Ga naar inhoud

Gebroken pootje?


Fien De Wint

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

 

Sinds enkele dagen steunt mijn voedstertje niet meer op haar linkervoorpoot. Voordat ik dit zag, had ik haar opgepakt en beet ze, dus ze heeft vast veel pijn. Normaal vertoont ze nooit dit gedrag! Ze huppelt nog wel rond als normaal en kan nog over hindernissen springen, maar ik voel me er toch niet gemakkelijk bij... Misschien heb ik hier te maken met een gebroken poot. Ik ben dus van plan wel naar de DA te gaan, maar heb hier nog enkele vragen over:

- hoeveel kost de dierenarts voor deze ingreep? Ik ben nog een student en moet alle kosten van het konijntje zelf betalen en vind dit ook prima, maar wil toch even weten over welk bedrag we het dan hebben.

- wordt het konijn onder narcose verdoofd? Want ze heeft nog jongen van 3 weken oud die ze waarschijnlijk nog moet zogen. Ik weet dus niet of deze ingreep effect heeft op haar zogen. De gezondheid van de kleintjes is natuurlijk ook belangrijk!

- ze moet hierna waarschijnlijk 6 weken rusten, betekent dit dan dat ik ze gewoon 6 weken met rust moet laten of dat ik ze in een binnenhok moet zetten? 

- moet ik naar een speciale dierenarts hiervoor?

 

Laat maar weten wat jullie hierover weten!

Alvast super bedankt!

- Fien
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In eerste instantie zal het alleen een controle / consult zijn bij de dierenarts. Afhankelijk van je dierenarts kost dat 20-30 euro voor een konijn. De dierenarts doet dan een onderzoek door te voelen aan het pootje aan de buitenkant en bespreekt met jou de behandelopties en mogelijkheden.

 

Als het mogelijk gebroken is, is er een foto nodig. Ik weet niet precies wat dat kost, en kan zo snel van mijn konijnen de factuur daarvan niet terug vinden. Volgens mij was het iets van 50 euro, maar ik weet even niet of dat incl. of excl. consult was, ik denk incl. maar weet dat dus niet zeker. Voor een foto van een pootje hoeven ze niet verdoofd te zijn, in veel gevallen kan een assistente het konijn zo hanteren dat dat niet nodig is.

 

Pas na de foto weet je of het daadwerkelijk gebroken is en wat de behandeling gaat zijn. Hoe duur dat is, ligt er aan is wat er nodig is. Is het pootje gekneusd? Dan valt het allemaal wel mee en is meestal rust nodig, kleine huisvesting voor een tijdje. Mogelijk pijnstillers en/of ontstekingsremmers.


Bij een gebroken pootje kan het variëren van ook een tijdje in kleine huisvesting en rust om het zelf te laten genezen, als het een nette breuk is,  tot chirurgische ingrepen (in het ergste geval poot-amputatie) als dat niet het geval is. Chirurgische ingrepen kunnen best duur zijn, logisch ook want het kost veel spullen, personeel en tijd. Hoeveel precies het kost is afhankelijk van wat er precies moet gebeuren, maar kan best 150-500 euro kosten, afhankelijk van hoe complex het is. Dan zit je nu ook nog met het probleem van een nestje, dus je hebt kans dat zo een ingreep uitgesteld word tot de jongen niet meer drinken bij de moeder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .