Ga naar inhoud

Voortanden die wat scheef staan en dus doorgroeien


Clover

Aanbevolen berichten

Op 8 oktober zijn bij mijn vrouwtjes konijn Fleur (Dwerg rexje) haar tanden geveild.

 

Dit was nodig omdat haar linker ondertand scheef staat en nu dus niet meer voor mooie afslijting zorgt bij het eten.

Ik kwam hier op 7 oktober achter, omdat haar ondertand in haar neusje prikte.

 

Nu is het 2,5 week geleden en het gebit groeit vrij snel. Ik heb het idee dat ze er best last van heeft. Ze lijkt wat prikkeliger naar haar vriendje Piet en ik zie de tanden best al wel behoorlijk doorgroeien.

 

Wie heeft ervaring met een scheef gebitje? Hoe lang duurt het voordat het weer geveild moet worden (dierenarts zei 4 weken als het echt tegen zit, maar het lijkt bij Fleur wel heel snel slechter te worden).

Ik heb al eens eerder een konijntje gehad zonder voortanden. Die kon zich daar prima mee redden. Ik overweeg daarom voor Fleur een operatie, omdat ik denk dat doorgroeiende tenden ook geen pretje zijn en gewoon voortdurend voor last zorgen.

Ik ben ook daarvoor op zoek naar ervaringsverhalen.

 

Wie kan me helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vlaamse reus gehad die zich waarschijnlijk gestoten had, waardoor haar voortanden scheef kwamen te staan.  Het was nog wel een vrij jonge dame. Ik heb het geloof ik 2x laten afvijlen, maar vond dat het ook vrij snel terug kwam.

 

Zij moest nog gecastreerd worden, en tijdens die castratie hebben ze toen gelijk de voortanden verwijderd. Ik dacht dan maar liever 1x voor alles onder narcose, hoewel het best pittig was. Ze herstelde er echt heel goed van. Scheelde misschien wel dat ik toen 2 voedsters had laten castreren en die dus ook samen konden herstellen. Volgens mij had ze daar ook wel steun aan.  

 

Daarna heeft ze er nooit meer last van gehad, de voortanden kwamen niet meer terug.  Ze kon zonder voortanden nog steeds brokjes en hooi eten. Alleen de massieve soorten groenvoer moest ik in hapklare brokken snijden. Ze kon wel gewoon kauwen maar niet stukjes ergens vanaf bijten. 

 

Dit is de dame waar het om gaat, Luci,  helaas leeft ze niet meer, maar je komt zo links en rechts wel nog foto's van haar tegen bij de artikelen en in de webwinkel. 

 

groentekonijne02-225x300.jpgkonijnenvoer00007.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .