Ga naar inhoud

VHS virus


Manon de Vries

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

 

Ons konijn is twee dagen geleden overleden. Het was een hele lieve Duitse reus die slecht 2 jaar is geworden. De oorzaak van het overlijden is het VHS virus, hij was niet ingeënt. 

 

Nu heb ik een vraag over de besmetting van dit virus. Afgelopen woensdag aan het einde van de middag (17:30) ben ik met mijn kat naar de dierenarts geweest voor een abces. Deze moest onder narcose opgemaakt worden dus ik heb mijn kat daar gelaten en rond 22:00 weer opgehaald. 

 

Twee dagen later is ons konijn overleden ergens tussen 23:00 en 04:00 in de ochtend. Ik heb contact gezocht met de dierenarts en gevraagd of het wellicht zou kunnen dat het virus bij hen vandaan komt, maar zij ontkennen dit. Ik zou graag van jullie willen weten of dit misschien wel zou kunnen? Het was een gezond en jong konijn, hij liep de hele dag in de woonkamer los en komt alleen in de zomer in de tuin. Ik wil echt graag weten hoe hij hiermee besmet kan zijn geraakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is de incubatietijd wat langer. Een week ongeveer dacht ik. Je kan het makkelijk van buiten mee naar binnen nemen onder je schoenen bijvoorbeeld. 

 

Veel sterkte met het verlies, en mocht je besluiten een nieuw konijn te nemen. Wil ik je aanraden om een reeds volledig ingeënt konijn te nemen. Het virus blijft nog wel een poosje hangen helaas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan, maar ik denk ook dat de kans klein is dat je het bij de dierenarts hebt meegenomen. Of er moet echt die dag een konijn met VHS bij de dierenarts zijn geweest voor dat jij er was. De kans is groter dat je op de parkeerplaats bij de dierenarts met je schoen in een besmette konijnenkeutel van een wild konijn bent gaan staan en het zo hebt meegenomen, dan dat het echt in de praktijk van de dierenarts was. Zeker omdat er in dierenartsenpraktijken toch ook echt wel behoorlijke hygiëneregels gelden, met name voor dit soort ziektes.

 

Het word overgedragen door insecten, maar kan ook aan kleding of schoenen overgedragen worden, maar dan wel met name via direct contact met besmette konijnen en via urine en keutels die in contact komen met je schoenen en kleding.  Ook besmet groenvoer (uit volkstuintjes, maar ook niet goed gewassen groenvoer uit de supermarkt) kanVHS (en wormbesmettingen) overbrengen. 

 

Heel veel sterkte met het verlies. 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .