Ga naar inhoud

Wormen; fenbendazol toedienen


S&T

Aanbevolen berichten

In November heb ik ook een berichtje geplaatst over wormen die mijn konijnen nog steeds lijken te hebben na 35 dagen fenbendazol. 

Nadat ik een keutel had gezien met vermoedelijk een worm er in, heb ik het goed in de gaten gehouden. Keutels waren schoon, goede vorm en textuur en ook vooral heel veel. Dus ik dacht/hoopte dat het toch over was. 

Nu zag ik vandaag weer twee keutels waar een worm in zat (op de website van dierenkliniek wilhelminapark staan foto's, het ziet er precies hetzelfde uit). 

 

Nu is tommie echt heel moeilijk met medicijnen. Hij vindt buiten brokjes en hooi niks echt lekker. Olvariet nam hij ook niet, geen een smaakje...  Hij rende zelfs weg toen hij er aan rook. 

De vorige keer heb ik hem dus 35 dagen moeten optillen samen met mn vader. Maar ik vind dat zo zielig. Hij probeert zich steeds te verstoppen enzo :(. 

Ook een handdoek werkte niet. 

 

Dus ik ben nu erg in dubio wat ik moet doen aangezien het overgrote deel van de ontlasting er goed is en er geen tekenen zijn van een stille darm. Maar ik wil natuurlijk ook niet dat hij dat op den duur krijgt en misschien dood gaat... 

 

Nog tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Zijn er manieren om een konijn op te tillen zonder dat ie helemaal panisch wordt? Op internet heb ik wel filmpjes bekeken hoe je een konijn moet optillen maar zo rustig als ze daar zijn is tommie nooit.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je alleen fenbendazol geprobeerd? Afhankelijk van het soort worm kun je ook iverquantel (oraal) of stronghold (druppels in de nek) proberen. Iverquantel hoef je maar twee keer (met x aantal dagen er tussen, weet het niet uit m'n hoofd) te geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zult in dit geval echt gebruik moeten maken van het feit dat jij veel sterker bent dan hem. Dat lijkt zielig, maar uiteindelijk wordt hij door je geholpen, dat moet je dan maar even voor ogen houden. Het is zielig als je hem niet helpt omdat je het zielig voor hem vindt (pff ik moet zelf even nalezen wat ik hier typ haha!!)

Zorg ervoor dat je hem in 1x pakt, hop, zonder twijfelen, hij kan wel tegen een stootje. Hand op de schouders, druk hem voor mijn part tegen de grond als hij gaat tegenstribbelen, en pakken. Alles in 1 beweging, in 1 seconde. Voor hij het in de gaten heeft hem jij hem te pakken. Ook als hij zich verstopt zul je het zo moeten aanpakken. 

Zorg dat je iets in de buurt hebt waar hij in kan, een vervoersbox voor mijn part waarmee je hem naar een tafel o.i.d. brengt om de medicatie toe te dienen. 

Ook daar geldt: jij beslist het voor hem. Kontje tegen je aan zodat hij niet naar achteren kan wegkruipen, met andere hand over het kopje heen en kopje wat optillen, spuitje in bekje en toedienen maar. Hij kan dan niet anders dan het afslikken. 

Niet teveel bij nadenken! Het moet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Dollie:

Heb je alleen fenbendazol geprobeerd? Afhankelijk van het soort worm kun je ook iverquantel (oraal) of stronghold (druppels in de nek) proberen. Iverquantel hoef je maar twee keer (met x aantal dagen er tussen, weet het niet uit m'n hoofd) te geven. 

Het is een pinworm. Dus helaas helpen die andere twee medicijnen niet. Die had ik in eerste instantie namelijk ook gekregen van de dierenarts 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .