Ga naar inhoud

Pels uittrekken als uiting van dominantie?


Annelies Dillen

Aanbevolen berichten

Hoi, sinds een weekje heb ik 2 Franse hangoren. Een gecastreerd rammetje (3,5 maand oud) en een voedstertje (2,5 maand oud). We merkten op dat het vrouwtje aan beide zijden een wondje heeft. Het leek ons raar dat de konijntjes zouden vechten aangezien ze altijd vredig samen liggen. We hebben ze goed in het oog gehouden en opgemerkt dat als het mannetje het vrouwtje wast hij haar pels begint uit te trekken. Zij reageert hier niet op en laat hem zijn gang gaan. We vermoeden een uiting van dominantie. Heeft iemand deze gedraging al eens eerder gezien? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het is geen teken van dominantie. Dan zou het haar zijn wat uitgeplukt wordt op het moment dat de ram op de voedster rijd, en daarbij in haar rug bijt, en daar dan "per ongeluk" een pluk haar mee uit trekt. Er is recent nog een topic geweest met dezelfde vraag ongeveer, ik zal mijn reactie daarin even voor je terug zoeken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens het rijden kan het zijn dat de ram wat haar mee plukt, bij een nieuw of onrustig koppel zou dat zeker kunnen. Vaak zijn koppels van 2 dames toch wat onrustig, niet zo stabiel. In zo een geval zou het dus hormonaal / rangorde gerelateerd kunnen zijn. Aangezien het begon na het verblijf bij een vriend, is dat wel voor de hand liggend in dit geval. Andere omgeving is vaak reden om opnieuw de rangorde te bepalen. Of castratie zal helpen of niet, durf ik niet te zeggen. Je veranderd de situatie dan weer op nieuw. Er is kans dat ze dan wel goed samen gaan en het gedrag stopt. Maar er is ook kans dat ze elkaar dan echt niet meer accepteren. 

 

Bij dames kan het ook nog wel eens zijn dat als ze niet gecastreerd zijn en schijnzwanger zijn, ze hun partner kaal plukken voor het nest (normaal plukken ze zichzelf kaal, maar in sommige gevallen is de partner de klos).  Maar in dat geval zou het tijdelijk moeten zijn en na een week ongeveer weer over gaan. En in dit geval geef je aan dat de ram bij de voedster plukt. 

 

Maar het kan nog meer oorzaken hebben.  Het kan door verveling komen. Het kan door voedingstekorten komen. Maar het kan ook een geestelijk probleem zijn. Net zoals mensen soms obsessief gedrag kunnen gaan vertonen, kan dat bij dieren door aangeboren afwijkingen, trauma of stress ook gebeuren. Het punt is alleen dat het zo ontzettend moeilijk is om uit te vinden wat precies de oorzaak is.

 

Hoe groot is het verblijf? Wat en hoeveel krijgen ze te eten? Is er genoeg te doen in het verblijf om goed bezig te blijven, mogelijkheden om te graven, knagen, slopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .