Ga naar inhoud

Konijntje doodgegaan aan e.cuniculi?


Panny&Ivy

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

tot mijn grote verdriet is mijn konijntje vannacht overleden aan (ik vermoed) e.cuniculi. Ze was net 2 geworden..Veel te jong.

Ik begrijp echter helemaal niet wat er nou is gebeurd dus daarom ben ik op zoek naar andere mensen hun ervaringen. Had ik iets anders kunnen doen?

 

Afgelopen dinsdagavond merkte ik dat ze wat lusteloos was en had ze een erg lichte head-tilt. Ze dronk en plaste ook extreem veel. Ik ben de volgende ochtend meteen naar de dierenarts gegaan en ik heb de volgende medicijnen gekregen;

Panacur (fenbendazol)

Carprofen

Enrobactin

Ik heb dit 2 keer per dag aan haar gegeven en daarnaast heb ik haar flink gedwangvoerd aangezien ze niet zelf wilde eten (dagelijkse aanbevolen hoeveelheid). Het leek alleen niets te helpen. Donderdagochtend had ze een hele erge snotneus, toen heb ik de dierenarts gebeld maar die zei dat de antibiotica zouden moeten helpen. De head-tilt ging wel weg, maar haar voorpootje raakte gisteren verlamd en ze werd urine-incontinent. Ze heeft gisterenmiddag nog flink gegeten dmv dwangvoeten maar ze weigerde gisterenavond het dwangvoer door te slikken en spuugde alles uit. Ze bewoog ook helemaal niet meer en zag er erg ongelukkig uit. Vannacht is ze in haar kooi overleden.

Het was een binnenkonijntje dus ze was wel lekker warm binnen (ik las dat de kou ook gevaarlijk kan zijn).

 

Heeft iemand enig idee hoe het nou kan dat ze alsnog is doodgegaan? Ondanks alle medicijnen en het dwangvoeten? Is het gewoon een erg slecht behandelbare ziekte of zou het wat anders zijn geweest?

 

Bedankt alvast.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC is een lastig te behandelen ziekte, die vaak voor komt bij verminderde weerstand, dus als er ook iets anders speelt in het konijnenlijfje. De parasiet veroorzaakt ontstekingen in het lichaam van het konijntje, op hele vervelende plekken zoals in de hersenen en de nieren. Lang niet alle konijntjes herstellen er van, en veel konijnenbaasjes besuiten ook tijdens het behandeltraject dat niet meer konijnwaardig is en laten het diertje dan inslapen. Het is zo niet te zeggen wat precies de reden is geweest dat de behandeling bij jouw konijntje niet aansloeg. Als je dat echt wil weten moet je hem opsturen voor onderzoek. 

 

Ik wil je heel veel sterkte wensen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .