Ga naar inhoud

Wat is er mis??!


Leonie81

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een lieve grijsblauwe hangoordwerg, Pavlov genaamd.

Hij is nu 6 jaar oud, en sinds een aantal dagen gaat het niet goed met hem.

Woensdagmiddag constateerde ik dat hij die dag (en de nacht daarvoor?) heel weinig tot niets had gegeten. En ook geen keutels... Ja; een paar piepkleine keuteltjes, maar het waren er zeker niet meer dan 10.

Ik heb woensdagmiddag de dierenarts gebeld, maar omdat Pavlov nog wel een stukje wortel en een lekker snoepje accepteerde, vond ze het niet nodig dat ik langskwam. Het was een goed teken dat hij nog wel iets at.

Ze raadde me aan om Olvarit te kopen; de wortelpuree voor baby's vanaf 4 mnd. Om zijn darmen weer aan de gang te krijgen, moest hij in ieder geval minimaal 6x per dag 1 ml. binnenkrijgen. Gelukkig vond Pavlov dat errug lekker!! Ik ging me iets minder zorgen maken.

Maar tot overmaat van ramp moest ik mijn beestje even alleen laten: ik ben donderdagavond gegaan en vanmiddag weer thuisgekomen.

En ik schrok wel een beetje: hij reageerde even helemaal niet toen ik bij de kooi kwam (normaal dus altijd meteen!). Maar even later toch wel enthousiast. Ik zag dat hij wel wat korrels had gegeten en had gedronken, maar hij heeft het hooi niet aangeraakt. Ook nog steeds geen goede keutels! (weer een paar van die kleine, 2 hoopjes bij elkaar geplakt in het stro)

Ik ga me toch weer helemaal zorgen maken! Hij eet nog steeds geen korrels; die weigert hij. Maar het is ook niet dat hij helemaal niets eet; hij at wel een plakje winterpeen en een strukje knabbelkoek (is dat goed?)

Maar ik maak me het meest zorgen om zijn vreemde gedrag... Hij lijkt totaal geen rust te hebben, en kan niet stil zitten. Hij gaat rond in z'n kooi, van hoek tot hoek, waarbij hij ineens een hele snelle actie naar de volgende hoek 'springt'; waarbij hij ook nog flink tegen de tralies stoot! Zou dit kunnen betekenen dat hij pijn heeft? Hij houdt zijn hoofd af en toe ook raar; hij lijkt steeds te zoeken naar een fijne houding...

Hij is nu wel uit de kooi, nadat ik 'm er uit heb gehaald... (als ik thuis ben, loopt hij altijd rond). Maar hij maakt dus af en toe van die 'snelle acties', waarbij hij een stuk rent, en dan ook echt tegen dingen aanbotst!! Hij heeft al wel een tijdje last van af en toe wat tranende oogjes, en nu ook...

Misschien ben ik een beetje vaag, maar ik vind het een beetje lastig uitleggen: hij gedraagt zich gewoon heel anders dan normaal!! Sinds ik weer thuis ben, heeft 'ie ook niet even helemaal ontspannen gelegen ofzo... En de ene keer mag ik 'm wel aaien (en geniet hij daar ook van), maar de volgende keer mag ik 'm echt niet aanraken!

Ik heb wat enge gedachtes: zou er iets in zijn hersenen zijn? Dat daardoor dat botsen komt?? En dat hij daarom z'n hoofd soms maar blijft bewegen? Of zou hij ineens blind zijn ofzo??? En wat zal ik doen met het voer en hooi?? Het lijtk me niet goed om alleen de lekkere dingen te geven (die hij dus wel eet), want daar zitten misschien niet alle voedingsstoffen in? Of kan het zijn dat hij toch last heeft van zijn tanden? Hij zat net ook te knabbelen aan de ijzeren poot van mijn stoel; dat doet ie anders nooit...

Ook heb ik trouwens het idee dat hij ook wel is afgevallen. Ik kan z'n ruggegraat nu errug goed voelen...

Nou; dit was het wel zo'n beetje... sorry voor het hele lange verhaal! Ik huiver een beetje om nu nog de dienstdoende dierenarts te bellen... Missichein is het niets... Kan morgen ook nog, maar anders ga ik maandag absoluut naar mijn eigen dierenarts (ook gespecialeerd in konijnen)!

Hebben jullie tips, ideeen, of maak ik me zorgen om niets?? Ik word er zelf gewoon helemaal naar van...

Alvast bedankt!

Groeten, Leonie

(en Pavlov :poot:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik jou verhaal zo lees ,zou ik zeker de dienstdoende diere arts gaan bellen en vragen of je kan langs gaan ,vanavond nog

eigenlijk had je hem beter niet alleen kunnen laten daar hij al ziek was ,mar goed ik ken natuurlijk jou prive situatie niet ,noodzaak is dat hij blijft eten en keutelen,en zeker geen pijn heeft,want dan zal hij ook stoppen met eten,

succes

er zal nog meer sdvies komen van anderen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reacties, zeg!

Hij ging net even helemaal languit liggen, met z'n voorpotem maar voren en achterpoten naar achteren, maar dat was nog geen minuut... Dat is toch wel een ontspannen houding?

Verder nog een vraagje: hij zit helemaal met zijn neus te wiebelen... Soms gaat z'n he;le lijfje mee... Zie je dan de hartslag, of is dat zijn ademhaling die zo snel gaat? Ik hoor 'm niet piepen ofzo.

Misschien toch maar even de dienstdoende DA bellen... al ben ik dan wel bang dat het straks helemaal niets is, en ik voor gek sta bij die arts...

Leonie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie lieve reacties!

En ik ben blij dat jullie me over de streep hebben getrokken om naar de dierenarts te gaan!

Zijn buik was namelijk dus leeg. ZĆ³Ć³ zielig; de da voelde, en je zag gewoon dat hij pijn had. Ook nog gas in de darmen.

De da heeft met een injhectie een pijnstiller/ontstekingsremmer gegeven. Verder een erg vezelrijke dwangvoeding. Dit moet dus z;'n darmen weer aan het werk krijgen! Ik hooop het zo!!!! Ik kan wel janken. (pavlov is mijn eerste konijn, dus het lijkt me vreselijk als ik hem dood zou zien gaan!)

Ik heb nu ook pijnstillers en dwangvoeding meegekregen. Morgenochtend moet ik eerst pijnstilling geven, en dan even afwachten of hij weer hooi gaat eten. Zo niet; dan moet ik hem dwangvoeren...

En morgenavond weer dwangvoeren...

Het ius zo erg! Hij heeft dus echt gewoon pijn... (ook door dat ademen) "gelukkig" stribbelde hij nog wel tegen bij het dwangvoeren...die kracht heeft ie dan nog wel... Maar hij is nu aan het rondrennen in mijn kamer; en botst over tegenaan! Het lijkt wel of hij niet weet waar hij het zoeken moet!!!!!!

Vressselijk!!!!

Hopelijk gaat de pijnstilling snel werken...

Bedankt voor jullie reacties nogmaals... Enm ik laat weten hoe het verder gaat...

(ps: is het normaal dat een konijn dit 'zomaar' krijgt? Had ik dit kunnen voorkomen op een of andere manier?)

Liefs, Leonie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk konijn kan dit zomaar krijgen ja, je kunt het niet altijd voorkomen, maar je kunt er wel eens over nadenken om een EHBO doosje samen te stellen waarmee je als je niet in staat bent direct naar de dierenarts te gaan zelf je konijn nog wat mee kan redden indien nodig (best dit eventueel als het kan wel in overleg met de dierenarts te doen).

Hier vind je tips voor het samenstellen van een goede EHBO doos voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas....

Pavlov heeft het niet gehaald... :-(

Ik vond hem vanmorgen in zijn kooi...

Mijn eerste ervaring met een overleden huisdier... Ik heb 'm nog niet aan durven raken (schaamschaam); het is mijn Pavlovje nie meer...

Ga straks samen met mijn zus hem in een doosje doen en hem begraven in de tuin....

Nogmaals bedankt voor jullie advies en medeleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .