Ga naar inhoud

Charlie konijn


Paty Kaplan

Aanbevolen berichten

 

Ik kwam laatst een verhaal tegen over charlie konijnen.

ik ben wel geschrokken en vraag me dus af of onze voedster dus een charlie konijn is.

ik heb eerder hier advies gevraagd over haar ontlasting.
ik ben al terug gegaan in de brokken, zodat er meer ( timothy ) hooi wordt gegeten. 2x per dag een handje voor 2 konijnen , aan brokjes en in de avond een bakje met groenten.

na dit verhaal over het charlie konijn heb ik de keutels na gekeken; de keutels variëren in grote en ik zag tictac vormige keutels er tussen.

nu is het wel wat lastiger , omdat er twee konijnen rondhuppelen.

Er werd verteld dat ze  selective supreme diarree kunnen krijgen en dat ik lijst aan medicijnen in huis moest halen.

ik merk voor de rest niets aan de konijnen.. of ze pijn hebben of iets , zijn super beweeglijk en lijken blij.

ik zou wel wat extra willen geven voor de darmondersteuning..

wat kan ik geven?

het idee dat er iets met 1 van hen gebeurt,

doet me al huilen.

dank je wel.

 

 

96881068-FBD3-4C5C-9793-B15D0FCFDD82.thumb.jpeg.b91f3eb5bbf1c682c5b26a1a56b79703.jpeg

aangepast door Evee
code uit bericht gehaald.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er inderdaad wel uit als een mogelijke "charlie". De naam charlie heeft te maken met de tekening op de neus trouwens.

 

Ik heb er meerdere gehad, met en zonder megacolon. Het beloop van megacolon is per konijn verschillend. Het is dus moeilijk te zeggen hoe oud je konijn wordt. Gemiddeld gezien, is 4 a 5 oud voor die aandoening.

 

Tips: geef voldoende vezels om de darmen in beweging te houden, zorg voor voldoende vocht. Of groente wel of niet goed gaat is konijn specifiek, maar als dat goed gaat, dan is het verstandig om dat dagelijks te geven.

 

Weegbree wordt veel gegeven aan konijnen met megacolon. Dat zou je door het timothyhooi kunnen mixen.

 

Goed in de gaten houden, als er niet (goed) gegeten wordt moeten direct de alarmbellen gaan rinkelen. Deze konijnen hebben vaker last van verstopping, gas en andere darmproblemen.

Ik zou bij megacolonkonijnen voor een geperste brok gaan en een kwaliteitsbrok kiezen, omdat deze konijnen (vroeg of laat) problemen krijgen met het opnemen van voedingsstoffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt.. we hebben nu premium selective ,

die staat hier ook op de site..

Mijn legt het hooi altijd boven in het slaaphokje , maar het lijkt erop ,

wanneer ik het voor haar neus legt , ze beter eet, hahahha..

we hebben nu weer timoty hooi en dat eten ze allebei sws beter.

zelf wilde ik overstappen op versele laga omdat dat brokken zijn op basis van timothy hooi, maar in principe lijken ze het wel goed te doen op die selective .

ik hoorde ook over extra lijnzaad brokjes?

ik zal sws voor weegbree kijken..

er zijn zoveel konijnen pagina’s , dat je door de bomen het bos niet meer ziet en variatie in prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .