hangoor konijntje. Hij zit op mijn slaapkamer. Hij heeft een groot genoeg kooi met een uitloopren waar hij hele dag in kan buiten in de nacht. Ik heb ook een kat al 3 jaar die soms ook is naar mijn kamer mag komen. Nu niet meer sinds ik mijn konijntje heb, maar vandaag is ze mee bovengeglipt zonder ik het door had. Nu ben ik bang dat als mijn deur niet toe is dat ze mijn konijntje iets gaat aandoen. Hebben jullie tips of ervaringen met deze situatie? Wij wonen achter een bos dus mijn kat brengt soms wel eens een muisje mee… daarom durf ik ze echt niet bij mijn konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de kat inderdaad zoveel mogelijk gescheiden houden van de konijnen. Een kat blijft een roofdier met jacht instinct, zoals je ziet aan de muisjes die ze soms pakt. Een konijn is een prooidier, waarbij de nabijheid van een kat veel stress kan bezorgen. 

Er zijn mensen die hun katten en konijnen onder toezicht in elkaars buurt laten, maar een ongeluk zit in een klein hoekje en voor beide dieren heeft dit geen extra waarde. De kat kan gefrustreerd raken omdat ze het konijn zien maar er niet bij kunnen en de konijnen kunnen er veel stress van hebben. Katten en konijnen zijn wel sociale dieren, zeker konijnen moeten niet alleen worden gehouden, maar dan gaat het echt over een soortgenootje. Andere diersoorten begrijpen elkaar niet, net zomin als wij hun begrijpen, en kunnen elkaar daardoor naar verwonden. 

 

Ik zou dus inderdaad de deur dichthouden en zorgen dat de kat niet meer bij de konijnen op de kamer kunnen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .