Ga naar inhoud

Hormonen spelen parten hier ...


Nala85

Aanbevolen berichten

Deze nacht heeft Simba een gang gegraven en al het hooi naar daar gesleept en dus een nestje gemaakt.  Maar deze voormiddag zitten ze constant op elkaar te rijden en trekt Simba (voedster) haren van Baloe (gecastreerd rammetje) uit ... . Ze loopt ook constant rond met hooi in haar mond. 

 

Ik probeer ze natuurlijk in de gaten te houden dat er geen ruzie ontstaat. Maar mag je ze gewoon laten doen? Of? ... ? 
 

Nog even ter info: Simba is een voedster die in juli 1j zal worden en Baloe een gecastreerd rammetje die in augustus 1j zal worden. Baloe is 9 maart gecastreerd en dan zijn ze rond 24 maart gekoppeld geweest in de opvang waar we ze gehaald hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt alsof ze schijnzwanger is. Niet zo gek, in het voorjaar, met pas een nieuw maatje. Dan kunnen de hormonen flink opspelen. 

 

Het beste kun je het ze zelf uit laten zoeken inderdaad, dit is allemaal natuurlijk gedrag. Wel even opletten dat je ram geen wondjes krijgt en zelf gewoon actief blijft, goed blijft eten, etc. Als hij echt bang in een hoekje blijft zitten van de stress, dan is het misschien beter om ze uit elkaar te halen. Wel echt als laatste redmiddel, anders moet je weer op neutraal terrein gaan koppelen.

 

Dit is een van de redenen waarom het aan te raden is om voedsters ook te laten castreren. Deze hormonen kunnen voor veel onrust zorgen in koppels. Ook hebben voedster veel kans op baarmoedertumoren, zelfs zo jong als 5 jaar al. Misschien was je het al van plan maar nog niet aan toegekomen, maar ik wilde het toch even noemen.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor de info en je reactie! Ja als Simba er echt veel last van gaat blijven hebben gaan we ze wel steriliseren. Ze zijn echt heel leuk samen dus het zou jammer zijn dat het door de hormonen op termijn misloopt. Ik hou ze voorlopig goed in de gaten. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .