Ga naar inhoud

Help : Gebroken poot !!


Natasja

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

Ik zit met een probleem. Ik kom net terug van de DA. Mijn konijn Sahara is WEER opgenomen. :(

Nu niet vanwege de parasiet e. cuniculi (waar hij nog wel steeds panacur voor kreeg) maar omdat hij van schrik uit mijn armen is gesprongen en op de grond verkeerd terecht is gekomen. Ik ben meteen naar de dienstdoende DA gegaan (die denk erg blij met me was om 20u 's avonds ...).

De DA denkt dat zijn linkerachterpoot gebroken is of dat zijn kniebanden (oid ?) gescheurd zijn... Ik denk zelf dat zijn pootje of gewricht gebroken is want ik had heel voorzichtig gevoeld en toen voelde ik iets langs elkaar schuiven. Het bot dus waarschijnlijk. De dierenarts beaamde dat dit waarschijnlijk het geval is, maar kan niets echt zeker zeggen tot hij morgenochtend (vrijdag) foto's heeft gemaakt. Sahara reageerde niet echt toen DA en ik zn pootje bekeken, eerder trilde hij een beetje, maar verder geen reactie.

Sahara was al wat minder mobiel omdat die e. cuniculi ervoor heeft gezorgd dat zn achterpootjes net wat minder goed mee konden komen maar het ging in principe redelijk goed. Maar ja... nu dit. Ik kan mezelf wel voor mn kop slaan dat ik mn lieve mannetje uit zn hok heb gehaald !!!

De DA vertelde dat er ws drie opties waren: spalken (maar ligt aan de breuk), in een klein kooitje een paar weken zodat het hopelijk van zelf geneest, of inslapen. Hij zei ook dat ik waarschijnlijk met het laatste rekening moet houden :( Ik las ook over amputeren op de site, maar mijn konijn heeft dus ook nog die e. cuniculi... dus dat is ws geen optie....

Ik wordt morgen in de ochtend gebeld door de DA wat er uit de foto's blijkt, maar ben zo bang voor wat hij me gaat zeggen! Het ziet er naar uit dat de DA morgen het advies geeft hem in te laten slapen... snik! En het is zo'n lief konijn!!!!

Wat moet ik doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hoi Aileen!

Dank je wel voor je reactie en dat je wil duimen voor Sahara!

Ik moet idd maar gewoon even afwachten nu. Maar het is wel lastig hoor omdat de kans groot is dat het geen leuk nieuws is... Als het dan voor Sahara het best is heb ik er vrede mee maar het is zo'n schatje en hij is zo levendig en gelukkig met mijn andere konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn fransoos had zijn heup gebroken heb hem na foute diagnose in moeten laten slapen.Dus zeker foto maken.Als het echt om een breuk van boven gaat is er inprinciepe niks aan te doen of opereren maar die kosten zijn heel hoog.En zul je naar utrecht moeten waarschijnlijk.succes cindy [Da had een scheur van spieren gedacht te zijn maar was dus echt een flinke breuk]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Cindy,

Hmm, wat sneu van je fransoos! Hoe had hij zn heup gebroken?

Morgen inderdaad even een foto laten maken, en dan wordt ik gebeld.

Mocht opereren mogelijk zijn dan doe ik dat meteen. Ik woon in Utrecht en zit gelukkig ook al bij de DA in het Wilhelminapark, daar is Sahara nu ook.

DAnk je voor je reactie! Ik laat morgen weten hoe het gegaan is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig zit je op de juiste plek met je nijn.Mijn fransoos ie op mijn terass met stampen op hard hout heeft ie de breuk opgelopen.Maar da dacht dat het niet gebroken was.Dus optie tot opereren had ik niet.Dus door da heeft mijn nijn moeten lijden.Toen ben ik gelijk naar andere da gegaan die wel konijn kundig is.En wel een foto wil maken.De fransjes hier geboren ik train hun poot spieren zodat ze meer beschermt zijn tegen hun gewicht en de eventueele breuken die kunnen ontstaan bij verkeerd springen.sterkte morgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kom ik weer met het verhaal van m'n vroegere cavia. Die had een gebroken pootje en is daaraan geopereerd, een stalen pinnetje erin. De kosten daarvan waren destijds 80gulden. Het caafje heeft het nog jaren goed gedaan met een metalen pootje. Maar of dat in het geval van jouwn konijn ook zou werken...

Heel veel sterkte ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou heb net de DA gesproken. De linkerachterpoot is gebroken, net bove de knie. Er zijn volgens de DA twee opties: in een kleine ruimte zetten en pijnstilling geven in de hoop dat het bot weer aan elkaar groeit...OF opereren en met een plaatje aan elkaar zetten. Deze operatie kost in Utrecht 800 euro en elders (gaat de DA nog even informeren) rond de 400-500 euro. Amputeren en spalken zijn geen optie volgens de DA.

De DA adviseert om te opereren omdat de kans dat het goed komt dan redelijk groot is. Ik neig hier ook naar, maar het is zoooooveel geld.... en het kan alsnog fout gaan natuurlijk :(

Mag ik jullie vragen: Wat zouden jullie doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poeh, net weer de DA gesproken, in Dierenkliniek Oldenzaal kunnen ze opereren voor tussen de 300-500 euro. de DA die de operatie zou kunnen doen heet van Zuilen. Heeft iemand ervaring met deze DA?

Mijn DA in utrecht zegt wel dat als ik krap bij kas zit ik ook de optie van de kleine ruimte kan doen in de hoop dat t goed geneest. Maar het beste eindresultaat is toch de operatie. Ik denk dat ik dat maar ga doen .... Wat is geld toch een vervelend iets

Link naar reactie
Delen op andere sites

jeetje wat een berg geld! Maar je nijntje heeft dus toch een kans op genezing!

Moeilijk hoor! Als je er geld voor hebt dan zou ik haar wel laten helpen. Misschien een optie om in termijn te betalen?

Ik kan natuurlijk niet in je portemonee kijken, maar het is idd veel geld!

om je konijn even op te sluiten en dan hopen dat het geneest vind ik niet echt een goede optie (of het moet echt niets anders gaan) en stel dat het niet helpt dan moet je konijn alsnog onder het mes.

Het beste is natuurlijk om meteen te laten helpen dan is ze ook eerder genezen enzo.

Heel veel sterkte en succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kleine ruimte zou toch ook een idee zijn, dwz als het nijntje dan niet teveel pijn aan het pootje heeft en hoe lang dat dan duurt. Om een konijn heel lang in een kleine ruimte op te sluiten lijkt me ook niks.

Die operatie zou dan altijd nog kunnen. Moeilijk hoor, ik denk dat ik toch in eerste instantie voor de kleine ruimte zou gaan, maar dan alleen als het voor het konijn ook te doen is.

Sterkte met het maken van de keuze en veel beterschap voor Sahara!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor het meedenken. Het opluiten in een kleine ruimte zou zeker voor een paar weken zijn, maar ik denk dat Sahara daar heel ongelukkig van wordt..! hij zou dan wel pijnstillers enzo krijgen. Aan de andere kant is het een heel lief en rustig konijn en zou het ook weer wel kunnen werken.

Ik denk dat ik voor de operatie ga, dat is toch denk de meest eerlijke keus tegenover mijn konijn, hij wordt dan iig niet kreupel en kan dan misschien toch verder een goed leven hebben. Ik ga nu even de DA in oldenzaal bellen om te informeren. Ik hou jullie opd e hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat naar zeg. Je staat nu wel even voor een lastige keuze die niet 1,2,3 gemaakt is.

Dat opsluiten in een klein kooitje he.....

......kan hij dan wel wat rondlopen?

Want als dat niet zo is dan heeft het geen zin, want het moet wel in beweging blijven om te voorkomen dat de spieren helemaal stijf worden, als ik het goed heb?!

Ik wens je iig heel veel sterkte hiermee en ik zal ervoor duimen dat het met Sahara helemaal goed gaat komen!

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie medeleven!

Ik heb a.s maandag om 9.30 uur een afspraak voor de operatie gemaakt bij dierenkliniek Oldenzaal. Mijn DA in utrecht (wilhelminapark) heeft me hier naar doorverwezen. Aangezien het een kleine 140 km :s rijden is mag ik wachten tot de operatie klaar is en Sahara weer meteen mee naar huis nemen. Ik hoop dat het goed gaat met de operatie en narcose !

Ik ben wel echt dik 600 euro armer, maar heb in ieder geval wel alles gedaan wat ik kan doen. En nu maar hopen dat het mag baten.

In zo'n klein kooitje kan hij idd niet lopen, maar dat is ook de bedoeling vertelde de DA, nadeel is dan zeker dat alle spieren stijf worden en je konijn er dus waarschijnlijk helemaal niet blij mee is. Ook is dan de kans groot dat hij kreupel wordt en blijft of dat (zoals bij Cindy) het konijntje alsnog later ingeslapen moet worden :'( Dus daarom toch maar de keus voor opereren.

Sahara is nu thuis en hupst toch wel aardig wat rond, hij eet en drinkt ook en likt mn hand ook , dus ik heb het gevoel dat het wel goed gaat. Nu helpt de metacam natuurlijk enorm, maar ik heb er iig wel vertrouwen in!

Kent iemand trouwens de DA van de kliniek in Oldenzaal misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .