Ga naar inhoud

Overmorgen castratie : wat te verwachten ?


Aanbevolen berichten

Overmorgen staat de castratie van onze Franse hangoor gepland : hij is dan net geen 14 weken. Hij is dan een maandje thuis.

Hij is heel kuffelig, wil het liefst de hele dag tegen je aan, geaaid worden.

Nu is mijn vraag, wat kunnen we verwachten na de ingreep, heeft hij pijn,heeft hij er lang last van ? Zou het kunnen dat hij boos is, afkerig ?

Onze andere rammelaars kwamen gecastreerd bij ons dus geen ervaring daar...onze katers idem, al zijn die na een bezoekje dierenarts altijd een tijdje afstandelijk ...

Hebben jullie ook wat tips om zijn dan mss verzwakte weerstand wat op te krikken ?

 

Brrr, zal blij zijn als dat achter de rug is......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat het bij rammen allemaal heel erg mee valt. Het is geen zware ingreep. Voor zo ver ik mij kan herinneren aten de rammen die ik heb laten castreren allemaal de dag van de castratie al weer zelf iets.

Een paar dagen pijnstillers geven is wel aan te raden en voorkomt vaak ook dat ze aan de wondjes zitten. 

De eerste nacht moet je hem wel binnen halen ivm het moeilijk op temperatuur blijven na narcose, waar konijnen vaak last van hebben. En zorg dat je genoeg lekkere dingen in huis hebt om hem te verleiden snel zelf te eten. En zorg voor een zachte bodembedekking, bijvoorbeeld oude handdoeken, katoenbedding of back 2 nature, zodat er niets in de wond prikt. 

 

Ik heb alleen 1x gehad dat een ram te snel na de operatie enthousiast overal op en over ging springen, en precies zijn niet-meer-aanwezige ballen stootte, waardoor de hechtingen los gingen en het een bloedbad werd. Die moest toen opnieuw gehecht worden.  De eerste dagen dus zorgen voor een beetje rust en niet te acrobatische stunten is wel aan te raden, als het lukt 😉 

 

Bij konijnen merk ik niet veel boosheid er door, volgens mij zijn ze wel altijd blij als ze weer naar hun normale verblijf en normale doen terug kunnen. Als ze beter worden en je hebt ze bijv. in een binnenhok na de operatie, dan laten ze het wel weten als ze dat beu zijn. Maar dat zie ik zelf eigenlijk als een goed teken, want dan knappen ze goed op! 😉 

 

Verder kun je hier misschien nog tips uit halen: 

 

Informatie over castratie:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen

 

Zorg voor & na de operatie
https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie-konijn

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .