Ga naar inhoud

Gasbuik


Mudkip

Aanbevolen berichten

Twixje is vanochtend vroeg overgenomen door de dierenarts. Gisterochtend was hij nog helemaal actief, rennen door de tuin en op zijn eten aanvallen (al zal er toen denk ik wel al iets goed fout hebben gezeten). Toen ik ‘s middags terugkwam uit werk lagen ze beiden te suffen, maar dat doen ze eigenlijk elke dag sinds ik ze heb. Toen hij ‘s avonds bij het openmaken van de ren bleef liggen en niet op zijn salade afkwam, ben ik met hem naar de spoedpost van de dierenarts gegaan. Daar bleek hij last van gas te hebben. Hij kreeg een pijnstiller, ik kreeg allemaal spullen mee naar huis (metacam, ciseral) met de instructie om hem binnen te houden en hem te dwangvoeren als hij na een uur niet wilde eten. Hij heeft niet gegeten, wel netjes wat porties dwangvoer gedurende de nacht. Ik had een snuggle safe klaarliggen, daar heeft hij tegenaan gelegen en ook Bounty kwam vaak tegen hem aanliggen. Maar het viel me op dat hij niet poepte. En aan zijn houdingen te zien had hij best wat pijn. Dus ik heb de dwangvoeding wel aan hem overgelaten. Hij slobberde steeds netjes een spuitje of twee leeg en gaf dan aan dat hij niet meer wilde door zijn hoofd weg te draaien of met zijn pootje mijn hand weg te duwen. Maar toen er na 3 sessies geen ontlasting kwam, ben ik er na het voermoment om 4 uur snachts mee gestopt. Toen de ciseral ook niet aansloeg, vanochtend vroeg weer meteen naar de dierenarts gegaan. En zij heeft hem nu overgenomen omdat hij aan het afkoelen is. Ik had Bounty ook meegenomen naar de dierenarts vanochtend, gisteravond was Twix alleen en toen kroop hij helemaal in mijn trui bij de dierenarts, zo eng vond hij het. Uit Bounty haalde hij wel heel veel steun, in de zin dat hij rustig was zolang hij maar dicht bij haar mocht blijven. Maar toen ze werden gescheiden waren ze natuurlijk weer allebei bang. De dierenarts gaf aan dat hij in een warm huisje wordt gestopt en ook glucose krijgt, maar dat de prognose niet goed is. Ik voel me er zo rot over, over alles. En schuldig. We hebben een beetje klimop in de tuin en ik weet dat Twix er in het begin, toen ze een maandje geleden kwamen en los mochten in de tuin, een beetje aan de randjes knabbelde. Ik heb de klimop daarna afgeschermd zodat hij er niet meer bijkon, maar dat spookt door mijn hoofd. Dat de gasvorming daardoor is ontstaan. Dat ik hem daarin tekort ben geschoten. Een heel lang verhaal, maar ik wilde het even graag kwijt. Ik had gistermiddag nog allemaal plannetjes gesmeed om dit weekend hun ren om te gooien en anders in te richten, maar dat lijkt allemaal ineens zo lang geleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beterschap! Verwijt het jezelf niet, dat maakt voor het konijn geen nu verschil en je voelt je er alleen maar ongelukkig door. Je kan het niet terugdraaien, dus daar over piekeren heeft geen zin. Je hebt goed gehandeld door op tijd de dierenarts in te  schakelen toen je zag dat er iets mis was. De klimop zou ik wel weghalen bij de ren, zodat er echt geen kans is dat de konijnen daar nog eens bij komen.

 

Overigens is het zo dat voedsel er 23,5 uur over doet vanaf het moment dat het konijn het opeet, tot het er uit komt als een keuteltje. Dat hij het dwangvoer gisteren at is dus wel postief, en hopelijk komen er vandaag snel keuteltjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Evee. De klimop staat gelukkig niet bij de ren, maar ze mogen iedere dag los door de hele tuin. Waar haagbeuk staat en klimop. Dus zo kon hij eraan komen. Bounty probeerde niet van de klimop te eten, dus vandaar dat ik die link had gelegd. De dierenarts heeft net een update gegeven. Hij heeft nog niet gegeten, drinkt wel, en oogt alweer wat levendiger na zijn glucose-injectie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe, maar hij is weer helemaal opgeknapt. Gisteravond kreeg ik nog het nieuws dat zijn temperatuur omhoog was gegaan, maar hij nog niet had gegeten of gepoept en dat ze hem een nachtje daar zouden houden. Ik ben toen erheen gegaan om de medicijnen af te geven. Ik heb ook wat van zijn lievelingskruiden gebracht en een stukje wortel met loof eraan, dat vindt hij meestal heerlijk. Vanochtend kreeg ik het geweldige bericht dat mijn kruiden en loof er niet meer lagen, maar wat er wel lagen waren... keuteltjes! Hijzelf was blijkbaar helemaal klaar om zichzelf uit het hok de lanceren. Inmiddels zijn hij en Bounty weer herenigd en het is helemaal gezellig. Ze wassen elkaar om beurten. Bounty zit gewoon in hun oude konijnenritme, lekker te suffen. Twix daarentegen rent opgetogen door de ren (met 27 graden maar goed), of wast zichzelf fanatiek (is er natuurlijk niet echt van gekomen de afgelopen tijd). Net zag ik hem zitten, niet met van die verkrampte pootjes maar in een bunnyloaf-houding (dat ik ooit zo blij zou zijn om een nijn in een bunnyloaf te zien zitten). Ik hou het nog wel goed in de gaten en blijf ook ciseral geven de komende dagen, maar ik ben natuurlijk heel blij en opgelucht dat het deze keer een happy end had! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .