Ga naar inhoud

Konijn slaapt voortdurend en is niet actief


Konijn Milo

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik maak me al sinds enkele weken wat zorgen over mijn konijnenkoppeltje (allebei gecastreerd en 2 jaar), ik merk dat mijn koppel die vroeger meer actief  was en elk hoekje van de kamer gingen ontdekken sinds een aantal weken heel inactief zijn geworden. Ze slapen voortdurend en zijn niet meer zo actief zoals vroeger.  

 

We zijn bijvoorbeeld dit weekend verhuist naar een nieuwe woning waar ze volledig vrij mogen lopen met een grote tuin, maar dit lijkt hun allemaal niet zo hard te interesseren, ze gaan niet op pad of avontuur om te ontdekken waar ze zijn beland ... Zelfs bij aankoop van nieuw speelgoed waar ze een beetje verplicht worden om wat "extra" hun best bij te doen voor een lekker snoepje, laat hun koud.

 

Ze liggen gewoon heel de dag naast elkaar in hun kot te slapen en in te dommelen, wat me op zich niet stoort, maar wat dagelijkse beweging kan natuurlijk geen kwaad 🙂

Ik zet hen bijvoorbeeld even in de tuin om hun wat actief te krijgen maar na een goede 5 minuten liggen ze weer lekker bij elkaar ergens te slapen 😛 Voor de rest lijkt me hun gezondheid wel heel normaal, maar met zoveel te slapen worden ze natuurlijk ook wat dikker 🤣 

 

Iemand tips alvorens we een bezoekje brengen bij de dierenarts?

aangepast door Konijn Milo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke momenten van de dag probeer je ze actief te krijgen? Konijnen zijn namelijk schemerdieren.

 

Bij mijn eigen konijnen hangt een "bunny cam", en ik zie dat ze vanaf een uur of 5 in de ochtend actief worden, tot een uur of 8. Zeker in de vroege ochtend is het super leuk ze bezig te zien, rennen, binky's, graven, ze zijn dan echt behoorlijk actief. Terwijl de meeste baasjes dan nog lekker liggen te slapen. Vanaf een uurtje of 8 komt de rust weer terug, dan gaan ze relaxen en zijn ze de hele dag nauwelijks actief. Al helemaal met de warmte. In de avond, vaak vanaf een uur of 7 a 8, begint de activiteit weer.

 

Overdag en midden in de nacht rusten ze  en doen ze dutjes. Ze huppen af en toe wel eens rond om een slokje te drinken of aan wat hooitjes te knabbelen, of een betere slaapplek te kiezen. Maar echt spelen of rennen doen ze niet overdag.  Maar dat is heel normaal konijnengedrag, zeker nu het in de afgelopen tijd zo warm was.

 

Als ze echt lusteloos zijn en je het gevoel hebt dat ze ziek zijn, dan is een dierenarts bezoek wel aan te raden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .