Ga naar inhoud

Door EC geen blindedarmkeutels kunnen eten


Edith

Aanbevolen berichten

Mijn konijn heeft EC waardoor ze evenwichtsproblemen heeft. Ze kan niet rechtop staan op haar achterste pootjes. 

 

Als ze zichzelf wilt wassen, valt ze om. Ze kan ook geen blindedarmkeutels eten, dan valt ze ook om. 

 

Het is nog een levenslustig konijn, maar ik maak me zorgen dat ze niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt doordat ze geen blindedarmkeutels eet. 

 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze toch de voedingsstoffen binnenkrijgt, die ze nodig heeft? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang heeft ze EC, hoe ver ben je met de behandeling? Het niet eten van blindedarmkeutels tijdelijk, is niet zo een probleem.Pas op de langere termijn is het een probleem.

 

Veel konijnen eten ze niet als ze ziek zijn of medicijnen krijgen, omdat de keutels dan anders ruiken. En waarschijnlijk ook niet zo heel gezond zijn op dat moment. Dat ruiken konijnen, en dan eten ze ze niet op. Als je dus nog aan het kuren bent, is het niet gek dat ze blijven liggen. En als je nog bezig bent met behandeling is er ook kans dat het rechtopstaan nog zal verbeteren, en ze misschien over een tijdje wel weer de keutels kan eten.

 

Als een konijn door bijv. ernstige gewrichtsproblemen (kan ook bij ouderdom), overgewicht of verlammingen niet bij de blinde darmkeutels kan komen kan het op de langere termijn een probleem geven. Maar over het algemeen hebben die konijnen eerst/ meer last van een boel andere problemen.

 

Er is geen blindedarmkeutelpreparaat of iets dergelijks wat je in plaats er van kan geven helaas. Bij een aantal oorzaken is het natuurlijk wel op te lossen; bij overgewicht laten afvallen, bij gewrichtsproblemen is er pijnstilling en een aantal behandelopties. Maar bij permanente verlamming niet. Dat zijn echter konijntjes die vaak veel meer (ergere) problemen hebben dan op termijn een tekort aan voedingsstoffen, denk dan aan dingen zoals schuurplekken, vacht niet schoon kunnen houden etc. Ook daar zijn geen echte, goede, permanente oplossingen voor.  Heel eerlijk, over het algemeen zijn dat simpelweg geen konijntjes die heel erg oud worden. Meestal komt het neer op het geven van de best mogelijke zorg, liefde en een zo gelukkig mogelijk leven zolang het gaat.

 

Ik hoop overigens voor jou dat er nog verbetering mogelijk is voor jouw konijntje en dat het met de blindedarmkeutels ook weer goed komt 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Milou heeft nu zo'n twee jaar EC, misschien zelfs langer. Maar twee jaar geleden is het gediagnosticeerd. Ze heeft al meerdere kuren Fenbendazol gehad, maar helaas blijft het terugkomen. 

 

Afgelopen zomer had ze het heel erg te pakken. En sindsdien heeft ze evenwichtsproblemen. Ik denk dat ze al minimaal een halfjaar geen blindedarmkeutels meer eet. 

 

Het is inderdaad een dagtaak om haar vacht schoon te houden, want het blijft allemaal plakken.

 

Zo lang ze levenslustig blijft, is het goed. Ze is ook al negen jaar oud, dus ik kan er niet teveel van verwachten. Maar je probeert toch van alles om haar zo vitaal mogelijk te houden. Als er een blindedarmkeutelpreparaat bestond, had ik het gelijk gekocht! 

 

Maar inderdaad, misschien heeft ze eerder behoefte aan goede zorg en liefde in haar laatste levensfase. En dat kan ik gelukkig wel geven. 

 

Dankjewel! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .