Ga naar inhoud

Mannetje met haken aan de kiezen (=geholpen) hoe weer goed eten daarna?


anneke88

Aanbevolen berichten

Ik heb twee konijnen, een geholpen mannetje en een voedster. Al een paar dagen ging het eten slecht op en eergisteren viel mij op dat het mannetje stil in een hoekje zat. Hij wilde geen snoepje, stukje brood etc. Uiteindelijk dwangvoeden gedaan, Olvarit wortel.

 Gisteren langs de dierenarts, haken op zijn kiezen. Hij is geholpen, onder narcose. Gistermiddag weer levendiger alleen ik zie hem niet eten. S avonds dus nogmaals dwangvoeden gedaan met wortelhapje. Hij heeft nog voor paar dagen pijnstilling mee. 

 

Vanochtend zag ik hem 1x een sprietje hooi eten, hij kan het dus wel. 

Maar voor de rest wat ik ook neerleg, vers hooi, een snoepje of broodje hij pakt het niet. Ze hebben toegang tot voeding en water. 

Hij ligt veel te slapen, ik vind hem wel allert. Als ik hem pak dan rent hij weg en huppelt wat rond. 

 

Ik wil hem eigenlijk met dit warme weer vanavond nog wat wortel dwangvoeden Maar twijfel hoe lang je dit moet doen. Want uiteindelijk moet hij toch zelf weer gaan eten. 

 

De voedster eet natuurlijk ook gewoon veel op, dus ik heb niet echt zicht of hij wel ander voer eet aangezien ik overdag ook gewoon weg ben. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat hij nu gewoon nog pijn in zijn bek heeft. Een gebitsbehandeling kam best pijnlijk zijn en de haken kunnen ook het slijmvlies in de bek beschadigd hebben. Dat kan nog een paar dagen na de behandeling pijn blijven doen bij het eten. 

 

Ik zou voor nu gewoon zo veel mogelijk lekkere dingen aanbieden en als hij echt niks wil eten nog een beetje blijven dwangvoeren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je berichtje. We hebben allerlei dingen weer in het hok gelegd om te eten. En nogmaals de pijnstilling gegeven. Helaas neemt hij nog niet echt aanstalten. 

 

Iemand ervaring hoe lang dit kan aanhouden? We gaan over ruim een week op vakantie; hopelijk is hij dan weer helemaal de oude. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeden met het gepaste dwangvoer, niet met wortelhapje. Verkrijgbaar bij de dierenarts. Aan wortelhapje heeft het konijn niks, dat is iets voor mensenbaby's. Ik zou dat blijven doen totdat je ziet dat hij weer enigzins goed eet, dus meer dan een sprietje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgen ze wel eens andijvie, witlof of wortelloof? Dat soort dingen eten ze vaak het eerst weer. Als ze het normaal niet krijgen moet je daar nu niet opeens veel van gaan geven, want dan krijgen ze buikpijn (en mogelijk bijbehorende ellende). Dus geef dan een half blad/blaadje per nijn om er aan te wennen. Wat grassprietjes en paardenbloemblad (en -steel en bloem) wordt ook snel gewaardeerd. 

 

Ik zou ook het echte dwangvoer geven ipv wortelhap als hij niks eet. Welk voer geef je? Van Supreme Selective kan je ook heel makkelijk een papje maken door het in water te weken. 

 

Keutelt hij wel? Dat is ook goed om in de gaten te houden. Het is niet raar als de keutels nu iets kleiner zijn. 

 

Er is in zijn bek gerommeld (en de haken hebben misschien ook geprikt), dus zoals Sanne al zei heeft hij misschien een pijnlijke bek. En na narcose hebben ze soms ook even geen zin in eten. 

 

Succes! Het komt vast wel goed, maar het is altijd naar als ze niet willen eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .