Ga naar inhoud

Tips gevraagd toedienen Fenbendrops


Sam_Ollie_Puk

Aanbevolen berichten

Beste mede konijnenliefhebbers,

 

mijn lieve Pepper heeft weer EC, ik ben meteen gestart met medicatie (fenbendrops) geven toen ik het doorhad, paar dagen later naar de DA geweest en daar heeft ze de nodige injecties gehad.

 

Nu is het alleen vreselijk om de fenbendrops toe te dienen en geeft het mega veel stress voor m'n lieve Pepper. Ze is 2 jaar terug enorm ziek geweest en heeft toen 2 keer per dag 2 verschillende soorten medicatie moeten krijgen en om de dag een injectie dus lijkt mij logisch dat ze nu zo panisch doet.

 

Heeft er iemand ideeen hoe ik de fenbendrops er in krijg zonder zo enorm veel stress voor m'n lieve meisje?

 

Wat ik al geprobeerd heb en niet lukt:

-met appelmoes geven

-met geprakte banaan geven

-op een stukje gedroogd brood met stroop

-in havermout

 

uiteraard draai ik haar nu in een handdoek en geef het haar alleen is dat bij alle konijnen heel makkelijk en bij haar echt vreselijk om te doen, ze doet er alles aan om maar geen medicatie te hoeven pakken.

 

Mocht iemand de gouden tip hebben hoor ik het heel graag!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mengde het met olvarit wortel of banaan en dan werd het zo van het schoteltje gegeten. De eerste keer even gekeken zonder medicijnen welke smaak ze lekker vond. Dacht het eerst ook te doen met geprakte banaan, maar daar trapte ze niet in. Enige nadeel vond ik wel dat ik steeds even de ren moest splitsen als het medicijnen tijd was, want anders at de ander het op.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Eigenlijk de beste optie om medicijnen toe te dienen als ze het neit zelf willen aanpakken, is zoeken met wat voor voedsel ze het wel willen eten. Bij het ene konijn is dat op vers groenvoer of fruit, bij het andere konijn is dat een konijnensnoepje. Ik weet dat Iris van konijnenopvang joy het wel eens op dit soort koekjes geeft (link), zijn er in meerdere smaken, maar niet alles in onze webwinkel op voorraad nu.

 

De vraag over medicijnen toedienen wordt vaker gesteld, ik heb ook al vaker gereageerd, vandaar even een quote:

 

Op 4/22/2018 at 08:19 zei Evee:

Er zijn best wat trucjes om  medicatie toedienen iets makkelijker te maken.

 

Als je geluk hebt en ze vinden het medicijn lekker wil het soms lukken ze het zelf uit het spuitje te laten lebberen zonder dwang, of het op een theelepeltje te doen, en ze dat zo op te laten likken. Vaak beginnen we gelijk met dwang, maar dat is gelukkig niet voor alle konijnen nodig. Dit is de meest fijne manier, omdat je ze dan gewoon op vier pootjes in hun normale verblijf kan laten. Het geeft de minste stress.

 

Soms kan het werken om het op iets van groenvoer of een koekje/snoepje te doen, en dat te voeren. Eventueel zelfs op een heel klein stukje brood (brood is eigenlijk heel slecht voor konijnen, maar geen medicijnen innemen is natuurlijk ook niet goed). 

 

Wat ik zelf vaak doe is op de grond knielen, en het konijn tussen mijn knieën zetten. Zo kan het konijn niet naar achteren of opzij, als je iets voorover buigt ook niet opspringen, en zo kun je dan medicijnen toedienen.

 

Ook heb ik een reismand zie zowel van boven als aan de voorkant open kan. Ik lok het konijn daar meestal zelf in met iets lekkers, voorste deurtje dicht, bovenste deurtje open laten zodat ik vanaf die kant de medicijnen toe kan dienen, en het konijn nergens heen kan.

 

Ook kun je een bunny burrito maken. Dan doe je een handdoek om het konijn heen (bij drukke dieren vouw ik de voorpoten er vaak een soortje in. Ook niet zo strak dat ze niet kunnen ademen, maar strak genoeg dat ze geen kant op kunnen.

 

Tot slot is het ook altijd handig om hulp te vragen van iemand. Als een iemand beide handen vrij heeft om het konijn vast te houden, en de ander twee handen vrij heeft om het medicijn toe te dienen gaat het vaak toch een stuk makkelijker.

 

Op youtube staan er ook heel wat filmpjes van dwangvoeren en de bunny burrito met uitleg hoe het werkt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne hadden er ook een enorme hekel aan en het is dan ook een strijd gebleven tot het einde.

Ik nam ze als ware als een baby op mijn linker arm waarbij  ik de voorpoten met mijn linker hand vast hield en dan spoot ik het in zijn mond.

Hij slikte niet altijd alles goed door maar kreeg het wel alsnog binnen wanneer hij zich ging wassen. 

 

Iig veel succes toegewenst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Karin de Graaf:

Ik nam ze als ware als een baby op mijn linker arm waarbij  ik de voorpoten met mijn linker hand vast hield en dan spoot ik het in zijn mond.

 

Bedoel je hiermee dat je ze op hun rug legde? Dat is niet aan te raden bij konijnen, zeer stressvol. En al helemaal niet als je dan ook nog voedsel/medicijnen toe dient. De kans is dan nog groter dat het in de luchtwegen komt ipv in de slokdarm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

Bedoel je hiermee dat je ze op hun rug legde? Dat is niet aan te raden bij konijnen, zeer stressvol. En al helemaal niet als je dan ook nog voedsel/medicijnen toe dient. De kans is dan nog groter dat het in de luchtwegen komt ipv in de slokdarm.

 

 nee eerder een soort een half onderuitgezakte zit modus  (zo dat hij niet kon afzetten met mijn achterpoten) waarbij ik het konijn stijf tegen mijn lichaam aandrukte, waardoor hij geen kant op kon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle manieren werken dus niet bij Pepper.. niet op wat lekkers (en ja ik heb wat uitgeprobeerd!) niet vrijwillig en ook niet in een handdoek, vraag niet hoe, maar Pepper wurmt zich er altijd weer uit ondanks ik het echt stevig vast heb!

 

Ze raakt er helemaal van in de stress, ze is m'n beste vriendinnetje en komt altijd als ik naar de ren kom om te kriebelen of te bedelen, kom ik savonds rent ze stampend weg en blijft ze stampen .. vandaar dat ik nu de medicatie gestaakt heb (flesje is ook op nu), het is kiezen tussen 2 kwaden maar zo ontzettend veel stress is ook niet goed voor EC en stress heeft ze wel degelijk, ik ga haar nauw in de gaten houden en zodra ik ook maar iets zie sta ik bij de DA en krijgt ze meteen weer d'r medicatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .