Ga naar inhoud

Plots knagen


Natasja1989

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.

Even een vraagje waar een kleone uitleg aan vooraf gaat.

Ik heb sinds 2 jaar konijnen. Alles goed en wel nooit probleemgedrag gehad. Iets minder dan 1 jaar geleden is mijn voedster gestorven en heb ik mijn ram gekoppeld met een nieuw vriendinnetje. Nu sinds enkele maanden bijt mijn voedster de heel rand van de kooi stuk en ook aan het poortje, dat hun stuk afschermt, begint ze te knagen (kooi is plastiek en poortje hout). Mijn andere voedster deed dit eens een enkele keer. Maar deed dit precies na een tijdje niet meer. Ondertussen doet mijn ram dit dus ook. Ze krijgen genoeg hooi, hebben knaaghout in hun speelruimte liggen... ik weet dat konijnen knaagdieren zijn, maar aan de kooi knabbelen vind ik toch erg vervelend... of ligt het aan mij 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel permanente leefruimte hebben ze? Waar heb je de dame vandaan gehaald?

 

 

Uit dit artikel

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/gedragsproblemen-bij-konijnen/

 

 

Citaat

Tralieknagen is een gevolg van te klein gehuisvest zijn, verveling en/of eenzaamheid bij een konijn. Als dit gedrag eenmaal is aangeleerd,  is het echt heel moeilijk (bijna niet) af te leren. Zorg dat de basis goed is: het verblijf moet ruim genoeg zijn (liefst 2 vierkante meter per konijn of groter), zorg dat het konijn met een soortgenootje samen leeft, geef de juiste voeding en voldoende hooi en zorg dat er speelgoed en knaagmaterialen in het verblijf aanwezig zijn. Soms is alles echter al perfect, en blijft het konijn knagen. In de meeste gevallen is het dan echt een gewoonte geworden van het konijn. In dat geval is de enige oplossing om een hok te maken of kopen waar geen tralies in zitten

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey hey, sorry voor de late reactie.  Mijn dame heb ik van bij een fokker. En verder hebben ze permanent een ruime plaats ter beschikking om rond te lopen. Het gaat om een stuk gang in de leefruimte. Echt ruimte zat. Ik zou ze graag door heel de leefruimte laten rondlopen als ik thuis ben,  maar omdat ze nu al in de kooi knagen en in het houten poortje vertrouw ik het niet. Plus als ze, als ik niet thuis ben, terug achter hun poortje moeten gaan ze dan niet het hele kot afbreken?! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .