Ga naar inhoud

maatjes vechten ineens


moniekbrownienova

Aanbevolen berichten

Hallo!

 

Mijn konijntjes vechten ineens 😥

Het mannetjes konijn heb ik al wat langer en sinds april zit er een vrouwtje bij. Ze zijn beide geholpen, dus het is ook zeker dat het mannetje en vrouwtje zijn en hormonen zouden dus niet echt een rol kunnen spelen. Vanaf april tot een paar dagen geleden waren ze dikke maatjes, altijd samen liggen en samen nieuwe dingen ontdekken. 

Ik heb zelf het idee dat het vrouwtje in het begin erg angstig was omdat alles nieuw was en dat ze daarom onderdanig is geworden, maar nu ze zich wat meer op d'r gemak voelt, ze de dominantere rol aan wil nemen. Het begon met wat gebrom naar elkaar tijdens het eten of af en toe achter elkaar aan rennen (zonder bijten), maar na een tijdje ze echt gaan vechten met plukken haar eruit trekken en 'cirkelen' zoals je met koppelingen vaak ziet. Ik heb ze toen even apart gezet en als ik thuis was ze samen uit de kooi (waar ze vaak komen) gelaten in de hoop dat ze het dan uit zouden vechten en opnieuw de dominantie zouden bepalen. Het lijkt nu helaas alleen maar erger te worden ☹️

Hebben jullie tips wat ik kan doen om hun relatie weer te herstellen? 

Het zou toch een ramp zijn als ik een van de twee terug zou moeten brengen naar een opvang... en ruimte voor 2 koppeltjes heb ik helaas niet.

Ik hoor het graag!!

 

Groetjes Moniek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels het een en ander op het forum gelezen en zie dat er meerdere mensen zijn geweest met hetzelfde probleem. Uit die reactie heb ik wat mogelijke oorzaken gevonden die de onrust heeft kunnen veroorzaken, maar ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen.

Er zijn wat dingetjes die ik zou kunnen doen om de oorzaak te achterhalen of weg te halen maar ook al doe ik dat, kan ik ze niet nu gelijk weer bij elkaar zetten.

Moet ik ze weer opnieuw in de koppel/onbekende ruimte zetten? Ik ben bang dat er dat hetzelfde gebeurd als eerst; dat de voedster bang is omdat ze opgepakt moet worden en de ruimte onbekend is en dat ze daarom weer de onderdanige rol krijgt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht iets in de omgeving veranderd waardoor de rangorde opnieuw bepaald moet worden?

 

Hoeveel m2 permanente leefruimte hebben ze? 

 

Door ze elke keer tijdelijk uit elkaar te halen, gebeurt de koppeling steeds opnieuw. Lekker bij elkaar laten dus! 

 

Mijn konijnen hebben dit gedrag ook vertoond. Ik heb ze op neutraal terrein gekoppeld maar ik had niet de plek om ze hier een aantal dagen te laten zitten. Ik heb ze op koppelvakantie gestuurd. Daarna hele hok schoongemaakt en alles ergens anders neergezet. Zodat ze samen alles opnieuw moesten ontdekken. Op vakantie zijn het de beste vrienden geworden. Heb jij een neutrale plek waar ze een paar dagen kunnen zitten?

 

Ik heb overigens veel schuilplaatsen zodat ze elkaar niet altijd hoeven te zien. Minimaal drie hokjes zou ik doen. Heb jij dat? 

 

Achter elkaar aan + haren trekken is niet zo erg, zolang ze maar niet vechten. Dit is puur de rangorde bepalen. Zorg voor genoeg schuilplaatsen en laat ze een paar dagen de rangorde bepalen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud zijn de konijnen? Hoeveel permanente leefruimte hebben ze? Is medische oorzaak uitgesloten? Is er iets veranderd in de omgeving (nieuw huisdier bij jullie of bij de buren, een baby), zijn ze ergens flink van geschrokken?

 

In dit artikel staat heel veel informatie over koppelen ook uitleg waarom koppels die goed samen gingen, soms opeens uit elkaar kunnen vallen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .