Ga naar inhoud

Rode zuring


Kellyvh

Aanbevolen berichten

Heyyy

 

Ik kwam in een planten/dierenwinkel een afdeling plantjes tegen die eetbaar zijn voor verschillende dieren (cavia's, schildpadden, katten...). En ik heb er een meegenomen geschikt voor een konijn (volgens de label die erop plakt) aangezien het wel leuk is om zo iets te kunnen geven. Maar ik check het liefste nog altijd op google.

 

De naam die op de sticker staat is "bio Zuring 'Little red plant" en op google staat dat zuringen matig giftig zijn (in grote hoeveelheden). Maa met google afbeeldingen komt dan dan weer niet overeen met wat ik hier voor mij heb staan...?

 

DUS mijn vraag: mag ik dit aan mijn konijn geven?

42575376_2139099929494119_2218332015470575616_n (1).jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zuring is een bladgroente, niet echt iets wat wij mensen nog vaak eten overigens.

 

Maar inderdaad niet volledig veilig: Er zit oxaalzuur in. De meeste grazers zoals koeien, schapen en paarden mijden de plant al instinctief. Ik zou het niet zo snel aan de konijnen voeren, hoewel het in kleine mate veilig is. Als je een stukje van een blad / max een blaadje per dag geeft kan het wel. Geef het ook niet op lange termijn zou ik zeggen, als het plantje op is even wachten voor je een nieuwe koopt. In grote hoeveelheden kunnen ze vergiftigingsverschijnselen krijgen. Geen plantje in 1x in het bereik van de konijnen zetten dus. 

 

Overigens groeien de bladeren gewoon terug als je de bladeren af knipt, dus in die zin kun je er wel lang mee doen. 

 

Ik ken zuring (de onkruid variant, die gewoon in de tuin groeit) eigenlijk vooral omdat het helpt als je brandnetelprikkels hebt haha 😉 Het groeit ook altijd wel in de buurt van brandnetels. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .