Ga naar inhoud

Geknaag aan voorpoot


Lulu-038

Aanbevolen berichten

Hi, 

misschien dat iemand dit herkent? 

Onze voedster had eerst een kale plek op haar wam. Die bleef ze zelf maar kaaltrekken en maakte er geen nestje van. Dat is nu naar 4 maand eindelijk iets minder. Maar nu zit ze aan haar poten te knagen, vooral rond de nagels van de voorpoten. Herkent iemand dit? Volgens de DA is het poetsgedrag maar als ik het zo zie is er over paar weken geen poot meer over..

verder gezond diertje (eet/drinkt/slaapt) maar heeft echt last van dr poot. Wat zou het kunnen zijn en hoe iets verlichting geven?

8E18339E-454D-424F-AB14-08C5E740FC6D.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je willen adviseren om contact op te nemen met Ilse Pos, zodat jullie samen kunnen kijken wat er aan de hand is. Dit lijkt een gedragsprobleem en ik weet dat zij al eens eerder een konijn heeft geholpen die zoiets deed maar dan de onderkant van haar pootjes tot bloedens toe kapot. Dat is helemaal goedgekomen. Ik kan niks beloven natuurlijk, maar ik denk dat ze je wel verder kan helpen. 

https://www.rvbkonijnen.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is in ieder geval geen normaal poetsgedrag, en wel iets wat ik zou proberen op te lossen.

 

Overmatig wassen / knagen aan vacht is iets waar helaas maar weinig over bekend is bij konijnen, maar iets wat wel best extreem kan worden (dan valt het pootje in dit geval nog wel mee).

 

Het kan ontstaan door het konijn zelf, als ze overmatig likken aan een wondje of een insectenbeet bijvoorbeeld. Vergelijkbaar met hotspots zoals je die bij honden en katten ook ziet. Maar het kan ook door bepaalde voedingstekorten en door bepaalde medische aandoeningen kunnen komen (denk dan aan bepaalde vitaminetekorten, schildklierproblemen, dat soort zaken), maar dat is lastig te onderzoeken bij konijnen, je zou kunnen kijken of je met bloedonderzoek ergens komt. 

 

Het kan zeker ook door gedragsproblemen komen. Het lastige daarvan is het achterhalen van de oorzaak, zodat je die kan aanpakken.  Als je denkt dat medische oorzaak uitgesloten is, zou ik zeker kijken of je in die hoek een oplossing kan vinden. Succes er mee in ieder geval! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .